Berekenen van inhoud dmv een formule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Berekenen van inhoud dmv een formule

Hoi mensen,

Ik moet voor het volgende situatie een formule bedenken waarmee ik de steady state factor kan uitrekenen:

Tijdens een feestje krijg ik per uur 5 mensen binnen mijn huis en aan de ander kant gaan er per uur 3 mensen weg. Ieder persoon blijft gemiddeld 5 uur in mijn huis. Hoeveel mensen heb ik per uur in mijn huis?

Het moet dmv een formule berekend worden..zodat ik het voor ieder uur kan toepassen en kijken wanneer er een steady state bereikt wordt..dus dat de percentage van in en out gelijk is.

Iemand enige idee?

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Berekenen van inhoud dmv een formule

AR23 schreef:..//..

zodat ik het voor ieder uur kan toepassen en kijken wanneer er een steady state bereikt wordt..dus dat de percentage van in en out gelijk is.
Ik wil niet uitsluiten dat ik iets miszie, maar als er ieder uur 5 bijkomen en ieder uur ook 3 vertrekken zullen "in" en "out" toch nevernooit gelijk worden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Berekenen van inhoud dmv een formule

Jah dat is een simpel voorbeeld, het gaat mij om het bedenken van een formule. de echte data's zijn het volgende:

Wij hebben voor 2010

- 2320 werknemers nodig

- er zullen ieder jaar 60% weg gaan

- 40% krijgt contractverlenging en zal 5 jaar blijven

- Daarnaast komen nieuwe werknemers om de 60% bij te vullen

- Deze mensen volgen eerst een training van 6 maanden en 35% zal het niet halen en valt af

Breken een formule waarmee we kunnen zien hoeveel mensen er per jaar nodig zijn en wanneer een evenwicht zal ontstaan, waneer een tekort of juist een overschot van personeel zal zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Berekenen van inhoud dmv een formule

Even kijken dus zoals ik het begrijp:

Beginsituatie is 2320 man, hiervan vertrekt 60% in het volgende jaar, maar 65% van de 60% die aangevuld worden komen er weer bij

Dan lijkt mij de formule:

y[t+1]=y[t] - y[t]*60% + (y[0]*60%)*65%

met y[0]=2320

Steady state waarde is 2320*0,65%

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Berekenen van inhoud dmv een formule

Volgens mij zit er bijna, de factor dat 40% van de mensen een vast contract krijgt, die worden per definitie niet ontslagen? Wat gebeurt er na die 5 jaar? Wordt hiervan 60% ontslagen? Blijven ze voor altijd?

Berichten: 6

Re: Berekenen van inhoud dmv een formule

Thnx voor je reactie,

Jah, ik ga er van uit dat de 40% na 5 jaar geen verlenging meer krijgt en dus weg gaat. Dus ieder jaar gaan er 60% weg en 40% blijft..zo zal het elk jaar door gaan...Er wordt namelijk niets over verteld in de opdracht.

Wat betreft de steady state..is dat dan niet het uitrekenen van de t wat je aangeeft in de formule? t= steady state?

en hoe kan ik dan die 6 maanden meenemen? is het niet t+6?

Reageer