Axioma's uitbreiden naar continue verzamelingen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Axioma's uitbreiden naar continue verzamelingen

Hallo,

De axioma's van de kansrekening maken onder andere gebruik van een axiomatische omschrijving voor het begrip kans.

Een deel van dat axioma wordt beschreven als:
\(P(\Omega)=1\)
waarbij
\(\Omega\)
de uitkomstenruimte voorstelt.
Voor aftelbare oneindige verzamelingen, kunnen de exiona's eenvoudig worden uitgebreid, maar voor continue verzamelingen dient men met de nodige omzichtigheid tewerk te gaan.
Hoe gebeurt dit dan voor continue verzamelingen? Want die zin klinkt tamelijk mysterieus...
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Axioma's uitbreiden naar continue verzamelingen

Voor een goed begrip (dat ik niets mis ga zeggen): wat versta jij onder een 'continue' verzameling?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Re: Axioma's uitbreiden naar continue verzamelingen

Daarvoor gebruikt men de maattheorie, en soms ook gegeneraliseerde functies (zoals de delta-functie). Je moet dan oppassen voor onmeetbare verzamelingen e.d.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Axioma's uitbreiden naar continue verzamelingen

Aftelbaar: bijvoorbeeld
\(\nn\)
Continu: bijvoorbeeld
\(\rr\)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Axioma's uitbreiden naar continue verzamelingen

Dan moet je inderdaad, zoals Bartjes zei, oppassen met onmeetbaarheid van verzamelingen. Het zou immers, zoals bij aftelbare verzamelingen een idee kunnen zijn om gewoon alle deelverzamelingen als je gebeurtenissen te nemen. Dit zou echter mislopen... Het beroemdste voorbeeld hiervan is de Banach-Tarski Paradox. Deze paradox is weliswaar in een breder kader, maar is evenzeer van toepassing voor kanstheorie in het specifiek (het is te zeggen: het mislopen bij het nemen van alle deelverzamelingen).

Formeler komt dit neer op het volgende:

Er bestaat geen afbeelding
\(\mu: 2^{[a,b]} \to \rr^+\)
die voldoet aan:

-
\(\mu\)
(interval) = lengte(interval)

-
\(\mu(\emptyset)\)
= 0

- Als (En) een disjuncte rij is, dan
\(\mu(\bigcup_n E_n) = \sum_n \mu(E_n)\)
- Voor alle t in R en E, geldt
\(\mu(E+t) = \mu(E)\)
[/i]

Het bewijs hiervan wil ik wel schetsen op aanvraag ;) . Maar dit toont alleszins wel aan dat alle deelverzamelingen niet kan werken. Een oplossing hiervoor is werken met sigma-algebra's en in het bijzonder met de Borel sigma-algebra.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Axioma's uitbreiden naar continue verzamelingen

Continu: bijvoorbeeld
\(\rr\)
Dat moet niet continu, maar overaftelbaar zijn. Het begrip continu kan alleen in de context van het functiebegrip worden gebruikt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Re: Axioma's uitbreiden naar continue verzamelingen

Dat moet niet continu, maar overaftelbaar zijn. Het begrip continu kan alleen in de context van het functiebegrip worden gebruikt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Continu%C3%BCmhypothese

Het continuüm kan wel...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Axioma's uitbreiden naar continue verzamelingen

Allemaal bedankt! Ik ga beginnen met eens naar die sigma-algebra te kijken.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Axioma's uitbreiden naar continue verzamelingen

Succes ermee :P ! Bij vragen laat je het maar horen! Want naar alle waarschijnlijkheid was mijn vorige post al bij al nog vrij vaag om het écht volledig te vatten ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Axioma's uitbreiden naar continue verzamelingen

Nee, dat lukt wel: ik wilde een idee krijgen van in welke richting ik moest verder denken, en dat gaat wel. Maattheorie en topologie vallen buiten de scope van de (onze) cursus statistiek denk ik.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Axioma's uitbreiden naar continue verzamelingen

Nee, dat lukt wel: ik wilde een idee krijgen van in welke richting ik moest verder denken, en dat gaat wel. Maattheorie en topologie vallen buiten de scope van de (onze) cursus statistiek denk ik.
Laten we hopen dat maattheorie buiten het bestek van je cursus Statistiek valt ;) . Uiteindelijk is er geen statisticus die daarom maalt (ze houden dat gewoon in het achterhoofd). Het belangrijkste is dat zolang je aftelbaar werkt, er zich geen problemen stellen (en dus pak je elke deelverzameling), bij overaftelbaar is voorzichtigheid geboden (maar in de praktische gevallen stelt zich 99% van de tijd ook hier geen probleem).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer