lood in water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 25

lood in water

Hallo, naar aanleiding van een discussie betreffende mijn hobby (aquaristiek) hier mijn eerste vraagje.

Planten worden dikwijls verkocht in busseltjes die bijeen gehouden worden door loodjes. Oa. door de giftigheid van loodverbindingen voor vissen wordt het door sommigen absoluut als not done beschouwd die loodjes eraan te laten. Ik ben er echter altijd vanuit gegaan dat er op die loodjes zowat onmiddelijk een harde laag komt die voorkomt dat het lood in oplossing kan gaan (behalve bij zeer zuur water).

Kan iemand mij vertellen wat hiervan aan is en waarom (welke verbindingen worden maw gevormd als een loodblokje in aquariumwater terecht komt). Let wel, water bedoel ik dus niet als zuiver H2O.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: lood in water


Berichten: 25

Re: lood in water

Net om antwoorden op zulke discussies te kunnen onderbouwen stel ik hier die vraag.

Ten eerste is de stelling lood in water is giftig verkeerd, want lood lost niet op in water.

Ten tweede komt het altijd neer op een welles-nietes discussie waarbij geen enkel standpunt gestaafd kan worden.

Ik wil dus te weten komen welke loodverbindingen gevormd worden onder welke omstandigheden.

Aan de hand daarvan kan uitgemaakt worden in hoeverre een klein stukje lood in het aquarium giftig is voor vissen en andere levende organismen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: lood in water

zelf ben ik een actief sportvisser. Natuurlijk gebruik ik hierbij lood. Lood kan niet oplossen in water en zal dus geen schadelijke effecten hebben op vissen. Anders was het allang verboden om bij de sprotvisserij lood te gebruiken.

Mocht je het zekere voor het onzekere willen nemen dan kan je aluminium of RVS gebruiken (stenen kan natuurlijk ook) om je planten op de bodem te zetten.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: lood in water

Als lood helemaal niet oplost in water, vraag ik me af waarom de regering het gebruikt van loden waterleidingpijpen heeft verboden??? Volgens mij geeft lood altijd wel wat af aan het water. Als dit in de loop der jaren in je lichaam accumuleert, is dat toch niet echt gezind neem ik aan.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 150

Re: lood in water

Lood is geen edel metaal; het oxydeert en vormt gemakkelijk zouten en meer complexe verbindingen met tal van andere stoffen. Al deze stoffen zijn oplosbaar in water; de een meer, de ander minder. De toxiciteit van deze loodverbindingen hangt af van de verbinding waarin het voorkomt.

Voor toxische effecten en andere wetenswaardigheden over lood zie: www.lenntech.com/elementen-periodiek-systeem/Pb.htm

Berichten: 193

Re: lood in water

Hallo,

Was de "gekte" van sommige Romeinse leiders niet te verklaren door het gebruik van eetgerei dat uit lood werd vervaardigd?

Schijn dit eens gelezen te hebben.

Mvg,

Paul Siemons

Berichten: 48

Re: lood in water

Als lood helemaal niet oplost in water, vraag ik me af waarom de regering het gebruikt van loden waterleidingpijpen heeft verboden??? Volgens mij geeft lood altijd wel wat af aan het water. Als dit in de loop der jaren in je lichaam accumuleert, is dat toch niet echt gezind neem ik aan.
precies.

Lood "lost niet op in water" betekend dat het niet zo goed oplost... Alles is altijd oplosbaar, je moet het relatief zien.

Maar of het dus wel of niet slecht is voor die vissen.. dat lijkt me echt een vraag die niet zomaar te beantwoorden is.. want:

-lood lost dus heel langzaam vast wel wat op

-maar je verschoont ook regelmatig het water (neem ik aan)

-langzaam bouwt die vis misschien lood op in z´n lichaam

-maar z´n vis leeft ook niet voor eeuwig, of hij er in z´n korte leefduur last van krijgt is de vraag

-per soort vis zal het effect van lood vast wel anders zijn

-hoeveel lood per hoeveel liter water

-etc etc...

Dus echt een mooi antwoord.. wordt denk ik heel lastig.. maar ff een tip: als je nu de show wilt stelen met je aquarium.. waarom vervang je je lood dan niet voor bijv. zilver? Glimt mooier, lost minder op, minder giftig (hoop dat ik dat goed zeg), is niet eens heel duur, etc. of als je helemaal cool wilt zijn neem je goud.. ong. 10 euro o. gram, maar dan heb je ook weer wat!!! :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: lood in water

JA!!! Het eerste bling-bling aquarium van Nederland komt er aan!!!!

:shock:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 25

Re: lood in water

Ik ben geen Amerikaan hé :shock:

Neen, het gaat er gewoon over dat volgens mij een loodje van zeg 3cm*2cm*0.2cm op pakweg 100l water geen negatieve invloed heeft op de vissen doordat er een keiharde laag gevormd wordt op het blokje lood, wat enkel in zuur water terug oplost. Ik denk dus dat het lood met de Ca reageert.

Ik gebruik zelden lood in mijn bak, enkel om voer beneden te houden.

Re: lood in water

Het aquariumwater is niet zuiver. Er verzamelen zich stofwisselingsprodukten van vissen en planten in het water. En daarnaast ook overschotten van het visvoer. Al deze eiwitachtige stoffen en organische zuren maken dat lood in dat water extra kan worden aangetast en zich over het hele systeem kan verspreiden. Vooral azijnzuur is agressief voor lood. Dat geldt in mindere mate ook voor ander, hogere carbonzuren. H. Zeilmaker.

Berichten: 25

Re: lood in water

Met een pH van 6 à 7 is het water volgens mij niet zuur genoeg om het lood aan te tasten, of zie ik dit verkeerd?

Re: lood in water

Het gaat niet om de pH maar om de aanwezigheid van organische zuren en van eiwitten en de zwavelhoudende afbraakproducten van eiwitten. Wat zwavel betreft: "sulfaatzwavel' is niet gevaarlijk voor lood maar "sulfidezwavel" wel. Deze laatste groep vind je vaak in eiwitten, in aminozuren als cystine en cysteine. De zwavel hierin heeft een vrij electronenpaar ( lonely pair) en kan daarmee direct met metalen reageren.

tot sulfiden. H. Zeilmaker.

Re: lood in water

Het gevaar voor de vis zit hem niet in die paar microgram lood die in het water komt.Blijf met je handen zoveel mogelijk uit dat water en plaats nieuwe vissen voor een tijdje apart.Vissen gaan vooral dood door bacterie en schimmel infecties.Nog duizende huizen hebben loden buizen voor hun drinkwater.Die mensen die sterven niet vroeger of later dan andere.Lood is niet gezond en plastieken buizen wel dan ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: lood in water

Zeeman schreef:
Nog duizenden huizen hebben loden buizen voor hun drinkwater. Die mensen die sterven niet vroeger of later dan andere.
Ja, maar dan praat je over hooguit enkele liters onverontreinigd (carbonzuren etc) water per dag. De vis zwemt erin en ademt het bij wijze van spreken in, 24 uur per dag.

http://penelope.uchicago.edu/~grout/encycl...dpoisoning.html
More than wine (or water transported through lead pipes), the dainties and elaborate sauces prepared with defrutum by gourmands such as Apicius are likely to have been the primary source of ingested lead by the Roman aristocracy.
Defrutum: ingedikt (zurig) vruchtensap, meestal in loden potten klaargemaakt.

paper:

Hong, Sungmin, "Greenland ice evidence of hemispheric lead pollution two millenia ago by Greek and Roman civilizations," Science 265 (23 Sept 94): 1841-1843.

Dus er vloog nogal wat lood rond....

http://www.theatre.ubc.ca/dress_decor/anci..._dress_rome.htm
Men and women alike used makeup to reduce the effects of age. Makeup included white lead [loodacetaat, jvdv]to lighten the complexion, red lead or plant dyes on the lips and cheeks, and ashes on the eyelids.
Rome is niet doodgegaan door de loden waterleidingen, maar dat was schoon, en als ik het goed heb, kalkrijk water. In licht zurig water, met een overmaat aan organische verontreinigingen:

Ik ga met HZeil mee: indien engiszins mogelijk beter vermijden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer