Stoichiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Stoichiometrie

Halloo allemaal,

Ik heb dus een examen chemie.

Een deel ervan is ivm stoichiometrie.

Nu we hebben allerlei oefeningen gemaakt die ik vrij goed snap,

maar toen ik een toets erover kreeg was ik zwaar gebuisd.

Nu mensen ik wil vragen of er speciale formules ofzo bestaan voor die op te lossen

Want ik weet zelfs niet hoe ik hieraan moet beginnen.

Zou iemand alstublieft kunnen helpen?

;)

Berichten: 299

Re: Stoichiometrie

Is dat niet voornamelijk de ideale gaswet? En voor de rest chemische reacties in evenwicht brengen. Misschien moet je een paar vragen posten van die toets die je niet kan oplossen:)

toevoeging moderator: dan wel één vraagstuk per topic graag, zie huiswerkbijsluiter.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Stoichiometrie

Vichka schreef:Nu mensen ik wil vragen of er speciale formules ofzo bestaan voor die op te lossen

Want ik weet zelfs niet hoe ik hieraan moet beginnen.
Om wat precies op te lossen? Kan je wat specifieker zijn?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 6

Re: Stoichiometrie

Ja uiteraard

bv:

Bij verhitting van malachiet (een groene vaste stof,kopermineraal)ontstaat een zwarte,vaste stof ( CuO),waterdamp en koolstofdioxide.Welke massa malachiet moet je verhitten om 10.0g CuO te verkrijgen? Welke massa waterdamp en welk volume koolstofdioxide (CO2) bij normale atmosferische omstandigheden wordt hierbij gevormd)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Stoichiometrie

Kun je daarbij uit tabellenboek o.id. halen waaruit malachiet dan wel bestaat? Want dat gegeven heb je hiervoor wél nodig.

Verborgen inhoud
(Wikipedia): Malachiet is een mineraal dat als edelsteen wordt gebruikt. Het is een koper-carbonaat met de chemische formule Cu2CO3(OH)2
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Stoichiometrie

Jan van de Velde schreef:Kun je daarbij uit tabellenboek o.id. halen waaruit malachiet dan wel bestaat? Want dat gegeven heb je hiervoor wél nodig.

Verborgen inhoud
(Wikipedia): Malachiet is een mineraal dat als edelsteen wordt gebruikt. Het is een koper-carbonaat met de chemische formule Cu2CO3(OH)2
Dat was een toets vraag maar ik heb er wel een reactievergelijking bij

Cu2(OH)2CO3 Afbeelding 2CuO + H2O + CO2

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Stoichiometrie

Vichka schreef:Dat was een toets vraag maar ik heb er wel een reactievergelijking bij

Cu2(OH)2CO3 Afbeelding 2CuO + H2O + CO2
Kijk, die misten we, bij stoichiometrie kun je zelden zonder.

10 g Cu ≡ ...x... mol CuO

voor vorming van x mol CuO is er ...y... mol Cu2(OH)2CO3 nodig

...y... mol Cu2(OH)2CO3 ≡ ...z... g Cu2(OH)2CO3

z is the answer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer