Warmtecapaciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 141

Warmtecapaciteit

hey allemaal.

Ik heb het op school vandaag gehad over warmtecapaciteit en snapte er niks van.

Kan iemand het mij uitlegen in de termen van graden celsius ipv graden kelvin.

Op school werken we namelijk met Nederlandse termen.

Ook graag een praktische voorbeeld som en misschien een praktische voorbeeldsom voor mij om te maken.

mvg Jemini.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: Warmtecapaciteit

Met even rondkijken op het forum had je deze basis microcursus en deze deze microcursus met rekenvoorbeelden kunnen vinden.

Berichten: 141

Re: Warmtecapaciteit

Met even rondkijken op het forum had je deze basis microcursus en deze deze microcursus met rekenvoorbeelden kunnen vinden.
Die berekeningen ken ik al.

Maar ik weet niet wat de warmtecapaciteit uitdrukt.

Hier staat in dit bericht dat het de de soortelijke warmte maar dan met graden Kelvin.

Ik weet dat capaciteit een hoeveelheid is om het maximale houdbare uit te drukken.

Maar volgensmij is bij water de warmte capaciteit niet 100 graden C.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Warmtecapaciteit

I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Warmtecapaciteit

Maar ik weet niet wat de warmtecapaciteit uitdrukt.
Als je had gelezen, zag je dat:
Als je een hoeveelheid energie toevoert aan een voorwerp, zal de temperatuur van dat voorwerp veranderen. Als je twee keer zoveel energie toevoert, dan zal de temperatuur twee keer zo sterk veranderen.

Het ene voorwerp zal in temperatuur meestal meer of minder veranderen dan het andere voor eenzelfde hoeveelheid warmte. We kunnen dus spreken van de "warmtecapaciteit" van een voorwerp:

Warmtecapaciteit ( C ) is een maat voor de hoeveelheid warmte (energie) die nodig is om een voorwerp 1 kelvin in temperatuur te laten stijgen

in formule:
\(C= \frac{Q}{\Delta T}\)
En dat versta je dus niet? Wat is er dan voor jou onduidelijk aan?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Warmtecapaciteit

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 141

Re: Warmtecapaciteit

In physics I trust schreef:Als je had gelezen, zag je dat:

En dat versta je dus niet? Wat is er dan voor jou onduidelijk aan?
Nou mijn leraar zei dat het eigenlijk de soortelijke warmte is voor meerdere stoffen bij elkaar.

Maar dat gaat niet samen met de naam warmtecapaciteit.

Mijn andere natuurkunde leraar begon me uit te leggen dat het eigenlijk de soortelijke warmte van 1kg is en nooit meer.

Maar tegelijk begon hij ook over het berekenen van hoeveel Joule er vrij komt bij het opwarmen van het huis en snapte er niks meer van.

Nu word er hier ook gezegd over dat het de graad in Kelvin is die stijgt.

Ik ben echt heel erg in de war en heb maandag het proefwerk hier al over!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Warmtecapaciteit

Je haalt twee verschillende begrippen door elkaar denk ik:

c: soortelijke warmte

C: warmtecapaciteit

Verband: C=m*c met m de massa.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 141

Re: Warmtecapaciteit

Ow en mijn boek zegt : De warmtecapaciteit van een voorwerp is de hoeveelheid warmte die nodig is om het voorwerp 1 graden celsius in temperatuur te laten stijgen.

Dus ik ga even beredeneren.

De warmtecapaciteit is dus alle voorwerpen die je verwarmd bij elkaar gegooid in een grote berekening.

Dus stel ik verwarm water in een glas.

De soortelijke warmte van water is 4180 en van glas 840.

Dus de warmtecapaciteit van een glas water dat ik 1 graden celsius wil verhogen is 5020.

Maar omdat de soortelijke warmte van glas 840 is zal deze sneller warm worden als het water.

Wil dat zeggen dat ze nooit even hoog in temperatuur zullen zijn?

Zo ja, wil dat dan zeggen dat dit berekenen nooit helemaal klopt?

Graag uitleg als ik de bovenstaande 2 dingen fout of goed heb.

En ik heb een voorbeeldsom gevonden hier in het boek.

Een kamer heeft 150000 J/ graden C.

Om de kamer 2 graden te laten stijgen is dus 450000 Joule nodig.

Maar het is nog steeds onduidelijk of elke stof dan even hoog word of dat de berekening nooit helemaal klopt.

Re: Warmtecapaciteit

Ow en mijn boek zegt : De warmtecapaciteit van een voorwerp is de hoeveelheid warmte die nodig is om het voorwerp 1 graden celsius in temperatuur te laten stijgen.


Dat betekent dat het hele voorwerp één graad Celsius warmer moet worden.

Berichten: 141

Re: Warmtecapaciteit

Dat betekent dat het hele voorwerp één graad Celsius warmer moet worden.
Dus warmtecapaciteit werkt met beide een stof en een mengsel?

En een soortelijke warmte met alleen 1 stof.

Dus als een kamer verwarmd moet worden is het niet alleen zuurstof maar ook stikstof en alle andere stoffen die verwarmd moeten worden, dus gebruik je warmtecapaciteit toch?

En je kan het J/Graad C berekenen door eerst alle stoffen op te tellen.

Bijvoorbeeld 50% water en 50% alcohol (ik weet niet of het een emulsie is maar het is een voorbeeld).

Dan moet ik met 2 kg 1 kilo per stof nemen.

Dus 4180 J/KG (water) + 2430 J/KG (alcohol)=6610 J/kg toch?

Dan is de warmtecapaciteit dus 6610 J/graad C.

Ander voorbeeld is met 1/3 water en 2/3 alcohol en we hebben 3 kilo.

Dus je hebt 1 kilo water en 2 kilo alcohol.

Je telt ze weer bij elkaar op

4180+2430*2=9040.

En dan is hier de warmtecapaciteit dus 9040 J/graad C.

Nu is het ook meteen duidelijk waarom je niet met hoeveelheid stof werkt want die is dus al bekend doordat je het aantal alcohol en water optelt.

Re: Warmtecapaciteit

Ow en mijn boek zegt : De warmtecapaciteit van een voorwerp is de hoeveelheid warmte die nodig is om het voorwerp 1 graden celsius in temperatuur te laten stijgen.
Vervolgens is het belangrijk dat de warmtecapaciteit een eigenschap is van een voorwerp. Bijvoorbeeld een fiets, een bierglas, een platenspeler, een auto, etc.

Om te berekenen hoeveel warmte er nodig is om zo'n voorwerp één graad Celsius op te warmen, moet je dus weten hoeveel warmte er in zijn totaal nodig is om alle bestanddelen van dat voorwerp één graad Celsius op te warmen. Dat is dus zowel afhankelijk van de stof waaruit die bestanddelen bestaan, als van de massa van die bestanddelen.

Tip: Het helpt om op de eenheden te letten die in je berekeningen optreden. Dan zie je vaak snel genoeg wanneer je op het verkeerde spoor zit.

Berichten: 141

Re: Warmtecapaciteit

Bartjes schreef:Vervolgens is het belangrijk dat de warmtecapaciteit een eigenschap is van een voorwerp. Bijvoorbeeld een fiets, een bierglas, een platenspeler, een auto, etc.

Om te berekenen hoeveel warmte er nodig is om zo'n voorwerp één graad Celsius op te warmen, moet je dus weten hoeveel warmte er in zijn totaal nodig is om alle bestanddelen van dat voorwerp één graad Celsius op te warmen. Dat is dus zowel afhankelijk van de stof waaruit die bestanddelen bestaan, als van de massa van die bestanddelen.

Tip: Het helpt om op de eenheden te letten die in je berekeningen optreden. Dan zie je vaak snel genoeg wanneer je op het verkeerde spoor zit.
En als je bijvoorbeeld een cv installatie 1 graad C opwarmt.

Dan moet je denken aan he aantal kg water en aan het aantal kg ijzer toch?

Maar ik vind het toch raar dit te berekenen sinds het water altijd warmer zal moeten zijn dan het metaal eromheen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Warmtecapaciteit

Je denkt een beetje te ver. Je gaat al doordenken dat die CV warmte zal verliezen naar de omgeving en zo, een heel ingewikkeld dynamisch proces.

Dat is nog helemaal niet de bedoeling van berekeningen op dit niveau, dus hou het simpel. Zoveel kg ijzer, zoveel kg water, niks meer dan dat, en dat moet bijvoorbeeld van 30 naar 90°C, hoeveel energie gaat dat kosten?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 141

Re: Warmtecapaciteit

Jan van de Velde schreef:Je denkt een beetje te ver. Je gaat al doordenken dat die CV warmte zal verliezen naar de omgeving en zo, een heel ingewikkeld dynamisch proces.

Dat is nog helemaal niet de bedoeling van berekeningen op dit niveau, dus hou het simpel. Zoveel kg ijzer, zoveel kg water, niks meer dan dat, en dat moet bijvoorbeeld van 30 naar 90°C, hoeveel energie gaat dat kosten?
Ik heb net even gekeken naar mijn cv die stond toch zo mooi in de buurt.

Er stond 60 graden dat wil zeggen dat het water erin 60 graden is toch?

Dan weer even beredeneren, koud water voor de kraan wordt uit de onderkant gehaald en warm water voor de kraan wordt eruit gepompt of niet?

En ik had het niet over dat de CV warmte zal verliezen naar de omgeving maar ik had het over dat het metaal van de radiator nooit even warm is als het water wat erin zit.

Maar werkt warmtecapaciteit wel met allemaal losse onderdelen?

Of moet het een mengsel zijn?

Reageer