Waarschijnlijkheid sneller dan het licht?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 199

Waarschijnlijkheid sneller dan het licht?

Ik had begrepen dat je nooit precies kunt weten waar een deeltje is. En dat er altijd een heel kleine kans is dat een deeltje toch ergens anders is, totdat je het deeltje ergens waarneemt, maar daarna weet je het meteen niet meer zeker. Als een deeltje voorbij de eventhorizon van een zwart gat gaat, is er dan nogsteeds een hele kleine kans dat het er toch weer uit komt? Dat het als het ware weer terug tunnelt. In principe kan niets terug komen als het voorbij de eventhorizon is, maar in principe kan een deeltje altijd met een heel kleine kans ergens anders zijn...

Berichten: 555

Re: Waarschijnlijkheid sneller dan het licht?

Als ik correct ben, zal bij zo'n berekening waarbij QM en Algemene Relativiteit(AR) gecombineerd wordt, waarschijnlijk een zinloze uitkomst geven. Dus de uitkomsten kan je niet voorspellen.

De logica gebied mij te zeggen dat eenmaal het deeltje voorbij de event horizon gaat, je met zekerheid kan zeggen dat het deeltje binnen de event horizon zal blijven. Dit kan je waarschijnlijk

[edit]

Ik heb hier juist het antwoord gevonden: http://epikairotita.mensa.org.gr/NikosRamosQMaBH.pdf

Theoretisch is het dus mogelijk. Maar ik zie hier nergens aangegeven dat er ook rekening gehouden wordt met AR. Ik weet ook niet of dit nodig is. Ga ervan uit dat het wel nodig is.

Berichten: 181

Re: Waarschijnlijkheid sneller dan het licht?

JorisL schreef:Als ik correct ben, zal bij zo'n berekening waarbij QM en Algemene Relativiteit(AR) gecombineerd wordt, waarschijnlijk een zinloze uitkomst geven. Dus de uitkomsten kan je niet voorspellen.

De logica gebied mij te zeggen dat eenmaal het deeltje voorbij de event horizon gaat, je met zekerheid kan zeggen dat het deeltje binnen de event horizon zal blijven. Dit kan je waarschijnlijk

[edit]

Ik heb hier juist het antwoord gevonden: http://epikairotita.mensa.org.gr/NikosRamosQMaBH.pdf

Theoretisch is het dus mogelijk. Maar ik zie hier nergens aangegeven dat er ook rekening gehouden wordt met AR. Ik weet ook niet of dit nodig is. Ga ervan uit dat het wel nodig is.
Het is mogelijk, en het gebeurt ook, waarschijnlijk. Het is alleen zo dat, hoe groter het zwarte gat, hoe kleiner de kans dat een deeltje kan ontsnappen. Met andere woorden, hoe kleiner een zwart gat, hoe meer deeltjes (in de vorm van "straling") er ontsnapt. De mate van straling komt exact overeen met de warmtestraling, voorspelt door de thermodynamica. Dit is ontdekt door de beroemde natuurkundige en kosmoloog Sir Stephen Hawking.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Waarschijnlijkheid sneller dan het licht?

En dat er altijd een heel kleine kans is dat een deeltje toch ergens anders is, totdat je het deeltje ergens waarneemt, maar daarna weet je het meteen niet meer zeker.
Dat klopt, maar er zijn wel degelijk barrières waar een deeltje nooit door geraakt. Deze worden in de quantummechanica voorgesteld door een plaats met een oneindig grote potentiaal, en dus een plaats waarvoor je oneindig veel energie nodig hebt om er "door" te geraken. Laat dit nu net zijn wat een deeltje nodig heeft om door de event-horizon te komen eenmaal het erachter geweest is.

Het lijkt mij dus vrij duidelijk dat je nooit kunt ontsnappen van achter de eventhorizon, zelfs niet via tunneling. Via tunneling kun je niet een oneindig grote energiesprong overwinnen, zelfs niet in de quantummechanica.

Hier wil ik wel even bij plaatsen dat de algemene relativiteitstheorie en de quantummechanica 2 theorieen zijn die niet samengaan. Grensgevallen tussen de twee theorieën zijn dus altijd moeilijk. Maar aangezien beide theorieën het hier met elkaar eens zijn, lijkt het me wel veilig om te stellen dat dit waarschijnlijk ook zo is.

Hawkingradiation werkt trouwens door de quantummechanica niet achter de eventhorizon te bekijken, maar OP de event-horizon.
Dit is ontdekt door de beroemde natuurkundige en kosmoloog Sir Stephen Hawking.
Hij heeft inderdaad ontdekt dat zwarte gaten stralen, maar dan via een ander mechanisme dan hetgeen Alkartus hier voorstelt. Ik denk dus niet dat dit hier echt ter zake doet.
Ik heb hier juist het antwoord gevonden: http://epikairotita.mensa.org.gr/NikosRamosQMaBH.pdf
Dat artikel is van uiterst bedenkelijke kwaliteit, formule 7 bevat een flagrante typefout en het is geschreven in gebrekkig Engels zonder een spellcheck. Ik zou dit documentje dus snel vergeten...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Waarschijnlijkheid sneller dan het licht?

Wat is volgens jezelf het verband van de titel met
Ik had begrepen... kans ergens anders zijn.
???

Berichten: 181

Re: Waarschijnlijkheid sneller dan het licht?

Hawkingradiation werkt trouwens door de quantummechanica niet achter de eventhorizon te bekijken, maar OP de event-horizon.


Ik heb gemerkt dat dit afhangt van je bron. Soms wordt er uitgelegd dat het deeltje (of anti-deeltje) in in een deeltje-antideeltje-paar (in de vacuümfluctuaties) in een zwart gat verzeild geraakt, en het andere deeltje ontsnapt, en dat dit straling lijkt. In andere gevallen wordt het anders uitgelegd. Dit (het deeltje of anti-deeltje dat in het zwarte gat valt, en het andere dat ontsnapt) lijkt het meest plausibel, maar zeker ben ik niet. Iemand die meer weet?

Reageer