Curvilinear motion, fout in antwoord?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 188

Curvilinear motion, fout in antwoord?

Hallo,

TIjdens het oefenen van enkele tentamensommen stuitte ik op een probleem, waarbij ik van mening ben dat het antwoordenmodel niet het juiste antwoord geeft. De sinus en cosinus zijn namelijk op het verkeerde moment gebruikt. Klopt dit of zie ik iets over het hoofd...?

Groetjes,

Casper
Bijlagen
tentamensom_dynamica.png
tentamensom_dynamica.png (116.07 KiB) 344 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Curvilinear motion, fout in antwoord?

Als ;) = 90°, dan is v maximaal, dus sinus lijkt me zeker correct.

Waarom denk je dat het een cosinus moet zijn?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 188

Re: Curvilinear motion, fout in antwoord?

Daar zie ik de logica niet van in. Het gaat erom dat de snelheid en versnelling wordt uitgerekend bij een hoek van 60 graden. in de bijlage heb ik dat geïllustreerd. Als je met de sinus of de cosinus v (de snelheid) wilt berekenen uit V0 dan zul je toch echt de cosinus moeten gebruik -.-

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Curvilinear motion, fout in antwoord?

Daar zie ik de logica niet van in.
Wel, de vergelijkingen moeten kloppen, wat ook de hoek van ;) is, nu is het eenvoudig te zien dat als :P =90°, dan is v_r = 0 en v_ :P =v, dus het boek lijkt me sowieso juister dan dat van jou.

Maar je hebt daar nog in het oranje een v bijgeplaatst? Waarom heb je dat gedaan? Ben je jezelf daar niet mee aan het verwarren?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Curvilinear motion, fout in antwoord?

Begrijp je dat wanneer de arm haaks (dus 90°) op de cilinder staat, de snelheid van cilinder omgekeerd evenredig is aan de snelheid van de arm? Als jij daar jouw benadering op gebruikt veronderstel jij dat op dat moment de snelheid van de cilinder 0m/s is. De cosinus van 90° is immers 0.

Berichten: 188

Re: Curvilinear motion, fout in antwoord?

Ik ben er denk ik al uit. De Vr moet naar beneden staan. Dan klopt het antwoorden model wel. Dat de Vr naar beneden moet staan klopt ook wel want Punt A beweegt naar beneden... Ik begrijp niet wat jullie allemaal bedoelen met die 90 graden hoeken, maar wat mij betreft klopt het zo allemaal weer.

Verder, die V moet geplaats worden want dat is de V die je uit moet berekenen. Hij staat nu alleen de verkeerde kant op....

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Curvilinear motion, fout in antwoord?

Ik begrijp niet wat jullie allemaal bedoelen met die 90 graden hoeken, maar wat mij betreft klopt het zo allemaal weer.
Ik zal het even heel simpel uitleggen: Vergeet even die Vr, V0 en die V. De arm (die de "arm van cilinder" doet bewegen) staat nu op 60° ten opzichte van de horizontale as. Er zit een gleuf in de arm waardoor de "arm van cilinder" alleen horizontaal kan verplaatsen.

Stel nu eens voor dat de arm met een gleuf erin geheel verticaal staat, is de snelheid van de "arm van cilinder" op dat moment het grootst of het kleinst? En waarom?

Reageer