Springen naar inhoud

Licht, absolute brekingsindex

• Log in om te kunnen reageren

againstthecity

againstthecity

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2011 - 19:31

Een vis zwemt 80 cm onder het wateroppervlak. De brekingsindex van water is 1,33. De diepte waarop een waarnemer die loodrecht op het wateroppervlak net boven de vis kijkt, deze vis ziet is.. En het antwoord is 60 cm. Weet iemand hoe je daar aan komt? Ik begrijp wel dat de lichtstralen van de normaal wegbuigen als ze de overgang maken van water op lucht. Maar als de waarnemer zich loodrecht boven het oppervlak vindt, dan kunnen die lichtstralen toch niet afgebogen zijn, of wel? Ik ken wel de formule voor relatieve brekingsindex, maar ik begrijp niet hoe je met de absolute moet werken.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stinne 3

stinne 3

• >250 berichten
  • 291 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2011 - 20:37

De absolute brekingsindex zegt hoe veel keer we iets groter zien in een bepaald medium. In dit geval lijkt de vis dus 1.33 keer groter dan hij in werkelijkheid is. Aangezien onze hersenen een verschil in grootte associëren met een verschil in afstand, lijkt de vis dus 1.33 keer dichterbij dan hij in werkelijkheid is.

Nu zie je wel hoe je aan die 60cm moet komen neem ik aan?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juni 2011 - 07:47

Maar als de waarnemer zich loodrecht boven het oppervlak vindt, dan kunnen die lichtstralen toch niet afgebogen zijn, of wel?

De waarnemer kan zich maar loodrecht boven één punt van de vis bevinden.

vis.png

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3054 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juni 2011 - 09:21

De gemiddelde waarnemer kijkt met twee ogen. Als het ene oog zich verticaal boven de rugvin bevindt, dan bevindt het andere oog zich daar scheef boven. De parallax bepaalt de dieptewaarneming.

againstthecity

againstthecity

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2011 - 18:51

Je zegt dat de brekingsindex weergeeft hoeveel keer je iets groter ziet in een bepaald medium. Maar is dat dan tov lucht? Dus je ziet de vis 1,33 groter dan wanneer deze vis zich in lucht zou bevinden (dus niet onder water)?

Veranderd door againstthecity, 28 juni 2011 - 18:54

stinne 3

stinne 3

• >250 berichten
  • 291 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2011 - 16:26

Dit is tov de werkelijkheid, maar aangezien je in lucht de werkelijkheid ziet is het dus tov lucht ook. Tenminste dit is hoe ik denk dat het is, ik zou het wel nog is nachecken.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 juni 2011 - 18:24

Brekingsindex is een verhouding t.o.v. vacuüm. De brekingsindex van vacuüm is daarbij op 1 gesteld. De brekingsindex van atmosferische lucht zit zo dicht bij die 1 (1,0003) dat het maar zelden de moeite is om dat verschil in overweging te nemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures