cel als osmotisch systeem

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 42

cel als osmotisch systeem

We hebben een practicum gedaan in les over de cel als osmotisch systeem. Een eerste proef bestond eruit dat we een preparaat maakten van epidermiscellen van de rode ui (met water). En een tweede preparaat, maar nu met een KNO3 oplossing ipv water.

Nu, de toestand waarin de cellen zich dan bevinden is verschillend (isotoon-hypertoon). Maar er is een vraag, die ik niet kan oplossen (dit hebben we niet meer kunnen uitvoeren in de les): Is het verschijnsel omkeerbaar? Voeg water bij, terwijl je KNO3-opl wegzuigt.

Kan je er dus terug een istoon milieu van maken als je dit doet???

Dan was er nog een tweede proef waarbij we een dierlijke cel (rode bloedcellen) bekeken onder de microscoop in verschillende milieus: isotoon-hypertoon-hypotoon. We moeten het verschil verklaren in gedrag van een plantaardige en een dierlijke cel.

Hoe moet je dat doen ??
At one point in your life, you have the things you want the most or the reasons why you don't.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: cel als osmotisch systeem

Zolang de cel niet kapot scheurt door het (demi-)water, zal het proces altijd omkeerbaar zijn.

Denk bij het verklaren van de verschillen aan het begrip: 'turgor'. Dit wordt alleen vertoond door plantaardige cellen. Dierlijke cellen missen deze eigenschap.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: cel als osmotisch systeem

Aan bovenstaand antwoord wil ik nog toevoegen dat cellen zouten in principe alleen (actief) transporteren de cel in of uit en dat de beweging van water altijd passiefis. Het water zal zich proberen zo te verdelen over compartimenten (hier: binnen en buiten de cel) dat de zoutconcentratie overal hetzelfde is.

Bekijk eerst de dierlijke cel, en als je daar de water- / osmosebalans begrijpt, kun je de plantencel bekijken (turgor is een extra dimensie die bepalend is voor hoe het water zich verdeelt over de 2 compartimenten).

Laat ons maar eens horen wat je ervan gemaakt hebt...
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Berichten: 42

Re: cel als osmotisch systeem

Nu weet ik het weer: turgor ! ;-)

Ik zal jullie iets laten weten, bedankt alvast!
At one point in your life, you have the things you want the most or the reasons why you don't.

Reageer