Uitwijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Uitwijking

Hey forum,

Ik heb afgelopen week een scheikunde proefwerk gemaakt, en ga hem morgen herkansen. Ik kwam in de toets een opgave tegen waarbij werd vermeld: Koolstofmono-oxide wijkt uit (of iets in die richting). Ik heb geen idee wat het betekent en kon niks vinden, kan iemand mij dit vertellen? Als het helpt: De toets gaat over redox-reacties.

Alvast bedankt!

Berichten: 200

Re: Uitwijking

Ging de vraag over een evenwichtsreactie? Misschien bedoelden ze dat het een aflopend evenwicht is omdat er koolstofmono-oxide ontstaat, dat niet wou oplossen en daarom 'uitwijkt' (dus verdwijnt uit de reactie)?. Puur gokje dit trouwens, geen idee of dit je vraag juist beantwoord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Uitwijking

Koolstofmono-oxide wijkt uit (of iets in die richting).
koolstofmono-oxide ONTwijkt (in die richting ;) dus)

en dat wil zeggen dat het ontsnapt uit de oplossing waarin het ontstond en dus in een evenwichtsreactie niet meer kan deelnemen aan de terugreactie. Gevolg: de reactie zal aflopen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 200

Re: Uitwijking

ontwijkt, dat is idd het juiste woord ;)

Berichten: 9

Re: Uitwijking

Jan van de Velde schreef:koolstofmono-oxide ONTwijkt (in die richting :P dus)

en dat wil zeggen dat het ontsnapt uit de oplossing waarin het ontstond en dus in een evenwichtsreactie niet meer kan deelnemen aan de terugreactie. Gevolg: de reactie zal aflopen.
haha, ja klopt. Hartstikke bedankt, had een 7,9 voor de herkansing dus heeft wel geholpen ;)

Reageer