Neutronenvangst

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Neutronenvangst

Hallo,

ik heb een vraagje over de s-proces en r-proces bij de neutronenvangst.

Afbeelding

Nou moet ik het pad van neutronenvangst volgens het s-proces en r-proces tekenen (beginnend bij 141Pr).

Ik denk dat ik het begin al heb:

Afbeelding

alleen weet ik niet of ik de s-proces of r-proces heb getekend en ook niet hoe ik na 146Nd verder moet.

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen, bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Neutronenvangst

alleen weet ik niet of ik de s-proces of r-proces heb getekend .
s staat voor slow neutron capture, het proces van het invangen van neutronen verloop trager dan de de vervaltijd

142Pr zal dus (kanstechnisch) gezien sneller vervallen tot 142Nd dan dat het via verdere neutronvangst 143Pr zal vormen. Dat laat je hier prima zien
en ook niet hoe ik na 146Nd verder moet
In ieder geval naar 147Nd, om dezelfde reden dat je ook van 141Pr naar 142Pr ging. Daarna wordt het de vraag hoe 147Nd vervalt. Gegeven is dat álle gestippelde vakjes beta-instabiel zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Neutronenvangst

Bij de s-proces:

Volgens mij kun je niet verder dan 147Nd? Aangezien het helemaal 'omringd' is door gestippelde vakjes, en dus beta-instabiele kernen zijn. Klopt dit?

Bij de r-proces:

Als ik het goed begrijp, kun je bij de r-proces wel langs instabiele kernen.

Afbeelding

Zie paarse pijl.

En weer dezelfde vraag, hoe verder na 148Nd/150Nd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Neutronenvangst

HYIL schreef:Bij de s-proces:

Volgens mij kun je niet verder dan 147Nd? Aangezien het helemaal 'omringd' is door gestippelde vakjes, en dus beta-instabiele kernen zijn. Klopt dit?
Hou me ten goede, jouw topic was voor het eerst dat ik van r- en s-processen hoorde. Maar als ik dan wat op zoek ga dan lees ik dat een en ander zich afspeelt onder nogal extreme omstandigheden, supernova-explosies en zo. Een enorme neutronenflux dus.

Uit wat ik verder lees trek ik de conclusie dat het sowieso een kwestie van kansen is.

Versimpeld sommetje met volledig uit de lucht gegrepen cijfers om mijn conclusies duidelijk te maken: Stel de neutronenflux is maar zo laag dat er gemiddeld maar eens in de 10 s een neutron wordt ingevangen. Stel dat door neutronenenvangst een isotoop ontstaat met een halfwaardetijd van 1 s. Tja de kans is dus groot dat onze kersverse neutronenrijke isotoop vervalt vóórdat hij er nóg een neutron bij vangt.

Dat verval is kennelijk in de buurt van de atomen waar jij het nu over hebt vrijwel uitsluitend betaverval.

dat gebeurt dus met die 142Pr.

142Nd t.e.m. 146Nd hebben een langere halfwaardetijd, in ieder geval beduidend langer dan die gemiddeld 10 s die het duurt voordat het volgende neutron ingevangen wordt. Onze 142Nd groeit dus in een minuutje uit tot 146Nd.

Pas op, dit BLIJFT een kwestie van kansen. Zelfs een halfwaardetijd van een miljoen jaar is geen garantie dat een isotoop tóch niet toevallig binnen die 10 s vervalt, of andersom dat een onstabiele isotoop toch niet nét op tijd een neutron invangt en dus nog groeit tot een volgende isotoop van dezelfde atoomsoort.

Maar we versimpelen het hier, óf isotopen vangen neutronen en groeien (alle volle vakjes), óf ze vervallen vóórdat ze een neutron invangen. Als we dat nou eens gewoon als spelregel op dit spelbord gooien wordt het heel eenvoudig ;) .

146Nd groeit tot 147Nd, dat via betaverval een 147Pm wordt. Tja, die vervalt verder via betaverval tot 147Sm nog vóórdat hij een neutron kan invangen. 147Sm is stabiel en gaat weer groeien tot 153Sm, undsoweiter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Neutronenvangst

De s-proces is mij nu duidelijk.

Bedankt voor uw hulp!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Neutronenvangst

http://www.onafarawayday.com/Radiogenic/Ch1/Ch1-2.htm
The effects of r- and s-process synthesis of typical heavy elements may be demonstrated by an examination of the chart of the nuclides in the region of the light rare earths (Fig. 1.8). The step by step building of the s-process contrasts with the ‘rain of nuclides’ produced by $ decay of r-process products. Some nuclides, such as those from 143Nd to 146Nd, are produced by both r- and s-processes. Some, such as 142Nd are s-only nuclides ‘shielded’ from the decay products of the r-process by intervening nuclides. Others, such as 148Nd and 150Nd are r-only nuclides which lie off the s-process production pathway.
r_proces.png
r_proces.png (37.93 KiB) 296 keer bekeken
Fig. 1.8. Part of the chart of the nuclides in the area of the light rare earths to show p-, r- and s-process product nuclides. After O’Nions et al. (1979).


al googlend begin ik er steeds een klein beetje meer van te begrijpen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer