Springen naar inhoud

Enquête over de acceptatie van verkeersveiligheidsmaatregelen

• Log in om te kunnen reageren

G3rtjan

G3rtjan

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2011 - 10:46

Ik ben voor mijn Bachelor eindproject bezig met een onderzoek naar de acceptatie van verkeersveiligheidsmaatregelen door automobilisten. Elk jaar komen in Nederland nog steeds maar liefst 640 verkeersdeelnemers om en zijn er meer dan 17.000 gewonden, hier is dus nog genoeg ruimte voor verbetering.
In het verleden zijn sterke resultaten geboekt met bijv. het verplicht stellen van de gordel, de brommerhelm en recent het ABS remsysteem. Voor het verder verbeteren van de verkeersveiligheid wordt nu vooral gekeken naar bestuurders ondersteunende systemen, zoals de Intelligente SnelheidsAanpasser (ISA).

Mijn onderzoek gaat over de acceptatie van beleidsmaatregelen rond de Intelligente SnelheidsAanpasser (ISA).

Ik wil graag alle automobilisten onder jullie vragen om de enquête in te vullen, het invullen neemt ongeveer 10-15 minuten in beslag.

De enquête is te vinden op: www.thesistools.com/tudelft

Let op: Dit is geen standaard enquête maar een zogenaamd keuze-experiment, leest u daarom de uitleg aan het begin van de enquête goed door.

In de enquête wordt u gevraagd steeds een keuze te maken uit verschillende alternatieve beleidsmaatregelen. Op basis van de keuzes die u in de enquête maakt kan ik een model schatten. Met dit model kan ik de acceptatie van beleidsmaatregelen voorspellen, het hoofddoel van mijn Bachelor eindproject.

Onder de deelnemers wordt een bol.com cadeaubon van €25,- verloot!

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw tijd,
G3rtjan

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

G3rtjan

G3rtjan

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 september 2011 - 21:22

Beste (mogelijke) respondent,

Een aantal maanden geleden heeft u wellicht deelgenomen aan een enquête voor mijn bachelor eindproject aan de TU Delft, hartelijk dank daarvoor! Inmiddels heb ik mijn bachelor eindproject (met een 9!) afgerond en zijn de resultaten bekend. Voor de geïnteresseerden zal ik hieronder een (korte) samenvatting geven van een aantal van de belangrijkste resultaten van het project.

Eerst even een opfrisser: Waar ging het project ook alweer over?
Het project ging over de acceptatie van beleidsmaatregelen rond de Intelligente Snelheidsaanpasser (ISA). Het doel van de beleidsmaatregelen is om de verkeersveiligheid te verhogen door het promoten van het systeem. De Intelligente Snelheidsaanpasser is een systeem dat de bestuurder ondersteunt bij het aanhouden van de juiste snelheid. In het onderzoek waren twee verschillende typen ISA mogelijk:
- De Waarschuwende ISA: Het systeem geeft alleen een waarschuwing (geluidsignaal) bij snelheidsovertreding, de bestuurder moet zelf de snelheid aanpassen
- De Begrenzende ISA: Het systeem maakt snelheidsovertreding onmogelijk, de brandstoftoevoer wordt automatisch door het systeem beperkt bij het bereiken van de snelheidslimiet

De introductie van het systeem onder automobilisten zou gestimuleerd kunnen worden door het systeem verplicht te stellen, door het verstrekken van een eenmalige subsidie en/of door het verstrekken van een jaarlijkse wegenbelastingkorting. Ook was er de optie helemaal geen beleidsmaatregelen. Hierbij waren er drie verschillende doelgroepen mogelijk:
- Alle bestuurders
- Alleen beroepsbestuurders
- Alleen notoire snelheidsovertreders

Er werd u steeds gevraagd een keuze te maken tussen verschillende beleidsmaatregelen, waarbij de bovengenoemde kenmerken van de beleidsmaatregelen systematisch gevarieerd werden. Op basis van alle keuzes van alle respondenten (3240 in totaal) heb ik een model geschat, waarvan een aantal van de belangrijkste resultaten als volgt zijn.

Resultaten van het project, eerst wat (leuke) feitjes
Gemiddeld genomen is de volgorde qua acceptatie als volgt:
1. Helemaal geen beleidsmaatregelen
2. Verplichte invoer
3. Eenmalige subsidie
4. Jaarlijkse wegenbelastingkorting

Het woord ‘gemiddeld’ is geaccentueerd omdat de rangorde wijzigt onder invloed van de doelgroep van de maatregel en het type ISA systeem. Voor bijvoorbeeld de doelgroep alle bestuurders en eenwaarschuwende ISA is de volgorde als volgt:
1. Helemaal geen beleidsmaatregelen
2. Eenmalige subsidie
3. Jaarlijkse wegenbelastingkorting
4. Verplichte invoer

En voor de doelgroep alleen notoire snelheidsovertreders en een begrenzende ISA is de volgorde als volgt:
1. Verplichte invoer
2. Helemaal geen beleidsmaatregelen
3. Eenmalige subsidie
4. Jaarlijkse wegenbelastingkorting

Over het algemeen geldt dat een waarschuwende ISA meer wordt geaccepteerd dan een begrenzende ISA en over het algemeen worden beleidsmaatregelen het meest geaccepteerd voor de doelgroep alleen notoire snelheidsovertreders en het minst voor de doelgroep alle bestuurders.

Verder is uit het project gebleken dat er verschillen bestaan in de acceptatie van beleidsmaatregelen onder de volgende groepen:
- Mannen hebben gemiddeld een lagere acceptatie voor elk van de drie beleidsmaatregelen dan vrouwen.
- Lager opgeleiden hebben gemiddeld een hogere acceptatie voor een eenmalige subsidie dan hoger opgeleiden.
- De recreatieve autogebruikers hebben gemiddeld een lagere acceptatie voor een eenmalige subsidie dan de woon-werkverkeer autogebruikers.
- De groep automobilisten ouder dan 45 jaar heeft gemiddeld een hogere acceptatie voor elk van de drie beleidsmaatregelen dan de groep automobilisten jonger dan 45 jaar.

De belangrijkste vraag is natuurlijk: Waar kunnen de resultaten van het project nu precies voor worden gebruikt?
Ik heb een aantal scenario’s opgesteld over hoe het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de verkeersveiligheid kan verhogen door het promoten van de Intelligente Snelheidsaanpasser (ISA). Hierbij is steeds berekend hoeveel procent van de automobilisten een bepaalde beleidsmaatregel zal accepteren. Hieronder worden de meest en minst geaccepteerde scenario’s besproken.
- Een combinatie van een verplichte invoer van de begrenzende ISA voor alleen notoire snelheidsovertreders EN een keuze tussen een eenmalige subsidie of een jaarlijkse wegenbelastingkorting voor de waarschuwende ISA voor alle overige bestuurders kan op de meeste acceptatie rekenen. Ongeveer 80% van de automobilisten zal deze combinatiemaatregel naar verwachting accepteren.
- Een verplichte invoer van de begrenzende ISA voor alleen notoire snelheidsovertreders op zichzelf (dus zonder de combinatie) kan naar verwachting bij bijna 70% van de automobilisten op acceptatie rekenen. Deze beleidsmaatregel heeft nog als voordeel t.o.v. de combinatiemaatregel dat er geen subsidie of wegenbelastingkorting hoeft te worden verstrekt, waardoor de maatregel dus relatief goedkoop is.
- De minst geaccepteerde beleidsmaatregel is een verplichte invoer van de begrenzende ISA voor alle bestuurders. In dit geval geeft naar verwachting bijna 85% van de automobilisten de voorkeur aan helemaal geen beleidsmaatregel. Ook een verplichte invoer van de waarschuwende ISA voor alle bestuurders kan op weinig acceptatie rekenen, naar verwachting accepteert slechts ongeveer 25% van de automobilisten deze maatregel.

De uiteindelijke aanbeveling aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is om als beleidsmaatregel tot een verplichte invoer van de begrenzende ISA voor de doelgroep alleen notoire snelheidsovertreders over te gaan. Zoals gezegd is de voorspelling dat een ruime meerderheid van de automobilisten (bijna 70%) deze beleidsmaatregel zal accepteren. De doelgroep van de aanbevolen beleidsmaatregel is precies de doelgroep welke het systeem het meest nodig heeft. Daarnaast is een begrenzende ISA effectiever dan een waarschuwende ISA in het verbeteren van het snelheidsgedrag. Daarom kan deze beleidsmaatregel voor een aanzienlijke verbetering van de verkeersveiligheid zorgen. Daarnaast wordt aanbevolen om juist niet tot een verplichte invoer over te gaan voor de doelgroep alle bestuurders, hier is onafhankelijk van het type ISA zeer weinig acceptatie voor.

Tot zover een aantal van de belangrijkste resultaten van mijn bachelor eindproject.

Nogmaals hartelijk dank voor uw deelname!

Veranderd door G3rtjan, 28 september 2011 - 21:24

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 september 2011 - 22:25

Inmiddels heb ik mijn bachelor eindproject (met een 9!) afgerond en zijn de resultaten bekend.

Een welgemeende proficiat, en ik ben blij dat ik je kon helpen. Proficiat met het resultaat trouwens, meer dan 3000 antwoorden is erg veel!
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 september 2011 - 23:52

mijn welgemeende complimenten
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 september 2011 - 09:24

Van harte! Dit is een goed resultaat!
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 september 2011 - 17:55

Een mooi stukje terugkoppeling van de resultaten! Erg netjes en helder verwoord, en als dit representatief is voor het echte verslag, dan is een 9 meer dan verdiend. Gefeliciteerd, en succes met de rest!

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures