Analyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 299

Analyse

Ik vraag me af wanneer een functie continu is (in mensentaal) in een bepaald gebied. Is dit wanneer elk punt van dat gebied een functiewaarde heeft, of wanneer de limiet van elk punt bestaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Analyse

Is dit wanneer elk punt van dat gebied een functiewaarde heeft, of wanneer de limiet van elk punt bestaat?
Beschouw eens volgende functie:

f(x) = 0 voor alle punten x in R\{1}

f(x) = 10 als x = 1

Voldoet deze aan je eerste voorstel voor continuteit? Is ze continu?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Analyse

ze neemt in elk punt een functiewaarde aan, en ik dacht dat deze functie ook continu was, maar dat is ze wss dan niet.. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Analyse

Grafisch, in het tweedimensionale vlak, komt continuiteit op het volgende neer: ik kan de functie tekenen zonder mijn potlood/pen ooit te moeten optillen. Is dat hier?

Los daarvan: als je het begrip continuiteit kent, heb je wsl een definitie? Daarom niet in mensentaal, maar toch ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Analyse

ok dus ze is niet continu, en ik heb inderdaad een definitie als je die met epsillon en delta bedoelt. Ahja, ik dacht omdat we die defintie gebruikten om aan te tonen dat de limiet in een punt bestaat, continuïteit in een punt volgt uit het bestaan van de limiet in dat punt. maar het is net omgekeerd dus?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Analyse

continuïteit in een punt volgt uit het bestaan van de limiet in dat punt


dat is niet waar: continuiteit in een punt volgt uit het gelijk zijn van de limiet aan de functiewaarde in dat punt

Berichten: 299

Re: Analyse

ok bedankt, ik snap het nu wel denk ik

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Analyse

Maar snap je ook de waarom? Want achter elke definitie zit een zekere logica ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Analyse

waarom we continuïteit definiëren? Omdat hier nuttige eigenschappen uit volgen zoals die van Weierstrass zeker:p

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Analyse

Nee, ik bedoelde waarom het moest zijn zoals HolyCow opmerkte:
continuiteit in een punt volgt uit het gelijk zijn van de limiet aan de functiewaarde in dat punt
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Analyse

Omdat dan voor een zeer kleine omgeving van een punt a, de functiewaarden in een zeer kleine omgeving van f(a) weinig van elkaar verschillen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Analyse

Omdat dan voor een zeer kleine omgeving van een punt a, de functiewaarden in een zeer kleine omgeving van f(a) weinig van elkaar verschillen?
Weinig is relatief hè ;) . Een heel sterk stijgende functie kan ook continu zijn. Maar een beetje komt het daar wel op neer ja. Nu, sowieso is dat van 'het potlood niet optillen' grafisch een zeer handige methode voor continuiteit. Een andere manier om het te zeggen is dat je functie geen 'sprongen' mag maken (wat in mijn voorbeeld wél het geval is).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer