Warmtecapaciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Re: Warmtecapaciteit

Zolang je de statische gevallen niet kan doorrekenen, heeft het uitrekenen van dynamische gevallen geen enkel nut. De dynamische gevallen zijn namelijk véél ingewikkelder, en die zullen dan dus zeker niet lukken.

Begin dus maar eens met een voorwerp dat helemaal dus door en door een zelfde temperatuur T1 heeft, en dat wordt opgewarmd tot het helemaal dus door en door een hogere temperatuur T2 heeft. De vraag is dan hoeveel warmte het voorwerp heeft opgenomen.

Berichten: 141

Re: Warmtecapaciteit

Bartjes schreef:Zolang je de statische gevallen niet kan doorrekenen, heeft het uitrekenen van dynamische gevallen geen enkel nut. De dynamische gevallen zijn namelijk véél ingewikkelder, en die zullen dan dus zeker niet lukken.

Begin dus maar eens met een voorwerp dat helemaal dus door en door een zelfde temperatuur T1 heeft, en dat wordt opgewarmd tot het helemaal dus door en door een hogere temperatuur T2 heeft. De vraag is dan hoeveel warmte het voorwerp heeft opgenomen.
Valt het wel te berekenen wat ik zeg?

Re: Warmtecapaciteit

Valt het wel te berekenen wat ik zeg?
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_transfer

En verder...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: Warmtecapaciteit

@jemini: tenzij je op hoger beroepsonderwijsniveau een cursus warmtetechniek volgt, stop dan nu met het ingewikkelder te maken dan ze het nu van je vragen.

Als we aan een middelbare scholier vragen om de snelheid van een satelliet in een baan om de aarde te berekenen sleuren we daar ook niet de speciale relativiteit van Einstein bij, maar houden we het simpelweg bij v=s/t.

Bovendien, je vraag gaat over warmtecapaciteit, niet over warmte-overdracht.

Concentreer je gewoon op deze sommetjes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 141

Re: Warmtecapaciteit

Jan van de Velde schreef:@jemini: tenzij je op hoger beroepsonderwijsniveau een cursus warmtetechniek volgt, stop dan nu met het ingewikkelder te maken dan ze het nu van je vragen.

Als we aan een middelbare scholier vragen om de snelheid van een satelliet in een baan om de aarde te berekenen sleuren we daar ook niet de speciale relativiteit van Einstein bij, maar houden we het simpelweg bij v=s/t.

Bovendien, je vraag gaat over warmtecapaciteit, niet over warmte-overdracht.

Concentreer je gewoon op deze sommetjes.
Als ik het ooit ga leren ben ik al blij genoeg! ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: Warmtecapaciteit

Als ik het ooit ga leren ben ik al blij genoeg! ;)
zo ingewikkeld is het allemaal niet, als je het maar niet ingewikkelder maakt dan nodig. Vertel maar eens of je door die oefeningetjes van de microcursus deel 1 heengeraakt. (de theorie staat erboven uitgelegd)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 141

Re: Warmtecapaciteit

zo ingewikkeld is het allemaal niet, als je het maar niet ingewikkelder maakt dan nodig. Vertel maar eens of je door die oefeningetjes van de microcursus deel 1 heengeraakt. (de theorie staat erboven uitgelegd)
Nee dat snapte ik allemaal wel.

Q=cm(delta)T

c=Q/m(delta)T

m=Q/c(delta)T

(delta)T=Q/cm

Q=C(delta)T

C=Q/(delta)T

(delta)T=Q/C

c=soortelijke warmte

C=warmtecapaciteit

(delta)T=verschil in temperatuur

m=massa

Q=aantal Joules

Dus dat is niet zo moeilijk.

Ik vind natuurkunde heel leuk vandaar dat ik alles verder wil weten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: Warmtecapaciteit

Jemini schreef:hey allemaal.

Ik heb het op school vandaag gehad over warmtecapaciteit en snapte er niks van.

..//..
en dan,
Jemini schreef:Nee dat snapte ik allemaal wel.

Q=cm(delta)T

..//..

Q=aantal Joules

Dus dat is niet zo moeilijk.

Ik vind natuurkunde heel leuk vandaar dat ik alles verder wil weten.
;)

dus, wat is nou het probleem?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 141

Re: Warmtecapaciteit

Jan van de Velde schreef:en dan,

;)

dus, wat is nou het probleem?
Ik snapte het eerst niet vanwege dat een cv installatie bijvoorbeeld allemaal 1 graden C wordt verwarmd terwijl dat eigenlijk helemaal niet kan.

Maar nu begrijp ik dat dit wel toepasselijk is bij suikeroplossing.

Bijvoorbeeld 1kg suiker met 2 kg water 3 graden C omhoog is:

1200+4180*2=8360J

Q=C(delta)T.

Q=8360*3

Q=25080J

Morgen is het grote proefwerk plus alle andere afsluitingsproefwerken dus ik ga maar weer aan mijn leerwerk!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: Warmtecapaciteit

Dus inderdaad, moeilijker denken dan nodig ;) . In je sommetjes worden warmteverliezen naar de omgeving standaard verwaarloosd. Zó standaard dat het er niet eens bij vermeld wordt. Niks mis mee overigens, de enige manier om het te leren. Leren rekenen begint ook met 1+1, en zonder dat fundament ben je nergens.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 141

Re: Warmtecapaciteit

Dus inderdaad, moeilijker denken dan nodig ;) . In je sommetjes worden warmteverliezen naar de omgeving standaard verwaarloosd. Zó standaard dat het er niet eens bij vermeld wordt. Niks mis mee overigens, de enige manier om het te leren. Leren rekenen begint ook met 1+1, en zonder dat fundament ben je nergens.
Ja dat had ik nog niet geleerd.

Wel heb ik geleerd hoe warmte overal komt.

Straling stroming of geleiding.

Geleiding is als een stof tegen een andere stof aanstaat en die geeft de warmte door.

Straling is van het voorwerp zelf.

en stroming als een verwarmde vloeistof of gas zich naar andere gassen of vloeistoffen beweegt.

Ja ik heb het gevoel dit proefwerk goed te maken.

Berichten: 141

Re: Warmtecapaciteit

Eventjes proberen voor de grap.

Dat warmte verlies dat gaat op tijdsduur.

Dus dan komt er volgensmij een lineare formule achter te staan.

Dus volgensmij is het dan:Q=cm(delta)T+(lineare formule) bijvoorbeeld t in minuten*warmte afstand neming in J/minuut (Zal vast wel een naam zijn voor warmte afvstand neming).

Berichten: 34

Re: Warmtecapaciteit

Misschien ook even voor de duidelijkheid (als het nog niet gezegd is geweest), Het is niet graden kelvin maar gewoon kelvin.

Berichten: 141

Re: Warmtecapaciteit

Ik heb sinds gister mijn cijfers terug.

En het is een spetterende (beter gezegd vlammende want het ging over vuur en warmte) 9,2!

Mijn leraar had zelfs nog op mijn blaadje geschreven: ''Je bent een echte chemist'' ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: Warmtecapaciteit

''Je bent een echte chemist'' ;)
......terwijl dit pure fysica is. Maar evengoed gefeliciteerd ;) .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer