Parasitisme

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 247

Parasitisme

Ik kwam zonet in mijn cursus Parasitologie de term 'auto-heteroxeen' tegen.

Ik vind de definitie nogal vaag. Weet iemand wat hiermee bedoeld wordt?

Ik weet: heteroxeen = een parasiet die 1 of meerdere tussengastheren nodig heeft voor zijn levenscyclus te sluiten.

Homoxeen = slechts 1 gastheer (de eindgastheer) komt voor in de levenscyclus van deze parasiet (geen tussengastheer).

Iemand een idee? is het zoiets als auto-infectie (de parasitaire eieren komen uit nog voor ze het lichaam van de eindgastheer hebben verlaten, en groeien via larvale stadia tot adulte vormen in hetzelfde individu)?

Alvast bedankt ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Parasitisme

Ik kwam zonet in mijn cursus Parasitologie de term 'auto-heteroxeen' tegen.

Ik vind de definitie nogal vaag.


Wat is de vermelde definitie dan?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Parasitisme

'directe overdracht tussen gastheren, eind - en tussengastheer dezelfden'

vager dan dit kan niet! Een directe overdracht is ten eerste homoxeen, en eind - en tussengastheren hetzelfde slaagt nergens op, aangezien een eindgastheer per definitie die gastheer is waar de parasiet zich geslachtelijk voortplant, en de tussengastheer niet.

Achja

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Parasitisme

Hoezo is een directe overdracht per definitie homoxeen?

Ik concludeer hieruit dat:

Heteroxeen = parasiet op hond waar ongeslachtelijke voorplanting plaatsvindt, gaat naar een kat waar geslachtelijke voortplanting plaatsvindt

Auto-heteroxeen = parasiet op hond, gaat naar kat waar zowel ongeslachtelijke als geslachtelijke voortplanting plaatsvinden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Parasitisme

Ergens verderop in mijn cursus kwam het nog eens terug, deze keer duidelijk genoeg, nu begrijp ik em.

Dus homoxeen is inderdaad niet noodzakelijk directe overdracht, het wil gewoon zeggen dat er maar één soort gastheer is in de levenscyclus van de parasiet, maar de overdracht van de ene op de andere gastheer kan zowel direct (contact tussen de twee gastheren) als indirect (bvb. vrijlevend stadium van de parasiet dat actief op zoek gaat naar een nieuwe gastheer, of ligt te wachten op bvb een bloem tot hij opgepikt wordt,...) gebeuren.

Homoxene transmissie kan dan nog verder ingedeeld worden door (parasitaire) soorten waarvan de eitjes in de omgeving niet uitkomen (maar pas in de volgende gastheer), en eitjes die al wel uitkomen en het leven geven aan vrijlevende larven die dan wachten tot heropname.

Heteroxeen is dus meerdere gastheren in de levenscyclus, dus tussengastheren. De eitjes kunnen hierbij ofwel pas uitkomen in de tussengastheer, of al in het externe milieu en vrijlevend, of de larven kunnen doorgegeven worden op een vector die bloed zuigt op de eindgastheer (indien de larven tenminste in de bloedsomloop zitten (slechts enkele soorten)).

En dan uiteindelijk auto-heteroxeen is wanneer je auto-infectie hebt, en de larven in hetzelfde gastheerindividu uitkomen en gaan ontwikkelen als waar de adulte parasieten zich bevinden. Dus de enige manier waarop die beesten zich zouden kunnen verspreiden naar een nieuwe gastheer (dit is nodig om adult te worden en geslachtsrijp) is door kannibalisme van die gastheersoort. Anders zou de cyclus doodlopen.

Zo klopt het denk ik. Ik heb die definities vooral in de context van de Nematoden geformuleerd. Bij Cestoden en Trematoden spreekt men ook van mono - en heteroxeen, maar niet van auto-heteroxeen dat ik weet.

Reageer