Boter in koelkast

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Boter in koelkast

Hallo allemaal,

ik zit met een kleine vraag. Ik vraag me af hoe lang het duurt totdat een kuipje boter weer op een temperatuur van 7 graden celcius terug is (temp. van de koelkast) wanneer het 5 minuten is gebruikt buiten de koelkast waar een temperatuur van 25 graden celcius heerst.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Boter in koelkast

Ik denk dat er maar één manier is om daar achter te komen: uitproberen! ;)

De tijd die er voor nodig is zal van een heleboel factoren afhangen: de exacte samenstelling van de boter, de verpakking van de boter, het type koelkast, de tijd sinds de laatste keer dat je je koelkast ontdooit hebt etcetera. We kunnen je dus geen rechtstreeks antwoord geven.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 199

Re: Boter in koelkast

En waarom wil je het in vredesnaam weten? Zo belangrijk is het toch niet dat de boter precies 7ºC is?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Boter in koelkast

@Alkartus: er is toch ook niets mee om je dat af te vragen ;)

@FreezFM: Er zijn te veel invloedsfactoren van toepassing, zoals Math-E-Mad-X al zei.

Het idee is nog eens aan bod geweest hier.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 141

Re: Boter in koelkast

Dan moet je dit weten:

Alle bestandsdelen van de boter.

Van die bestandsdelen de samenstelling.

Van al die moleculen van die samenstellingen de soortelijke warmte en de massa van hoeveel erin het kuipje boter zit.

Dan pas je deze formule toe c=soortelijke warmte c van molecuul1 * massa molecuul 1 c van molecuul2*massa van molecuul2.

Hier door krijg je de warmte capaciteit met een hoofdletter C.

Dit wordt een heel langdradige berekening volensmij.

Dan kan je de volgende formule toepassen Q=CdeltaT.

Q= het totaal aantal joule benodigd om het temperatuurverschil te maken.

C=de warmte capaciteit van het kuipje boter

Delta T= verschil in temperatuur. in dit geval dus de temperatuur van het kuipje boter na de 5 minuten.

Omdat je hierbij met een daling hebt te maken is Q het totaal aantal Joule dat afgestaan wordt aan de koelkast.

Voor de rest kan ik je niet helpen.

Wel weet ik dat het ervanaf hangt hoe koud de koelkast is, hoeveel andere dingen hun warmte verliezen in de koelkast, En hoeveel Joule de koelkast uit het pakje boter haalt per minuut seconde of uur.

Ik denk niet of je het nu nog wilt doen.

Misschien is er nog een andere methode maar dit heb ik geleerd maar ik deed het met simpele voorbeelden als een suikeroplossing.

Reageer