Springen naar inhoud

Krachten op aangelaste steun

• Log in om te kunnen reageren

Winnie

Winnie

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2011 - 12:24

Wederom een vraag over het volgende probleem.

Ik wil in een vrijlichaamschema de reactiekrachten weergeven voor de bevestigingssteun van een steunpoot.

Nou zit deze steun aan de installatie verbonden door een lasverbinding (zie tekening).

De overige krachten van de cilinder en de arm heb ik weergegeven als Fb en Fc.

Hoe wordt de kracht van het gewicht van de installatie Fa weergegeven?

Ik dacht zelf dat deze aangrijpt op het midden van het lasvlak door middel van een Verticalekracht in de Y richting.

Graag jullie toelichting

Het gewicht van de steun mag verwaarloosd worden.

Groeten Winnie,

Bijgevoegde Bestanden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juni 2011 - 12:27

Dit is handiger voor iedereen dan de bijlage te downloaden:
Screenshot_6.png
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juni 2011 - 12:51

Hoe wordt de kracht van het gewicht van de installatie Fa weergegeven?

in ieder geval niet zoals de rode vector op de tekening, want diens aangrijpingspunt hangt ergens in het luchtledige? Verder zal een zwaartekracht altijd naar beneden wijzen.

wat die Fb en Fc voorstellen, geen idee. Wat heeft een cilinder met een steunpoot te maken? Hoe zit die poot trouwens bevestigd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Winnie

Winnie

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2011 - 13:35

Dag Jan,

De kracht Fa grijpt aan op het vlak waard de steun verbonden is met de installatie.

Voor de duidelijkheid heb ik het ontwerp er bijgevoegd,

Groeten Winnie,

Bijgevoegde Bestanden

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juni 2011 - 15:53

poot.png

Deze poot lijkt los op de grond te staan en te kunnen schuiven. Er zitten dus meerdere poten in een evenwichtssituatie rondom dat apparaat van je, uiteindelijk wordt een doorsnede iets als dit.....?:

poot2.png

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

zara

zara

• >100 berichten
  • 102 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 juni 2011 - 17:08

Gezien bericht #2:

Optredende krachten zijn Fb en Fc,die een moment-reactie Mr veroorzaken op de las,waarvan je kunt uitgaan,dat daar een stabiele drager aanwezig is.

Die twee krachten veroorzaken dus een moment M op de las,die een reactie in de las geven van Mr en er alleen een verticale component werd aangegegen : Fa.

In dit soort situaties zijn er twee oplossingen en wel afhankelijk van het gekozen draaipunt van het moment.

ten eerste kun je een tegenkoppel Mr op het hart van de laslengte geven met twee driehoekige spanningsvlakken en de tweede vorm is het draaipunt van Mr te nemen op het onderste begin van de las,waarbij er 1 driehoeking spanningsvlak is.

Van beide -dus gelijke- Mr's kun je uit de spanningsdriehoeken de uiterste trekspanning bepalen.

Vervolgens komt dan Fa als afschuifspanning erbij en kun je de optredende ideele spanning in de las bepalen met de bekende formule van Huber=Hencky

Veranderd door zara, 26 juni 2011 - 17:14

Winnie

Winnie

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2011 - 18:35

Bedankt voor jullie reactie,

@ Zara,

Ik neem aan dat voor het berekenen van het koppel de krachten die links van de steun werken (F cilinder en F arm) dan bekend moeten zijn.

@ Jan

Ja dat is het model aan elke hoekzijde 1 steunpoot, dus vier in totaal.

zara

zara

• >100 berichten
  • 102 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 juni 2011 - 23:10

Ja,dus Fb en Fc!

Als die cilinder zou worden vervangen door een vaste staaf,zal de oplegreactie bij punt 7 wel een verticale zijn;die cilinder geeft een bewegingsmogelijkheid.

Veranderd door zara, 26 juni 2011 - 23:19

Winnie

Winnie

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2011 - 18:06

Oke, aangezien alleen het gewicht van de installatie bekend is zal ik deze over de vier steunen verdelen, waardoor in punt 7 een 1/4 van het gewicht als verticale kracht wordt weergegeven.

Door de momentvergelijking rondom de onderste pen verbinding te nemen kan ik FC en FB bepalen waarna het koppel in het lasvlak bepaald kan worden.

Alleen heb ik een vraag wat je bedoeld met driehoekige spanningsvlakken, als de krachten FB en FC bekend zijn kan ik in een tweedimensionale toestand het koppel vinden door de lengte van de arm van de krachten te nemen rondom het koppel in het lasvlak?

Groeten Winnie,

zara

zara

• >100 berichten
  • 102 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 juni 2011 - 12:58

Je kunt een koppel vormen door alleen 2 werkende puntlasten op een bepaalde afstand van elkaar.

Heb je een (gelijkm.) verdeelde last,dan kun je op basis van het spanningsopp,dat loopt van nul naar max (en een driehoek vormt vanuit de neutrale lijn met draaipunt) het zwaartepunt van beide driehoeken nemen ofwel in dat zwaartepunt de resultantekracht nemen en dat verwerken in een koppelberekening.

Het lijkt me wenselijk om even wat theorie omtrent spanningen in je leerboeken te bekijken omdat de uitleg in feite complexer is.

Vanuit een Moment kun je de uiterste vezelspanning berekenen .

Je kunt overigens het aanwezige koppel van 1 draagpunt makkelijker vinden door uit te gaan van het draagpunt bij 7 en dan de hor.afstand te nemen tot de werklijn (vector?!) van de aanwezige last (Fa/4).

Veranderd door zara, 28 juni 2011 - 13:03

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures