Springen naar inhoud

Verwachte waarde en gemiddelde verwachte waarde

• Log in om te kunnen reageren

vuurbal

vuurbal

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2011 - 12:44

Een vraagje betreft de verwachte waarde...

Kan je zeggen dat de gemiddelde verwachte waarde (dus van een aselecte steekproef) hetzelfde is als de verwachte waarde van een verdelingsfunctie.
Ik dacht van niet, maar waarom dan wel in dit probleem?: (ik weet niet hoe je al die tekens erin kan zetten dus X_ is gemiddelde van X, a is alfa)

verdelignsfunctie F(x) = 1 / (1+e^-(x-a) ) met (-oneindig<a<oneindig, -oneindig<x<oneindig)
er geldt E(X) = a
aselecte steekproef met n=30 om zo onbekende a te schatten daar komt uit --> gemiddelde is 11,3 (dus dan is X_ = 11,3, toch?)

nu de vraag: laat zien dat X_ een zuivere schatter is voor a.
Het antwoord geeft:
E(X_) = E(X) = a
Maar dit kun je toch niet altijd zeggen? En waarom hier dan wel?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

sirius

sirius

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2011 - 09:04

Klopt je verdelingsfunctie, F(x), wel? Deze lijkt namelijk niet te normeren, aangezien hij voor x naar plus oneindig naar een convergeert.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juni 2011 - 09:11

Klopt je verdelingsfunctie, F(x), wel? Deze lijkt namelijk niet te normeren, aangezien hij voor x naar plus oneindig naar een convergeert.

Dat hoort toch ook zo.

sirius

sirius

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2011 - 12:18

Je hebt gelijk, ik was in de war tussen pdf en cdf...
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures