Differentieerbaarheid functie in r²

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 299

Differentieerbaarheid functie in r

Heb ik de volgende vraag juist (en vooral de juiste denkwijze)?
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (8.21 KiB) 315 keer bekeken
Als de functie niet continu is, is ze niet differentieerbaar. Ik probeer dus te bewijzen dan de functie niet continu is in (0,0) door na te gaan of de limiet in (0,0) gelijk is aan 0. Als de limiet in (0,0) gelijk is aan 0 moeten de functiewaarden naderen tot 0 langs elk gekozen pad dat tot de functie behoort. Ik kies het pad y=x en bekom als limiet 1, de functie is dus niet differentieerbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Differentieerbaarheid functie in r

Als de functie niet continu is, is ze niet differentieerbaar.
Klopt, maar
Ik probeer dus te bewijzen dan de functie niet continu is in (0,0) door na te gaan of de limiet in (0,0) gelijk is aan 0.
waarom moet het 0 zijn? De limiet mag vooral niet eenduidig gedefinieerd zijn (of dus: niet bestaan), en dan is het niet continu in dat punt. Immers zou het ook zo kunnen zijn dat de functiewaarde net 1 moet zijn... Of niet?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Differentieerbaarheid functie in r

ik dacht dat het 0 moet zijn aangezien de functiewaarde er 0 is, aangezien een functie pas continu is als de functiewaarde gelijk is aan de limiet dus

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Differentieerbaarheid functie in r

En waarom is de functiewaarde 0? (Als dat zo is, is wat je doet uiteraard voldoende, maar ik mis dat van de functiewaarde even.)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Differentieerbaarheid functie in r

aangevuld met de waarde 0 in (0,0)

staat in de opgave:p

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Differentieerbaarheid functie in r

;) Sorry! My bad... Dan lijkt het mij correct ja!
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Differentieerbaarheid functie in r

Die redenering zou inderdaad juist zijn, maar hoe kom jij aan limiet 1 op het pad x = y?
\({\left. {\mathop {\lim }\limits_{\left( {x,y} \right) \to \left( {0,0} \right)} \frac{{x{y^7}}}{{{{\left( {{x^2} + {y^4}} \right)}^2}}}} \right|_{y = x}} = \mathop {\lim }\limits_{x \to 0} \frac{{{x^8}}}{{{{\left( {{x^2} + {x^4}} \right)}^2}}} = \mathop {\lim }\limits_{x \to 0} \frac{{{x^4}}}{{{{\left( {1 + {x^2}} \right)}^2}}} = 0\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 299

Re: Differentieerbaarheid functie in r

ik deed hetzelfde als jij behalve bij de laatste stap:

limiet van een breuk van veeltermen is de limiet van de hoogstegraadstermen, in dit geval dus de limiet van (x^4)/(x^4)=1. Hoe kom jij aan 0?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Differentieerbaarheid functie in r

limiet van een breuk van veeltermen is de limiet van de hoogstegraadstermen, in dit geval dus de limiet van (x^4)/(x^4)=1.
;)

Dat is voor limieten op oneindig...
Hoe kom jij aan 0?
Vul x = 0 maar eens in :P .
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 299

Re: Differentieerbaarheid functie in r

ja ik zie het nu, maar ik vind niet direct een pad dat niet 0 oplevert..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Differentieerbaarheid functie in r

Wat is je definitie voor differentieerbaar? (Sorry btw voor de onoplettendheid)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Differentieerbaarheid functie in r

f(x) - f(a) = A(x-a) + λ(x)
\(\|\)
(x-a)
\(\|\)
\(\forall\)
x
\(\neq\)
a

Als er een matrix A bestaat waarvoor λ(x) de nulvector als limiet naar a heeft. Ik kan me hier eigenlijk niks bij voorstellen wat het zou moeten betekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Differentieerbaarheid functie in r

Ken je geen karakterisatie met behulp van partiële afgeleiden? De definitie is in het algemeen inderdaad niet zo handig om mee te werken in de praktijk (vind ik toch).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Differentieerbaarheid functie in r

je zou kunnen proberen om te bewijzen dat de partiële afgeleiden niet continu zijn, hier volgt ook uit dat de functie niet differentieerbaar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Differentieerbaarheid functie in r

je zou kunnen proberen om te bewijzen dat de partiële afgeleiden niet continu zijn, hier volgt ook uit dat de functie niet differentieerbaar is.
Helaas zie ik geen simpeldere manier... Heb je dit al eens geprobeerd?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer