Springen naar inhoud

Wat is de totale spanning in deze 4 gevallen?

• Log in om te kunnen reageren

Uomo Universale

Uomo Universale

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2011 - 10:39

Op mijn tekening onderaan zie je 4 gevallen van een simpele keten met 2 spanningsbronnen en 1 weerstand.
Ik vraag me af wat de totale weerstand is in elke van de gevallen.

Tekening 1:
De spanningsbronnen staan in serie geschakeld en hebben dezelfde oriŽntatie. De totale spanning LaTeX is dus de som van de afzonderlijke spanningsbronnen = 3 V.

Tekening 2:
De spanningsbronnen staan in serie geschakeld maar hebben een tegengestelde oriŽntatie. De totale spanning is hier dus LaTeX waarbij de stroom dus tegen wijzerzin zal lopen. Tevens zal ook de batterij van 12 V opgeladen worden (correct?).

Tekening 3:
Hier staan de spanningsbronnen in parallel, hebben dezelfde oriŽntatie en hebben dezelfde waarde. Uit de les weet ik dat LaTeX (waarom dit zo is, weet ik echter niet).

Vraag: Wat als nu de bovenste spanningsbron een waarde zou hebben van 20 V en de onderste een waarde van 12 V? Wat is dan LaTeX ?

Tekening 4:
Hier staan de spanningsbronnen dus parallel, hebben dezelfde waarde maar een tegengestelde oriŽntatie. Wat is LaTeX hier? 0 V?

4_gevallen_van_spanningsbronnen.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 juni 2011 - 10:48

Geval 3 en 4: als de bronnen een verschillende spanning hebben, of tegensgesteld staan, dan heb je een kortsluiting.

Uomo Universale

Uomo Universale

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2011 - 11:03

Ah, dus de enige manier om een (werkende) parallelschakeling van de spanningsbronnen te hebben in een keten, is wanneer deze dezelfde spanning hebben? En in alle andere gevolgen heb je kortsluiting?

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2011 - 19:58

Ah, dus de enige manier om een (werkende) parallelschakeling van de spanningsbronnen te hebben in een keten, is wanneer deze dezelfde spanning hebben? En in alle andere gevolgen heb je kortsluiting?

Tussen 2 knooppunten in een elektrische schakeling bestaat slechts ťťn potentiaalverschil.
Neem schakeling 3 als voorbeeld met bronnen die een spanning leveren van resp. 12V en 20V. De ene bron wil het knooppunt rechts 12V hoger houden dan het knooppunt links; de andere bron wil het knooppunt rechts 20V hoger houden dan het knooppunt links. De bron van 20V zal bijgevolg stroom beginnen leveren tot er een spanningsval van 8V plaatsvindt op de bedrading. Aangezien de bedrading een zeer lage weerstand heeft, zal de stroom zeer groot worden => kortsluiting. Indien men een weerstandje in serie zou schakelen met de bron van 20V (zie figuur), dan zou er een spanningsval van 8V plaatsvinden over de weerstand en zou er geen probleem zijn.
Geplaatste afbeelding

Uomo Universale

Uomo Universale

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2011 - 09:03

Dat is duidelijk en simpel uitgelegd. Bedankt man!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures