Verdamper van koelkast

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Verdamper van koelkast

foto verdamper

Goedenavond iedereen,

Ik heb een koelkast gedemonteerd en de componenten op een houten plaat geplaatst. Toen ik de koelkast een tijdje liet draaien dampte de verdamper aan doordat het vocht in de omgeving tegen de koude leidingen kwam en bevroor. Nu is dit niet voor heel de verdamper zo, in de link zie je in een foto dat op een bepaald moment de ijslaag stopt.

Ik dacht zelf dat dit kwam omdat dan de koelvloeistof volledig verdampt is en de temperatuur dan plots sterk stijgt omdat gedurende de verdamping de temperatuur constant blijft.

Nu zei iemand tegen mij dat dit niet klopte maar dat de temperatuur van de koelvloeistof geleidelijk aan stijgt en in dat punt boven 0°C gaat.

Nu is er dus twijfel en ik vroeg me af of er iemand uitsluitsel kan geven.

Met vriendelijke groeten,

Spitfire

Berichten: 8

Re: Verdamper van koelkast

Tijdens het verdampen blijft de temperatuur constant, meestal is dat voor een huishoudelijke koelkast zo om en bij de 0°C, of ook wel iets eronder. Luchtvochtigheid zal hierbij condenseren en ijs vormen.

De verdamper is normaal bedoeld om warmte over te dragen van de binnenruimte van de koelkast (bij 4°), dus bij een delta T van om en bij 4°.

Als je de verdamper in een normaal verwarmde ruimte opstelt (bij 20°), is de warmteoverdracht beter (Q=K*A*delta T), en is dus de warmtewisselaar te groot.

Daarom is de verdamping voorbij, voor het koelmiddel de warmtewisselaar verlaat, en fungeert het tweede deel van de warmtewisselaar als een gas-gas verwarmingstoestel, met aan de binnenkant inkomend gas op verdampingstemperatuur en aan de buitenkant de omgevingslucht. Vanaf dan wordt het gas in de verdamper opgewarmd.

Is dit een beetje duidelijk zo?

groetjes,

Erik

Reageer