Hoeveel energie kost denkwerk

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 12

Hoeveel energie kost denkwerk

Ok even googlen kost veel energie.

Maar hoeveel energie kost ons eigen denkwerk? Met een beetje examen kun je best moe zijn. Maar het is anders moe dan een sportieve activiteit als voetbaltraining of een gedeeltelijke marathon.

Maar een vruchtensuiker snoepje kan best erg lekker zijn.

Kunnen we berekenen of inschatten hoeveel kCal of Joule denkwerk kost?

Het valt gedeeltelijk buiten mijn eigen terrein, natuurkunde, en raakt meer de biologie, hersenfunctie

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

RoKin

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Hoeveel energie kost denkwerk

Geen idee of denken expliciet veel meer energie kost dan niet denken: ik zou wel eens willen weten hoe groot het percentage is van de hersenactiviteit die gaat naar expliciet nadenken als in 'je hoofd pijnigen' (en niet naar het in stand houden en aansturen van kritieke functies) . Ik ieder geval krijg je die energie binnen via je voedsel (in kJ of kcal, kijk maar naar de verpakking) en wordt die verdeeld over de verschillende lichaamsfuncties. Maar ik vind het zeker een interessante vraag: hoeveel energie van je totale enrgie die je binnen neemt, gaat effectief naar het brein?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Hoeveel energie kost denkwerk

In de wikipedia wordt daarover gezegd:

Although the human brain represents only 2% of the body weight, it receives 15% of the cardiac output, 20% of total body oxygen consumption, and 25% of total body glucose utilization. ... The energy consumption of the brain does not vary greatly over time, but active regions of the cortex consume somewhat more energy than inactive regions: this fact forms the basis for the functional brain imaging methods PET and fMRI.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoeveel energie kost denkwerk

'Moe' is natuurlijk een aandoening van de hersenen. We gaan slapen om vooral onze hersenen rust te geven.

Als je gewend bent om een marathon te lopen. Maar op een dag doe je niks anders dan blokken zul je nog steeds moe zijn aan het eind van de dag.

Mijn punt is dat ook al gebruikt een studerende hersenen niet veel extra energie, kun je misschien toch sneller moe worden dan als je de hele dag normale acties uitvoert.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hoeveel energie kost denkwerk

Mijn punt is dat ook al gebruikt een studerende hersenen niet veel extra energie, kun je misschien toch sneller moe worden dan als je de hele dag normale acties uitvoert.
Daar ik zelf student ben, onderschat of minimaliseer ik het effect van studeren zeker niet, maar wat ik mij hierbij afvraag: heeft dit 'sneller moe zijn' ook niet gedeeltelijk te maken met het continu binnen zitten (en dus geen verse lucht)? Ik weet dat ikzelf na een uurtje of 2-3 echt nood heb aan eens buiten kunnen gaan en mijn raam openzetten voor verse lucht, want anders zou ik zelfs bijna koppijn ervan krijgen... (Uiteraard ontkracht dit je punt niet, maar het is gewoon een extra factor die je moe maakt naast het studeren.)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hoeveel energie kost denkwerk

20% of total body oxygen consumption, and 25% of total body glucose utilization.
Deze getallen zijn vrij geaccepteerd in de wetenschap. Opvallend is dat er maar een klein verschil is tussen het verbruik in rust en tijdens heftig presteren: dat scheelt maar zo'n 10%
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Hoeveel energie kost denkwerk

Mijn punt is dat ook al gebruikt een studerende hersenen niet veel extra energie, kun je misschien toch sneller moe worden dan als je de hele dag normale acties uitvoert.
Ik merk niet alleen dat ik moe wordt van denkwerk, maar ook dat ik er veel meer honger van krijg dan als ik niks doe. Ik denk dus dat studeren wel degelijk veel energie vergt.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 13

Re: Hoeveel energie kost denkwerk

Ik dacht ooit gehoord/gelezen te hebben dat de hersenen verantwoordelijk zijn voor 2/3 deel van het energiegebruik van je lichaam, maar dat zal dan wel niet kloppen. Is ook erg lang geleden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hoeveel energie kost denkwerk

Zoals je al aangeeft, dat klopt inderdaad niet.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 1

Re: Hoeveel energie kost denkwerk

Vermoedelijk zijn de gekende energiewaarden bepaald en berekend door bloedtoevoer en afvoer en wijziging in samenstelling van het bloed. Het grootste deel daarvan zal worden afgevoerd als warmte. Waarschijnlijk is slechts een zeer klein deel nodig om na te denken en waar te nemen en de lichaamsfuncties te onderhouden.

Berichten: 12

Re: Hoeveel energie kost denkwerk

In ieder geval bedankt voor de reacties. Altijd leuk.

Ik weet wel dat het op temperatuur houden van de hersenen de nodige energie kost.

Van vroeger weet ik toen ik 25 km bij -15C en wat wind naar school fietste en ik bijna bevroren tenen kreeg, ik het advies kreeg, "doe maar eens een muts op". Bleek inderdaad te werken. Het hoofd is belangrijk en het lichaam zal er alles aan doen om de hersenfunctie onder dit soort omstandigheden in tact te houden. Liever bevroren tenen, dan een bevroren hoofd.

Van denken wordt je inderdaad moe.

Maar kost het denken zelf ook calorische energie naast/boven-op het op temperatuur houden van het hoofd/hersenen?

Heeft iemand daar (wetenschappelijk) onderzoek naar gedaan?

mvg RoKin

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hoeveel energie kost denkwerk

Onderzoeken met functionele beeldvorming laten inderdaad een verhoogde glucose-uptake zien in gebieden die actief zijn. Met andere woorden; gebieden die betrokken zijn in het denkproces. Een empirische ondersteuning hiervoor is de zogenaamde penumbra in herseninfarcten en de TIA's. Een gebied dat te weinig nutrienten krijgt om adequaat te functioneren, doch net genoeg om niet af te sterven. Als de hersenen niet méér energie nodig hadden dan in leven te blijven, dan zouden de cellen in bovenstaande situaties gewoon moet blijven werken.

Het antwoord is dus ja. Hoeveel extra energie het kost is lastig na te gaan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hoeveel energie kost denkwerk

Van vroeger weet ik toen ik 25 km bij -15C en wat wind naar school fietste en ik bijna bevroren tenen kreeg, ik het advies kreeg, "doe maar eens een muts op". Bleek inderdaad te werken.
Ja natuurlijk werkt dat, je kop is zo goed als naakt ;) We trekken een winterjas en wanten aan maar als je dan geen muts op doet kan je verwachten dat je een hoop warmte verliest langs je hoofd. Ik neem aan dat het dan ook geen verrassing was dat je met een muts wel een warme(re) knar had?

...geinig woord eigenlijk, knar. Dat terzijde :P
Maar kost het denken zelf ook calorische energie naast/boven-op het op temperatuur houden van het hoofd/hersenen?
Het 'op temperatuur houden' is een beetje een gekke in deze context want er zit natuurlijk geen kacheltje in het brein. Denken is / gaat gepaard met neuronale activiteit en dat kost energie. Warmteproductie is daar een bijproduct van. Het zou me overigens niet verbazen als de meeste warmte via het bloed aangevoerd wordt.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer