Uitvinder

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Uitvinder

Goededag mensen. Ik ben eindelijk van Pascal Zuid overgegaan. Wat ik uiteindelijk als baan wil hebben, is richting het uitvindingspad/Cybernetica (Nieuwe technische ''snufjes'' uitvinden, of werken met chip-implantaten die als identiteitskaart werken, zulk soort werk).

Ik ben afgestudeerd op het VMBO. De volgende school waar ik heenga is het ROC ASA Mediacollege in Amsterdam-Noord, waar ik MBO zal doen. Om eerlijk te zijn ben ik niet blij met deze keuze. Ik wilde eerst in de richting gaan van tekenen of 3D Gamedesign, na te hebben gezien wat er allemaal gedaan wordt op die school, en aangezien Guerilla Games (voor zover ik weet?) het enige Nederlandse bedrijf is dat 3D games maakt, ga ik liever voor mijn keuze als uitvinder.

Weet iemand een goede opleiding in school? Weet iemand een goed bedrijf waar je aan de gang kan gaan als uitvinder? Wat ik moet doen om toegelaten te worden, of ik tot een bepaalde leeftijd door moet studeren, of uiteindelijk naar het buitenland verhuizen en dan eindelijk de gewenste baan krijgen.

Alle informatie is welkom. Hoe het er nu voor mij uitziet, is een toekomst met een baan waar ik helemaal geen behoefte aan heb. Mijn broer had iets van hetzelfde, die kon uiteindelijk niet zijn ideale baan krijgen door een hartziekte. Hij kan er nog goed mee omgaan, maar ik zou vreselijk depressief worden als ik voor de rest van mijn leven een middelmatige baan heb (Anders gezegd, al is het een goedbetaalde baan, voor mij hoeft het niet als ik er geen interesse in heb).|

Uw hulp wordt gewaardeerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Uitvinder

Er is geen opleiding die tot je tot 'uitvinder' opleidt net zo min dat er ook geen opleiding voor miljonair is.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Uitvinder

De grote uitvindingen zijn vermoedelijk al gedaan. In onze eeuw is er geen plaats meer voor de homo universalis, die in staat is om een indrukwekkende uitvinding op zijn eentje te verwezenlijken.

Worden er vandaag dan geen uitvindingen meer gedaan? Jawel. Maar dat gebeurt telkens na jaren werk in een team (onderzoeksgroep) aan de universiteit of in een bedrijf of andere onderzoeksinstelling. De uitvinders van vandaag zijn dokters, fysici, chemici, biologen, ingenieurs, wiskundigen etc.

Maar iets alleen uitvinden, dat zal niet lukken. Als je geluk hebt, zal je een stukje van een grotere puzzel kunnen oplossen, en dat met een volledig team.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Uitvinder

In physics I trust schreef:De grote uitvindingen zijn vermoedelijk al gedaan. In onze eeuw is er geen plaats meer voor de homo universalis, die in staat is om een indrukwekkende uitvinding op zijn eentje te verwezenlijken.

Worden er vandaag dan geen uitvindingen meer gedaan? Jawel. Maar dat gebeurt telkens na jaren werk in een team (onderzoeksgroep) aan de universiteit of in een bedrijf of andere onderzoeksinstelling. De uitvinders van vandaag zijn dokters, fysici, chemici, biologen, ingenieurs, wiskundigen etc.

Maar iets alleen uitvinden, dat zal niet lukken. Als je geluk hebt, zal je een stukje van een grotere puzzel kunnen oplossen, en dat met een volledig team.
Onzin, kijk maar eens naar het midden en klein bedrijf (MKB). Juist daar komen een hoop slimme nieuwe technologieën vandaan.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Uitvinder

Ik kan me voorstellen dat bij een MKB het budget dat naar onderzoek gaat, toch veel beperkter is. Ik kan me niet onmiddellijk een opzienbarende nieuwigheid voor de geest halen die in een kleiner bedrijf is ontwikkeld?

Ja, akkoord, in zo'n MKB gebeurt vermoedelijk ook onderzoek en daar ontstaan natuurlijk zoals je zegt een hoop slimme nieuwe technologieën. Maar staat dat werkelijk in verhouding tot de uitvindingen en technologieën die worden ontwikkeld aan universiteiten en multinationals die miljoenen spenderen aan R&D?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Uitvinder

In physics I trust schreef:Ik kan me voorstellen dat bij een MKB het budget dat naar onderzoek gaat, toch veel beperkter is. Ik kan me niet onmiddellijk een opzienbarende nieuwigheid voor de geest halen die in een kleiner bedrijf is ontwikkeld?

Ja, akkoord, in zo'n MKB gebeurt vermoedelijk ook onderzoek en daar ontstaan natuurlijk zoals je zegt een hoop slimme nieuwe technologieën. Maar staat dat werkelijk in verhouding tot de uitvindingen en technologieën die worden ontwikkeld aan universiteiten en multinationals die miljoenen spenderen aan R&D?
Niet alle uitvindingen hoeven met een groot onderzoeksbudget uitgevonden te worden. Een goed idee is veel belangrijker. Over het algemeen is het MKB veel vindingrijker en innovatiever dan de grote multinationals. Daarnaast hoeft een uitvinding niet puur technisch te zijn.

Om een idee te geven wat er allemaal in het MKB speelt:

http://www.syntens.nl/INNOVATIETOP100/TOP-...om&pagina=1

Een opzienbarende uitvinding uit het MKB: de TomTom
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Uitvinder

Als je een inkomen wil verdienen als zelfstandig uitvinder, dan heb je niet alleen creativiteit nodig en technische kennis, het komt ook voor een heel belangrijk deel aan op je ondernemerschap en zakelijke inzicht. De Nederlandse Orde van Uitvinders, kortweg de NOVU, kan je daar meer over vertellen en heeft een korte cursus "Van idee tot markt", die ik je kan aanraden.

Als je als werknemer een baan wil in een bedrijf, en wil werken aan nieuwe techniek, dan wordt die functie meestal niet aangeduid met uitvinder. Als je in een bedrijf een functie hebt als ontwerper, ingenieur, of onderzoeker, dan werk je veel aan nieuwe technieken, met de kans dat je een technische uitvinding doet.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Uitvinder

Goededag mensen. Ik ben eindelijk van Pascal Zuid overgegaan. Wat ik uiteindelijk als baan wil hebben, is richting het uitvindingspad/Cybernetica (Nieuwe technische ''snufjes'' uitvinden, of werken met chip-implantaten die als identiteitskaart werken, zulk soort werk).
Hoi, het spijt me om te zeggen, maar als je werkelijk onderzoek wil doen met chip-implantaten (of vergelijkbare technieken) denk ik dat je aan een MBO opleiding niet genoeg gaat hebben.

Ik denk dan eerder aan een technische opleiding aan de universiteit.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Uitvinder

Met een team aan een nieuwe techniek werken, of een al bestaande techniek verbeteren vind ik ook goed. Dat lijkt er op zich op.

Als voorbeeld, laat ik zeggen dat ik aan de ''next generation Ipod'' wil werken (dit is niet het geval. Niks anders dan een voorbeeld). Als ik me dan in de zaken van de Ipod mix, Amerikaanse Tecnnologiebedrijf Apple, dan gok ik dat ik na het next generation Ipod project niet aan een nieuwe soort..Ruimteschip kan werken als ik nog bij apple werk, dan zou ik naar NASA of iets dergelijks moeten gaan.

Wat elektro/metaal/hout techniek betreft, dat is niks voor mij. Ik wil graag aan echte technische dingen werken. Wat stage betreft van mijn school heb ik er absoluut geen interesse meer in. De opdrachten die we kregen was ronduit saai, en daar moest ik niet mijn creativiteit gebruiken.

Is er dan geen enkele manier om mezelf in het ''chip-implantaten werk'' te voegen?

Dank u.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Uitvinder

Dan zou je bij opleidingen als biomedisch ingenieur uitkomen. Dit zijn veelal master opleidingen die volgen op een universitaire bachelor opleiding. Met een MBO opleiding zie ik niet een logisch pad tot hier komen. Natuurlijk is het mogelijk om na je MBO je HBO te halen en vervolgens (na een eventueel schakeljaar) door te gaan met een master (of je HBO propedeuse halen en dan aan de universiteit beginnen kan natuurlijk ook), je moet dit echter wel willen (en kunnen). Een andere mogelijkheid zie ik niet.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Uitvinder

ik ben zeker bereid verder te leren en naar het HBO door te stromen. Of ik het kan, nou ik ben een optimist. Ik kan nog niks van tevoren zeggen. Als ik het echt wil dan lukt het me ook.

Ingenieur bij het leger vind ik ook wel wat. Het is geen baan waarvan ik zeg dat ik er ontevreden mee zou zijn. Het USACE past hier goed bij lijkt me ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Uitvinder

Ik had Syntens een e-mail gestuurd. Een vrouw genaamd Debbie vertelde mij dat Syntens GEEN uitvindingsbedrijf is, maar een innoveer bedrijf. Ze zei ook dat ze eigenlijk ondernemers adviseren, doorsturen naar andere ondernemers etc etc. Overigens zei ze dat als ik daar zou werken, dat ik adviseur zou worden...No thanks.

Is het nou zo moeilijk om mijn ideale baan te bereiken? Ik ben bereid om door te studeren tot zolang het nodig is. Is er geen universiteit dat lijkt op TU Delft op MBO niveau?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Uitvinder

Is er geen universiteit dat lijkt op TU Delft op MBO niveau?


Helaas voor jou niet. Een universiteit is per definitie geen MBO niveau.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 264

Re: Uitvinder

Is havo niet iets? dan stel je je keuze nog een jaar of twee uit en heb je toegang tot opleidingen die meer in de richting komen van wat je zoekt.

Berichten: 1.816

Re: Uitvinder

Hoe schrik je iemand af die zo creatief is om uitvinder te (gaan en willen) worden? Met stomme kennis.

Uit ervaring weet ik dat uitspraken als: "Geef me één molekuul en de firma is gered" heel wat "knappe?" koppen slapeloze nachten heeft bezorgd.

Alles is echt nog niet uitgevonden en dus moet je zo'n persoon juist stimuleren.

Was het niet zo rond 1900 dat men dacht dat al alles uitgevonden was en men het patentenbureau maar dacht te moeten opheffen? Alsof nu alles al is uitgevonden en daarmee weer zoiets plaatsvindt. Lang leve de uitvinder, zeg ik dan maar.

Grafeen en synthetische diamanten spelen dan ook effe door de gedachten. Bepaald geen teamarbeid, maar waarschijnlijk wel zeer bepalend voor de toekomst.

Kennis geeft een voorsprong, maar creativiteit is veel bepalender. Na dat ene creatieve idee komt het team in actie om het uit te werken en het is zelden andersom.

Kennis is te koop, creativiteit nog steeds niet.
LiA

Reageer