Amorfe polymeer: doorzichtig

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Amorfe polymeer: doorzichtig

Hallo,

Amorfe polymeren zouden doorzichtig zijn, en ik heb geen idee hoe ik dat vanuit de microstructuur kan verklaren.

Bij metalen kan ik vanuit het bandgap-model redeneren, maar ik weet niet welke weg ik opmoet om de doorschijnendheid van amorfe polymeren aan te tonen.

Iemand een hint?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Amorfe polymeer: doorzichtig

Volgens mij is het zo dat een amorfe structuur spanningsloos is, de (semi)kristallijn zitten interne spanningen wat juist het zicht blokkeerd.

Neem bijvoorbeeld een plastic zak van de lokale supermakt, wanneer je deze uitrekt, zorg je dat de amorfe structuur zich gaat zetten in de richting van de kracht, dus een kristallijne structuur krijgt. Op de plaatsen waar de kristallijne structuur ontstaat word de doorzichtigheid minder.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Amorfe polymeer: doorzichtig

Dat lijkt me niet logisch, als ik moet verklaren waarom amorfe polymeren doorzichtig zouden zijn, om dan met de verklaring te komen die verband houdt met kristalliniteit. Trouwens, daarmee reik je enkel een verklaring aan om te vinden hoe je zo'n polymeer ondoorzichtig maakt, maar niet wat de reden is dat een amorfe polymeer doorzichtig was.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer