Springen naar inhoud

Buigbelasting

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 juni 2011 - 17:18

Hallo, ik heb een vraagje over de reactie van een balk die in buiging wordt belast:
boterham.PNG

Nu begrijp ik wel dat de buitenkant het meest wordt gerekt, en de binnenkant wordt samengedrukt en dat ertussen een neutraal vlka ligt, maar ik zie niet in waar de verticale vervorming vandaag komt, dus de 'boterham' -vorm onder- en bovenaan de balk.

Iemand die dit een beetje kan verduidelijken?

EDIT: dat is net het Poisson-effect zeker?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2011 - 17:27

Ik snap je vraag niet echt. Wat bedoel je met verticale vervorming?

Edit: Je bedoelt de vervorming van de dwarsdoorsnede? Dat is inderdaad t.g.v. het poisson effect.

Veranderd door Burgie, 19 juni 2011 - 17:29

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 juni 2011 - 17:31

Ik weet niet hoe het komt, maar het leek me even alsof hij ook gebogen is in het horizontale vlak. Dat zie ik echter mis, want dat zien we aan hoe het moment aangrijpt (om een as loodrecht op de symmetrie-as).

Nu is de vorm (vervorming) van de dwarsdoorsnede toch te verklaren door het volgende:

De onderste vezel staat in trek, dus wordt langer en zal in de dimensie er loodrecht op, een druk veroorzaken (=Poisson effect)?

Dit dus:
"The dual effect that a compression load has on an object: the compression causes the object to become shorter in the direction of the compressive load and wider laterally. Thus, an intervertebral disc subjected to compression will shorten in the vertical dimension, but will bulge out laterally."

( http://www.answers.c...t#ixzz1PjxyFibO )

EDIt: ja de bedoelde ik.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures