Stelling: mexicaanse griep, ehec: paniekvoetbal of terechte zorgen?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Stelling: mexicaanse griep, ehec: paniekvoetbal of terechte zorgen?

De wetenschap moet proberen dat mechanisme uit te pluizen waarmee bacteriën resistent worden en op basis daarvan nieuwe geneesmiddelen maken.


dat heeft de wetenschap dan ook al gedaan, het mechanisme dat hiervoor verantwoordelijk is noemt men evolutie.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 6

Re: Stelling: mexicaanse griep, ehec: paniekvoetbal of terechte zorgen?

Bedankt voor de info.

Dus dan betekent dat dus in feite dat wij (de mens) telkens moeten mee evolueren, door telkens opnieuw het (nieuwe) mechanisme uit te pluizen.

Het lijkt wel een soort van dialectisch proces.

Is dat dan hetgeen in feite gebeurt?

Berichten: 6

Re: Stelling: mexicaanse griep, ehec: paniekvoetbal of terechte zorgen?

Ik heb nog de volgende bedenkingen...

De bacteriën bestaan al een stuk langer dan de mens, ze zijn ook kleiner; misschien maakt dit dat ze zich makkelijker kunnen aanpassen aan nieuwe omstandigheden. In elk geval, de bacteriën passen zich aan.

In de strijd tegen bacteriën en infecties passen wij de medicatie aan.

Het verschil zit hem misschien hierin, dat wij ook evolueren, maar dan in medicatiegebruik, en niet uit onszelf.

De bacterie evolueert uit zichzelf, op een natuurlijke manier.

Ik heb zo een vermoeden dat de bacterie aldus meer een natuurlijke resistentie ontwikkelen, terwijl wij meer gewoon onze medicatie ontwikkelen. Is daar dan ergens geen gevaar aan verbonden?

Is er dan geen gevaar dat we steeds meer of sterkere medicatie moeten gebruiken?

Vroeger hadden we nog geen antibiotica en stierven veel meer mensen door bacteriën. Maar de sterksten overleefden (survival of the fittest). De bacteriën pasten zich aan en wij ook. Nu zitten we ergens in een proces waarbij bij de mens de sterken en de zwakken overleven. Bij de bacteriën enkel de sterkeren. Maar de bacteriën betalen er ook een tol voor (de zwakkere sterven).

Dit verontrust mij toch wat.

In elk geval, ik denk toch dat het moment waarop de mens actie moet ondernemen om de toekomstige werkzaamheid van antibiotica zeker te stellen, snel naderbij komt.

Reageer