Mast kantelen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Mast kantelen

Beste,

Ik wil een mast rechtzetten van 30m lang met een gewicht van 30kg

De mast heeft een vast kantelpunt

Er is een hefboom voorzien van 6m en de mast is alle 6m verbonden met de hefboom d.m.v. spankabels (zie schets)

Hoeveel kracht moet ik uitoefenen om de mast recht te zetten??

Graag wat hulp met de berekening
mast_a.pdf
(3.76 KiB) 173 keer gedownload
Alvast bedankt,

Brejo

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Mast kantelen

Heb je zelf al iets? een moment bijvoorbeeld?

heeft de mast een uniform verdeeld gewicht? (maw, steeds 1 kg per meter, of een bredere basis en spits op de punt?)

Ut nieuwgierigheid: uit welk materiaal is die mast gemaakt? en waarvoor moet hij dienen? Enkel voor een vlag, of om een zeil of iets dergelijks recht te houden? 30 kg lijkt me nogal hi-tech ...

Berichten: 3

Re: Mast kantelen

Hallo,

Het is gemaakt in alluminium buis dia 45mm wanddikte 2.5 mm (+/-1kg / meter)

Zou graag windmeting doen op 30m

Ik ben een leek in de berekeningen

stel dat het gewicht van de mast gelijk verdeeld dan krijg je last x1/2 lastarm = 30x15=450

Ik weet niet welke invloed de hefboom en de spankabels hebben

dus graag wat hulp

Alvast bedankt,

Mvg

Luc

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Mast kantelen

zie bijlage, excuus voor de schoonheidsfoutjes maar zondagochtend is blijkbaar niet de goede moment om logisch na te denken... het zou echter wel moeten correct zijn.

edit: ik heb het gewicht van de spankabels verwaarloosd, maar het zwaartepunt van het geheel zal ook naar links opschuiven dus dat zal elkaar wel uiteffenen...

Indien die 8.5m (heb ik uit de tekening gehaald) nog te lang is (of die 85 kg te veel is), kun je opteren om met een katrollensysteem te werken... Dan kun je heel eenvoudig die kracht ineens halveren

Berichten: 3

Re: Mast kantelen

Hallo King Nero

HEEL ERG BEDANKT voor de hulp

Groeten,

Luc

Reageer