Springen naar inhoud

[werkstuk] licht

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 30 september 2005 - 13:46

Goeiemiddag!

ik moet een werk maken voor fysica over licht. en ik moet beginnen bij het begin, het ontstaan van licht. ik ben vandaag vol goeie moed begonnen, maar ik snap er niet zoveel van. Op internet vindt ik informatie en ik snap er bijna niets van.

Kan er mij soms iemand helpen? en het ontstaan van licht uitleggen?

Alvast bedankt!
Groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 september 2005 - 15:26

licht is een vorm van energie te noemen. Die wordt al volgt omgezet: elektronen in de buitenste schil van een atoom/molecuul worden geŽxciteerd. Dat wil zeggen dat ze in een hogere baan (dus meer potentiŽle energie) worden geduwd, bijvoorbeeld onder invloed van hitte, of door een andere lichtstraal. Tot zover niks aan de hand, elektron in een hogere energie-baan, iedereen blij. Als dat elektron echter weer terug-valt in z'n eigen baan (en dat gebeurt, vroeg of laat), zend hij de energie uit die hij had in die hogere baan, maar nu niet meer kan gebruiken. Die energie kennen wij als licht, en wordt uitgedrukt in golflengtes (nm).
Appareo decet nihil munditia?

• Gast

Geplaatst op 30 september 2005 - 15:42

bedankt voor de uitleg, het wordt mij steeds duidelijker en duidelijker.

in de 17de eeuw kwam huygens tot de conclusie dat licht zoch gedraagt als een golfverschijnsel en dat heeft iets te maken met interferentie. maar ik begrijp niet zo goed wat interferentie is. Dat is toch als 2 golven op elkaar vallen dat de piek verdubbelt word en het dal ook ofzoiets, maar ik snap niet goed wat dat met het licht te maken heeft.

Begrijpt iemand dat soms beter? en wil mij dat uitleggen?

Groetjes

• Gast

Geplaatst op 30 september 2005 - 20:55

ja, dat klopt volgens mij wat interferentie is. De pieken worden dus versterkt en de dalen ook, waardoor daar niks is. Dat was er ook aan de hand tijdens de eerste concerten in de Arena, op sommige plaatsen had je dus hard geluid, maar een meter verderop helemaal geen geluid. Er zullen vast mooie plaatjes van te vinden zijn op internet.
Licht bestaat ook uit een golfbeweging, en de golflengte daarvan maakt uit welke kleur het is.

hier 2 plaatjes
http://www.physics.l...es/image006.jpg

http://mediatheek.th...es/interfe1.jpg

• Gast

Geplaatst op 01 oktober 2005 - 13:36

ik vraag mij af wie er nu eigelijk de lichtsnelheid bepaald heeft. ik vind het niet echt op internet. Ik vind alleen dat Foucault de lichsnelheid bepaalde op 299.796 km/s, maar de lichtsnelheid is toch 299.729.458 m/sec. dus kan het Foucault toch niet zijn ofwel??

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures