Invloed verdubbeling hoeveelheid mol op druk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

Invloed verdubbeling hoeveelheid mol op druk

Hoi,

ik vind maar nie de juiste redenering bij volgende stelling:

Een gesloten cilindervormig vat bevat een zekere hoeveelheid water met daarboven een zekere hoeveelheid lucht. Verdubbelt men in een 2e situatie het aantal mol lucht, wat gebeurt dan in deze situatie? In de veronderstelling dat alle andere gegevens (hoeveelheid water, afmetingen vat enz) gelijk blijven:

a)de totale druk op de bodem verdubbelt

b)de hydrostatische druk vergroot op de zijwanden,

c)de kracht op de bodem blijft gelijk

d)geen van voorgaande beweringen is juist.

Kan iemand helpen?

Ik twijfel tussen a en d. De totale druk kan men definiëren als: p=F/S, met F de kracht op de bodem en S de oppervlakte van de bodem. Nu is F=m*g, aangezien het aantal mol verdubbelt, verdubbelt automatisch m (n=m/M). Maar ik ben dit niet zeker, wat denken jullie?

B kan al niet denk ik, want de hydrostatische druk is toch enkel afhankelijk van de hoogte? p=dichtheid*g*h, met g de valversnelling. C ook niet, want F=m*g zoals ik al zei.

Berichten: 299

Re: Invloed verdubbeling hoeveelheid mol op druk

optie A is het al zeker niet, want de totale druk op de bodem is de druk als gevolg van het gewicht van het water + de druk van het gas boven de vloeistof. Die laatste verdubbelt en aangezien de massa van de vloeistof niet gelijk is aan 0 verdubbelt de druk op de bodem dus niet.

De druk van en gas berekent men overigens dmv van de ideale gaswet PV=nrt en niet door F=m*g=P*A.

Berichten: 19

Re: Invloed verdubbeling hoeveelheid mol op druk

stinne 3 schreef:optie A is het al zeker niet, want de totale druk op de bodem is de druk als gevolg van het gewicht van het water + de druk van het gas boven de vloeistof. Die laatste verdubbelt en aangezien de massa van de vloeistof niet gelijk is aan 0 verdubbelt de druk op de bodem dus niet.

De druk van en gas berekent men overigens dmv van de ideale gaswet PV=nrt en niet door F=m*g=P*A.
idd, je hebt gelijk, ik dacht dat deze formule ook gold voor gassen. A kan bij nader inzien ook niet, logischerwijze is het dan D zeker.. Bedankt!

Berichten: 299

Re: Invloed verdubbeling hoeveelheid mol op druk

het is inderdaad antwoord D

Reageer