Springen naar inhoud

Zwembadverwarming dmv polycarbonaatplaat


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Hoeks664

    Hoeks664


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2011 - 21:45

Beste forum bezoekers,

Ik heb een zwembadverwarming gemaakt dmv een polycarbonaat kanaalplaat met een afmeting van 3 x 1,10 mtr.
Ik heb 2 pvc pijpen gepakt en hier een gleuf in gezaagd met dezelfde breedte als de dikte van de kanaalplaat.
Onderin een dop en bovenin de aansluitingen voor de slangen.
De naden afgekit met (goede) kit.
Plaat heb ik opgehangen aan de schutting, en het water er door laten pompen.
Alles is perfect waterdicht en het water dat eruit komt is warmer dan het water dat erin gaat.
Dus tot nu toe succes.

Om het water nog warmer te krijgen wil ik de (heldere)plaat zwart schilderen.

Nu mijn vraag.......is het beter om de zonkant of de achterkant zwart te schilderen.
Of is het misschien beter om er aan de achterkant b.v. Aluminiumfolie te plakken.

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 juni 2011 - 16:06

Ik heb geen zwembad maar als ik zelf een zonnecollector zou willen bouwen dan zou ik ook een kanaalplaat gebruiken. Heel wat minder werk dan dat gedoe met die tyleenslangen. Bovendien veel minder zwaar en veel minder drukval voor de pomp. Ik had hier binnenkort zelf een topic over willen openen met deze suggestie, en de voordelen/nadelen daarvan, maar dat hoeft nu dus niet meer en spui ik mijn opmerkingen maar hier. Ik twijfelde wel of het mogelijk zou zijn de aansluitingen waterdicht te krijgen maar volgens jou is dat geen probleem. Je hebt blijkbaar een kit gebruikt die het polycarbonaat niet aantast. Mogen wij weten welke kit dat was?

Zo'n kanaalplaat heeft een voorzijde (bovenzijde) met UV-bescherming en een achterzijde (onderzijde) zonder. Ik zou de zijde zonder UV-bescherming, dus de achterzijde, verven met matzwarte verf en er daarna bovendien wat isolatie achter doen. Dit moet wel een verfsoort zijn die het polycarbonaat niet aantast, dus bij twijfel eerst proberen op een stukje afval, als je dat tenminste hebt, of op één kanaal aan de rand en enkele dagen aanzien. Als dit ene kanaal stuk zou gaan dan de (water)opening aan beide zijden afdichten. Als veilig alternatief, maar wat minder energie-efficient, kun je eventueel de (piepschuim)isolatie zwart verven i.p.v. de plaatachterkant, dan loop je hooguit het risico dat als de verf aantast de isolatie er wat minder fraai uit ziet of de vuilnisbak in kan. Als je besluit de isolatie te verven dan hoeft het niet persé matzwart te zijn maar is gewoon zwart ook goed. Als ander alternatief kun je ook zwart plastic achter tegen de kanaalplaat maken en daartegen isolatie plaatsen. Wel zorgen dat de zwartgeverfde isolatie of het zwarte plastic overal goed contact maakt met de achterkant van de kanaalplaat. Aluminiumfolie is geen goed idee want dat weerkaatst zonlicht en dat wil je nu juist niet.

Een zonnecollector met zwarte achterkant zal, indien geïsoleerd, minder warmte naar de omgeving verliezen door straling en convectie dan een zwarte voorkant maar, vooral indien slecht op de zon gericht, iets minder zonnewarmte opvangen omdat de ongeverfde voorkant een deel van de zonnestraling zal reflecteren. Als je de kanaalplaat aan de achterkant matzwart verft dan kun je altijd later de kanaalplaat omkeren en met de matzwarte kant naar de zon plaatsen want zwarte verf absorbeert UV ook. Op die manier kun je zelf bepalen wat het beste resultaat geeft: matzwart voor of achter. Als je de voorkant matzwart geverfd zou hebben en je draait het dan om dan heeft de nieuwe voorkant geen UV-bescherming en zal daardoor in de loop der tijden kunnen aantasten.

Voor een perfect op de zon gerichte plaat zou ik verwachten dat de achterkant zwart verven en isoleren iets beter is omdat er vooral minder warmte naar de omgeving verloren gaat. Omdat de zonnecollector warmer is dan de omgeving zal deze warmte verliezen door straling en convectie. Als de achterkant geïsoleerd is dan verliest alleen de voorkant warmte. Als de voorkant dan zwart is zal dit het warmste deel van de zonnecollector zijn en dus zal er meer straling en convectie naar de omgeving plaats vinden. Als de achterkant zwart is, en dat dus het warmste deel is, zal door de isolatie minder warmte verloren gaan. Bedenk ook dat als het water niet stroomt, of als je de kanaalplaat zelfs leeg hebt laten lopen, een zwarte voorkant zal resulteren in een hetere plaat wat tot problemen kan leiden zoals verweking van de polycarbonaat en kromtrekken door temperatuursverschil tussen voorkant en achterkant. In dat geval dus best afdekken met een paar oude lakens, of omkeren, of binnen zetten.

In jouw geval heb je de zonnecollector verticaal geplaatst. Dat kost natuurlijk lekker weinig ruimte, is minder kwetsbaar als de kinderen met ballen spelen, en vangt minder wind, maar het is niet erg energie-efficiënt. De optimale locatie voor een vast gemonteerde zonnecollector is: pal op het zuiden gericht onder een hoek van ongeveer 35 graden met de horizontaal. Zelfs een horizontaal geplaatste zonnecollector zal over de dag meer zonnewarmte opvangen dan een verticaal geplaatste, ook als die verticale pal op het zuiden gericht is. Als jouw verticale zonnecollector niet pal op het zuiden hangt maar zuidoost of zuidwest wordt de dagopbrengst nog minder. Dat kan fors schelen vergeleken met horizontaal of 35 graden. Juist omdat een kanaalplaat, ook met water gevuld, vrijwel niets weegt is het niet moeilijk het zo te maken dat je de plaat ieder uur met de hand loodrecht op de invallende zonnestraling kunt richten. Als je tenminste de genoeg schaduwvrije ruimte hebt in je tuin.

Kanaalplaten komen in verschillende diktes. Hoe dikker hoe steviger natuurlijk, maar ook des te langzamer het water zal stromen. En hiermee zijn we dan toch op een nadeel van kanaalplaten: de zeer lage watersnelheid. Ik zou een zo dun mogelijke kanaalplaat gebruiken, 6 mm of liever nog 4 mm als die te vinden is. Hoe dunner de plaat des te hoger de watersnelheid en des te beter de warmteoverdracht van plaat naar water en des te kleiner het temperatuursverschil tussen plaat en water. Vooral bij een 1 cm dikke plaat verwacht ik theoretisch dat ook daarom een zwarte geisoleerde achterkant beter is dan een zwarte voorkant. De watersnelheid zou vergroot kunnen worden door het water te laten zigzaggen door de kanaalplaat maar dat wordt nogal moeilijk met de afdichting aan weerszijden met de PVC pijpen.

Hoe dik is de kanaalplaat die jij gebruikt?
En wat is je waterdebiet? Dat kun je eenvoudig meten door de retourslang in een emmer te hangen en te meten hoe lang het duurt tot de emmer vol is.
Hydrogen economy is a Hype.

#3

Hoeks664

    Hoeks664


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juni 2011 - 18:31

Dank je wel voor het snelle antwoord.

Het water pompt nu al 2 dagen door de plaat en hij is nog steeds waterdicht.
Ik heb zwarte polimax kit van Bison gebruikt, dit is een kit waar je ook goed mee kunt verlijmen.
Kit blijft flexibel maar hecht goed aan de bijde kunststoffen.
De plaat heb ik trouwens horizontaal aan mijn schutting hangen, dus met links en rechts een vertikale pvc pijp waarin onderin de pijp is afgesloten en bovenin rechts de toevoer zit, en links bovenin de afvoer.
De aan en afvoer heb ik bewust aan de bovenkant gedaan, om te voorkomen dat al het lucht uit de plaat gedrukt wordt.
De plaat is 10mm dik en heeft 95 kanaaltjes van ongeveer 3 mtr. lang.
Ik heb al even op de site van Sikkens gekeken, en er is grondverf in de handel die geschikt is voor polycarbonaat.
Ik hoop dat deze ook in het zwart te verkrijgen is. Net de slang even in een emmer van 10 ltr. gehangen, het duurde 15 sec. tot deze overliep. Is toch wel aardig snel dacht ik.

Ik ga morgen proberen om de goede verf te krijgen, want er worden een paar warme dagen verwacht, en dan wil ik wel warm water.

#4

Hoeks664

    Hoeks664


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juni 2011 - 21:45

Ik bedoel dus dat ik de aan en afvoer bovenin heb gedaan om te voorkomen dat er lucht in blijft zitten.

#5

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 juni 2011 - 10:58

Net de slang even in een emmer van 10 ltr. gehangen, het duurde 15 sec. tot deze overliep. Is toch wel aardig snel dacht ik.

Dat is een debiet van 0,67 L/s. Ik schat dat de warmteoverdrachtscoëfficiënt tussen plaat en water dan 300 W/m2.oC is, wat ruim voldoende is.

Maar dan begrijp ik dit niet:

.... het water dat eruit komt is warmer dan het water dat erin gaat.

Zelfs als de zon bij een onbewolkte hemel op het hoogste punt van de dag staat en de zonnestraling 1000 W/m2 is op een horizontaal vlak, en zelfs als jouw ongeverfde zonnecollector een rendement van 100 % zou hebben, dan is het totale opgenomen vermogen:
1000 W/m2 * 3,3 m2 = 3300 W.
Een debiet van 0,67 kg/s zou dan resulteren in een temperatuursstijging van 3300 J/s / (0,67 kg/s * 4190 J/kg.oC) = 1,2 oC.

In werkelijkheid zal je huidige ongeverfde zonnecollector bij lange na geen rendement van 100 % hebben dus zal de wateropwarming, bij een debiet van 0,67 kg/s, zelfs op de hoogste zonnestand van de dag en bovendien geen bewolking, hooguit een halve graad kunnen zijn. Dat verschil is met de hand niet te voelen maar alleen met een nauwkeurige digitale thermometer te meten.

Wellicht gaf de debietmeting geen juist beeld omdat het debiet van de pomp zeer sterk afhangt van de te leveren opvoerhoogte. Het water moet door de kanaalplaat lopen en de emmer best even hoog houden als het wateroppervlak in het zwembad.

Veranderd door Fred F., 25 juni 2011 - 11:02

Hydrogen economy is a Hype.

#6

zara

    zara


  • >100 berichten
  • 102 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 juni 2011 - 13:02

Fred F:
"Zelfs als de zon bij een onbewolkte hemel op het hoogste punt van de dag staat en de zonnestraling 1000 W/m2 is op een horizontaal vlak, en zelfs als jouw ongeverfde zonnecollector een rendement van 100 % zou hebben, dan is het totale opgenomen vermogen:etc."

Als ik die gehele warmtewisselaar vergeet en alleen de circulatiepomp ( of meerdere/sterkere) in het zwembad zelf plaats,dan kan het verwarmde oppervlakte water van het bad, dat toch wel een opp. van 25-30 m2 zal hebben, 20 tot 30 kW/uur opvangen-afh.vh circulatievermogen en de invloed van de zonnecollector met 3.3 kW is daarvan maar 11 -16%.

Ik zie de zin van die collector dus niet zitten,wel van een circ.pomp in het bad.

De afkoeling van het bad door de ondergrond van 12-15 graden is ca. 10 gr. per m2 en dus in onderhavig geval 30m2bodem en ca.40 m2 badwand,totaal 70 m2 gekoeld opp.

Wanden-isolatie was en is een goede bijdrage aan energieverlies ;dit is te berekenen.

Een ruwe taxatie levert mij 57 watt/u/m2 ofwel 4 kW/u aan afkoeling te overwinnen.

Veranderd door zara, 25 juni 2011 - 13:10


#7

zara

    zara


  • >100 berichten
  • 102 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 juni 2011 - 13:34

Mogelijk is de warmtegeleiding van het badwater op te voeren door reductie van het chloor en toevoeging van zeezout (boekelo: oud zeezout),maar dat is maar een gedachte;ik kan geen tabellen daaromtrent vinden.

Zeewater bevat bij mijn weten 4% zou en ik vraag me af of zeewater mogelijk sneller opwarmt dan leidingwater (grondwater)

Veranderd door zara, 25 juni 2011 - 13:39


#8

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 juni 2011 - 14:45

Als ik die gehele warmtewisselaar vergeet en alleen de circulatiepomp ( of meerdere/sterkere) in het zwembad zelf plaats,dan kan het verwarmde oppervlakte water van het bad, dat toch wel een opp. van 25-30 m2 zal hebben, 20 tot 30 kW/uur opvangen-afh.vh circulatievermogen en de invloed van de zonnecollector met 3.3 kW is daarvan maar 11 -16%.

Ik zie de zin van die collector dus niet zitten,wel van een circ.pomp in het bad.

Men moet de invloed van een extra zonnecollector inderdaad niet overdrijven. Jaren geleden hadden we een topic van marcelca waarin ik er toen al op wees dat het zwembadoppervlak veel groter is dan zijn zonnecollector, maar niettemin schijnt in de praktijk zo'n collector toch juist genoeg extra warmte te leveren om het water aangenaam te maken. Hij had 2,7 m2 aan tyleenslangoppervlak terwijl zijn zwembadoppervlak meer dan 10 m2 was.

Water circuleren in het zwembad zonder zonnecollector is overigens geen goed idee want zal juist tot meer warmteverlies leiden.

Zout toevoegen zal de warmtegeleiding van water iets doen dalen.

Indien mogelijk is isoleren van de zwembadwanden een goed idee, maar de meeste energie gaat verloren door waterverdamping aan het oppervlak, dus dat afdekken met een (noppen)zeil of drijvende piepschuimplaten als het zwembad niet in gebruik is is de eerste prioriteit. En natuurlijk 's nachts geen water door de zonnecollector pompen want dan werkt dat ding als een koeler.
Hydrogen economy is a Hype.

#9

Hoeks664

    Hoeks664


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2011 - 17:07

Zo'n groot zwembad heb ik nu ook weer niet.
Het is gewoon zo'n opzetbad met een diameter van 3,10 mtr. en een hoogte van 0,76 mtr.

#10

Hoeks664

    Hoeks664


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2011 - 21:01

Vandaag was het een warme dag (26gr), en ik heb daar het paneel goed mee kunnen testen.
De achterkant had ik gisteren al zwart gemaakt met multi primer voor kunststof (Fred F. nog bedankt hiervoor)en tevens de kitnaden geschilderd om te voorkomen dat deze broos worden door de uv straling.
Ik heb vanmorgen besloten om het paneel op de dakpannen van de garage te leggen onder een hoek van 40 gr.
Mijn garage staat met de zijkant gericht op zuid/zuid-west. En om ongeveer 2 uur staat de zon ongeveer haaks op het paneel te branden.
Doordat mijn paneel nu op 3,5 mtr. hoogte staat, kan mijn pomp het iets minder goed omhoog drukken en is mijn waterdebet 0,35 l/s geworden.
Het water stroomde dus behoorlijk minder snel, maar ik had een tempratuur verschil van 4 graden gemiddeld.
Om 2 uur was het verschil bijna 5 graden.
Vanmorgen was de tempratuur van het zwembad 16 graden en op het eind van de dag 24 graden.
Ik bij een kennis nog even nagevraagd ( die hetzelfde zwembad hebben staan) hoe warm hun water was. En hun kwamen op 19 graden uit,
dat terwijl hun zwembad de hele dag in de zon staat, en die van ons voor de helft van de dag niet in de zon.

Dus volgens mij werkt het allemaal perfect zo, ben heel erg benieuwd hoe warm het zwembadwater morgen is.
Ik wil er nog even een afsluiter tussen maken zodat het water s'nachts niet door het paneel pompt.

Ik kan iedereen aanraden dit systeem te gebruiken, inplaats van zo'n duur systeem van een kleine €200,- of meer.
Bij elkaar heeft dit mij €50,- gekost. Nu heb ik de polycarbonaatplaat van iemand gekregen, maar die kun je 2dehands wel ergens op de kop tikken.
De slangen zijn dan nog het duurste.

#11

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 juni 2011 - 22:34

Zo'n groot zwembad heb ik nu ook weer niet.
Het is gewoon zo'n opzetbad met een diameter van 3,10 mtr. en een hoogte van 0,76 mtr.

Dat is toch 7,5 m2 horizontaal oppervlak plus 2,3 m2 verticale zijwand.

tevens de kitnaden geschilderd om te voorkomen dat deze broos worden door de uv straling.

Ik hoop dat je die niet zwart maar wit geverfd hebt anders kunnen ze in de zon erg heet worden als er geen water door de kanaalplaat loopt en alsnog stuk gaan.

Doordat mijn paneel nu op 3,5 mtr. hoogte staat, kan mijn pomp het iets minder goed omhoog drukken en is mijn waterdebet 0,35 l/s geworden.

Het is een misverstand dat het pompdebiet afhankelijk zou zijn van de hoogte van de zonnecollector. Wat van belang is is het hoogteverschil dat de pomp moet overbruggen. Aangezien het water weer terugstroomt in het zwembad is dat verschil nul (althans als de terugvoerleiding onder het zwembadwateroppervlak eindigt) en hoeft de pomp alleen een beetje drukverschil (opvoerhoogte) te leveren voor de stromingsweerstand van de leidingen en de kanaalplaat.

Om 2 uur was het verschil bijna 5 graden.

Bij een debiet van 0,35 L/s zou dat een opgenomen vermogen van 0,35 * 4190 * 5 = 7300 W betekenen.
Maar met 3,3 m2 collectoroppervlak kan zelfs bij een heldere hemel loodrecht op de zon (~1150 W/m2 ), en bij een collectorrendement van zelfs 100 %, het vermogen om 2 uur niet meer dan 3800 W geweest zijn, oftewel bijna een factor twee lager.
Dat doet mij dus weer twijfelen aan het genoemde pompdebiet...

Blijkbaar hadden jullie beter weer dan waar ik woon want hier was het een groot deel van de dag bewolkt.

Hoe dan ook, het werkt blijkbaar fantastisch en dat is uiteindelijk het enige wat telt, ook al klopt het theoretisch niet echt.
Hydrogen economy is a Hype.

#12

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juni 2011 - 09:06

Misschien off-topic, maar zou het misschien leuk zijn als de onderwerpstarter wat foto's zou plaatsen?

#13

Hoeks664

    Hoeks664


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2011 - 21:31

Het was hier (in vriezenveen) vandaag 33 gr. en bijna geen bewolking.
Toen ik thuiskwam begon de zon al iets te zakken en heb ik dus niet goed kunnen meten wat het maximale tempratuurverschil tussen het zwembad en de colector was, om 20:00 uur was het iets meer dan 1 gr.
Wel weet ik dat het vanmorgen (7.00uur) 21 graden was en toen ik thuis kwam......jawel...27graden ;)
en mijn vrouw vertelde dat er tegen het eind van de middag, water van 30 gr. uit de slang stroomde.
Fred schreef:Het is een misverstand dat het pompdebiet afhankelijk zou zijn van de hoogte van de zonnecollector. Wat van belang is is het hoogteverschil dat de pomp moet overbruggen. Aangezien het water weer terugstroomt in het zwembad is dat verschil nul (althans als de terugvoerleiding onder het zwembadwateroppervlak eindigt) en hoeft de pomp alleen een beetje drukverschil (opvoerhoogte) te leveren voor de stromingsweerstand van de leidingen en de kanaalplaat.Enigzinds klopt dit ook wel, want toen ik gisteravond nog even met de slangen aan het rommelen was en probeerde al het lucht uit het paneel en de slangen te krijgen, begon het water harder te stromen.
ik heb nu een water debet van 0.5l/sec. nog niet optimaal maar harder wil die niet.
Fred schreef:Ik hoop dat je die niet zwart maar wit geverfd hebt anders kunnen ze in de zon erg heet worden als er geen water door de kanaalplaat loopt en alsnog stuk gaan.Inderdaad heb ik het zwart geschilderd, maar dat ga ik dan ook maar even snel wit maken of zou ik hier beter aluminiutape overheen kunnen plakken?

Ik zou zeggen: klim nog een keer in jullie rekenmachines, ben wel beniewd hoe ik dan mijn water in 2 dagen van 16 graden naar 27 graden kreeg.

#14

Hoeks664

    Hoeks664


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2011 - 21:59

DSC00331__640x480_.jpg Hier zijn de foto's
Het ziet er nog niet allemaal netjes afgewerkt uit, maar dat komt nog wel.
ik heb nog geen foto van het tempratuur verschil op het moment dat de zon op zijn hoogst staat.
Want dan moet ik eerst een dag vrij zijn.
Die gaat nog komen.


DSC00327__640x480_.jpg DSC00328__640x480_.jpg
DSC00329__640x480_.jpg DSC00330__640x480_.jpg [
attachment=8174:DSC00331__640x480_.jpg]

#15

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 juni 2011 - 18:45

Inderdaad heb ik het zwart geschilderd, maar dat ga ik dan ook maar even snel wit maken of zou ik hier beter aluminiumtape overheen kunnen plakken?

Tja, wat is hier wijsheid...
Ikzelf zou geen tape maar witte verf gebruiken. Zolang je niet buiten de zwarte verf gaat is er geen risico voor het polycarbonaat. Het hoeft geen echt witte verf te zijn, als je nog wat hebt staan in een andere lichte kleur die in de zon niet heet wordt is het ook goed.

Ik zou zeggen: klim nog een keer in jullie rekenmachines, ben wel benieuwd hoe ik dan mijn water in 2 dagen van 16 graden naar 27 graden kreeg.

Je zonnecollector is 1,1 bij 3 m dus heeft een oppervlak van 3,3 m2. De zwarte toevoer- en afvoerleidingen hebben een oppervlak van zeg 0,3 m2.

Je zwembad is 3,1 m diameter bij 0,76 m hoog dus het horizontale bovenoppervlak is 7,5 m2 en het verticale zijoppervlak is 2,3 m2. De inhoud zal ongeveer 5000 liter water zijn.

Om 5000 kg water zondag 26 juni op te warmen van 16 naar 24 graden kost 5000 kg * 4,19 kJ/kg.oC * (24 - 16) oC = 168000 kJ = 46 kWh. Maar tijdens dat opwarmen gaat warmte verloren door verdamping. Ik schat dat dat overdag wel 2 - 3 mm geweest kan zijn, oftewel zo'n 20 kg op een oppervlak van 7,5 m2, en dat kost 20 kg * 2400 kJ/kg = 48000 kJ = 13 kWh.
Samen zal het op zondag ruwweg 59 kWh gekost hebben om dat zwembad op te warmen van 16 naar 24 graden.

In Vriezenveen was het op zondag 26 juni blijkbaar zeer zonnig weer. Stel dat de totale zonne-energie die dag in Vriezenveen 8,5 kWh/m2 geweest is op een horizontaal vlak, zeg 6 kWh/m2 op verticale cylinder is en 9,5 kWh/m2 op de schuin geplaatste kanaalplaat. Als ik reken met een rendement van 90 % voor de kanaalplaat en 70 % voor het zwembad, en rekening houd met het feit dat het zwembad de halve dag in de schaduw staat, dan levert dat aan zonnestraling het volgende op:
kanaalplaat+slangen: (3,3 m2 * 9.5 kWh/m2 + 0,3 m2 * 6 kWh/m2) * 0,90 = 30 kWh
zwembad: 0,5 * (7,5 m2 * 8,5 kWh/m2 + 2,3 m2 * 6 kWh/m2) * 0,70 = 27 kWh
Samen: ruwweg 57 kWh opgevangen zonne-energie op zondag.

Op maandag 27 juni was de zonnestraling in Nederland vrij constant en op het hoogtepunt van de dag 800 - 850 W/m2 (op horizontaal vlak) door wat sluierbewolking. Totale zonne-energie die dag was in Nederland overal ruwweg 7 - 7,5 kWh/m2 (horizontaal).

Om het water maandag 27 juni van 21 naar 27 graden op te warmen kostte ruwweg 35 + 13 = 48 kWh.

Stel dat de totale zonne-energie maandag in Vriezenveen 7,3 kWh/m2 geweest is op een horizontaal vlak, zeg 5 kWh/m2 op een verticale cylinder is en 8 kWh/m2 op de schuin geplaatste kanaalplaat, dan levert dat aan zonne-energie het volgende op:
kanaalplaat+slangen: (3,3 m2 * 8 kWh/m2 + 0,3 m2 * 5 kWh/m2) * 0,90 = 25 kWh
zwembad: 0,5 * (7,5 m2 * 7,3 kWh/m2 + 2,3 m2 * 5 kWh/m2) * 0,70 = 23 kWh
Samen: ruwweg 48 kWh opgevangen zonne-energie op maandag.

Bovenstaande berekeningen bevatten een hoop aannames, maar aannames die realistisch zijn. De berekende warmtebehoefte komt goed overeen met de berekende opgevangen zonne-energie. Het geeft ook een beeld van de verhoudingen: de kanaalplaat verdubbelt de totaal opgevangen zonnewarmte en dus warmt jouw zwembad nu veel sneller op dan vroeger.

Wat ik niet rondgerekend krijg is de energiebalans van de kanaalplaat zelf: opgevangen zonnestraling moet gelijk zijn aan door water opgenomen vermogen.
Zelfs als op zondag 26 juni in Vriezenveen om 14 uur de zonnestraling 1000 W/m2 was op een horizontaal vlak, zeg 1150 W/m2 op de schuin geplaatste kanaalplaat dan was zijn vermogen op dat moment nooit meer dan 3800 W. Dit is gewoon zonnestraling maal oppervlak (maal 90 % rendement), daar zit niet veel speling in. En dat is dan ook nog bij zeer hoge zonnestraling want in Nederland wordt dit niveau zelden gehaald. Bij een debiet van 0,35 L/s betekent dat een maximale opwarming van het erdoor stromende water van 2,6 graden, niet 5 graden zoals blijkbaar gemeten want dat zou een vermogen van 7,3 kW vergen en dat kan die kanaalplaat nooit leveren. Dat betekent dus dat op zondag ofwel het debiet geen 0,35 maar 0,14 L/s was, ofwel dat de inlaattemperatuur van de pomp hoger was dan gemeten in het zwembad en dus het temperatuursverschil over de kanaalplaat geen 5 maar slechts 2,6 graden was. De watertemperatuur in het zwembad zal niet overal gelijk zijn, vooral niet als de retourleiding en de pomp beiden aan dezelfde zijde zitten. In dat geval gaat een deel van het opgewarmde water weer snel naar de pomp die daardoor mogelijk een paar graden warmer water pompt dan de rest van het zwembad is.

Gedurende de nacht van zondag op maandag is het water blijkbaar van 24 naar 21 graden afgekoeld, dat is een verlies van 17 kWh. Het zwembad 's nachts afdekken om verdamping en uitstraling naar het heelal te voorkomen is aan te bevelen. Wat piepschuim platen onder het zwembad kunnen ook geen kwaad.
Hydrogen economy is a Hype.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures