Springen naar inhoud

Relatieve beweging

• Log in om te kunnen reageren

Hieronymus

Hieronymus

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2011 - 13:58

Ik kwam deze oefening tegen en was daardoor even in de war. Bij de oplossing staat 15 m/s. Ziet er iemand de denkfout?

Als een trein een station passeert tegen 30 m/s en een reiziger rolt een bal in dezelfde zin als de rijrichting tegen 15 m/s dan neemt een waarnemer op het perron de snelheid van de bal toch waar als 45m/s ten opzicht van de treinreiziger(en de waarnemer in de trein ziet de snelheid dan toch als -15 m/s, ten opzichte van de waarnemer op het perron)

Mijn wellicht foute redenering:
Als (x,y,z,t) het coŲrdinatenstelsel is van de waarnemer op het perron en (x',y',z',t') dat van de treinreiziger en v: de snelheid van de trein en w: de snelheid van de bal, dan geldt:
x'=x-vt
w= x/t
w'= (x-vt)/t = w-v

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 juni 2011 - 14:22

Als een trein een station passeert tegen 30 m/s en een reiziger rolt een bal in dezelfde zin als de rijrichting tegen 15 m/s dan neemt een waarnemer op het perron de snelheid van de bal toch waar als 45m/s ten opzicht van de treinreiziger

Dat klopt inderdaad, wat is de exacte vraag?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Hieronymus

Hieronymus

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2011 - 15:35

De vraag was de snelheid te berekenen van de bal die de waarnemer op het perron waarneemt. In het boek zeggen ze dat het 15 m/s is maar ik kom 45 m/s uit. Waarschijnlijk is het boek wel juist, maar de vraag is: waarom?

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2011 - 19:01

Als een trein een station passeert tegen 30 m/s en een reiziger rolt een bal in dezelfde zin als de rijrichting tegen 15 m/s dan neemt een waarnemer op het perron de snelheid van de bal toch waar als 45m/s ten opzicht van de treinreiziger

Nee, de waarnemer neemt een snelheid van 45 m/'s waar ten opzichte van hem zelf (de waarnemer), ten opzichte van de treinreiziger zoals je schrijft neemt hij natuurlijk een snelheid van 15 waar.

Dw1959

Dw1959

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2011 - 22:42

Heb ooit lang geleden wetenschappelijke opleiding genoten en ben ondertusssen vooral geÔntresseerd gebleven in astro-fysica en vooral ontstaan en omvang van het heelal. Gebruik nu deze topic voor een al heel lang prangende vraag.

Heelal zet uit. En zelfs met toenemende snelheid, onlangs bevestigd uit waarnemingen van bepaalde super nova's.
We spreken over de kosmiche constante van Einstein, welke in eerste instantie fout bleek en nadien weer is opgerakeld, om bepaalde verschijnselen te kunnen verklaren, zoals in eerdere treads van deze topic is aangekaart.
Heb een tijdje geleden docu gezien, waarin geopperd werd dat de lichtsnelheid gedurende de ontwikkeling van het heelal variabel is. Des te 'ouder' het heelal wordt, des te hoger de lichtsnelheid. Men sprak over een lichsnelheid van 100.000km/s.

Zou het kunnen dat de lichtsneld, gerelateerd is met de maximale snelheid welke 2 punten verbindt in de uitzettende ether ?

Veranderd door Dw1959, 10 september 2011 - 22:42

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 september 2011 - 02:24

Heb een tijdje geleden docu gezien, waarin geopperd werd dat de lichtsnelheid gedurende de ontwikkeling van het heelal variabel is. Des te 'ouder' het heelal wordt, des te hoger de lichtsnelheid. Men sprak over een lichsnelheid van 100.000km/s.

De theorie die momenteel door de meeste wetenschappers wordt aangenomen, gaat er van uit de de lichtsnelheid een constante is, en dus niet is verandert in de loop van de tijd.

Zou het kunnen dat de lichtsneld, gerelateerd is met de maximale snelheid welke 2 punten verbindt in de uitzettende ether ?

Dat is eerder onwaarschijnlijk, omdat ze daarvoor zeker te traag verandert (als ze al zou veranderen)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3103 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 september 2011 - 07:54

De huidige lichtsnelheid is 300.000km/s, dus als ze echt spraken over 100.000km/s, dan zou de lichtsnelheid dus juist kleiner zijn geworden, niet groter. Maar gaven ze uberhaupt ook nog redenen om dat aan te nemen?

Dw1959

Dw1959

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 september 2011 - 22:14

<<De huidige lichtsnelheid is 300.000km/s, dus als ze echt spraken over 100.000km/s, dan zou de lichtsnelheid dus juist kleiner zijn geworden, niet groter. Maar gaven ze uberhaupt ook nog redenen om dat aan te nemen?>>

Me niet goed duidelijk gemaakt. De lichtsnelheid zou in de loop van ontwikkeling juist toegenomen zijn. Voor zover ik me herinner, de docu zal ongeveer 2 jaar geleden zijn, gaf deze verklaring, een bevestiging voor de kosmisch constante van Einstein. Ben zelf al op zoek geweest voor bevesting op internet; doch zonder succes. De uitspraak(en) die ik toen hoorde, klonken me logisch.

ivm mijn vraag

<<Zou het kunnen dat de lichtsneld, gerelateerd is met de maximale snelheid welke 2 punten verbindt in de uitzettende ether ?>>

en antwoord van '317070'

<<Dat is eerder onwaarschijnlijk, omdat ze daarvoor zeker te traag verandert (als ze al zou veranderen) >>

Deze bedenking, binnen mijn beperkt logisch denken, had ik me zelf al ook gemaakt en ga ik in deze zeker niet ter discusie bengen ;)

Veranderd door Dw1959, 13 september 2011 - 22:17

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures