Springen naar inhoud

Titratie

• Log in om te kunnen reageren

rickert1993

rickert1993

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2011 - 19:35

Hallo Scheikundernaren,

Ik ben Rick en ik ben nieuw op dit forum, ik heb me hier aangemeld, omdat ik een aantal vraagjes heb over titratie. Morgen heb ik namelijk een SE en ik moet dit dus eigenlijk nog vandaag weten. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ;)

Denk aan de protolyse van zwavelzuur !!!!

H2SO4 + 2 H2O -----> 2 H3O+ + SO42-

Titratievergelijking:

2 OH- + 2 H3O+ -----> 4 H2O

Dit zijn twee reactievergelijkingen van een titratie, maar hoe kom je aan die twee vergelijkingen. Het is een titratie met H2SO4 en NaOH.
Waar is de Na gebleven en waar staat die tweede reactievergelijking voor?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en dat ik deze vraag in het goed topic heb gepost

Rick

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 juni 2011 - 20:20

Dag Rick, ik wil je wel helpen ;)

Eerst even opmerken dat zwavelzuur een sterk zuur is en bijgevolg volledig zal dissociŽren in protonen en HSO4- ionen. Dit is wat ze bedoelen met de protolyse van zwavelzuur. Het is echter wel belangrijk om te begrijpen dat HSO4- een zwak zuur is en dus gťťn autoprotolyse zal ondergaan, het reageert dan ook volgens een evenwicht.

Om daar nu even reactievergelijking bij te plakken:

H2SO4 + H2O ../mods/chem/rightarrow.gif H3O+ + HSO4-
HSO4- + H2O ../mods/chem/rightleftharpoons.gif H3O+ + SO42-

Omdat jij nu gaat titreren met NaOH zal het evenwicht in deze laatste vergelijking praktisch volledig naar rechts liggen. Je trekt die H van HSO4- er eigenlijk af.

Waar is de Na gebleven en waar staat die tweede reactievergelijking voor?

In een reactievergelijking zet je enkel de reagerende deeltjes, Na+ en SO42- zijn geen reagerende ionen en horen dan ook niet thuis in een reactievergelijking.

Zwavelzuur zal dissociŽren in water, het zijn die protonen die reageren met de OH- ionen die jij toevoegde, of die nu afkomstig zijn van NaOH of KOH of wat dan ook doet er niet toe.

In principe kan je ook het volgende schrijven als is dit minder mate correct:
H2SO4 + NaOH ../mods/chem/rightarrow.gif 2H2O + 2Na+(aq) + SO42-(aq)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures