Toepassing extremofielen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Toepassing extremofielen

Best forum,

Ik zit in 5vwo en ben van plan mijn profielwerkstuk te doen over extremofielen (bacteriën die (over)leven in extreme omstandigheden). Nu kan ik daarover genoeg informatie vinden, maar ik ben eigenlijk ook op zoek naar een extremofiel met een praktische toepassing waar ik een praktisch onderzoek over kan doen. Ik kan over de toepassing van extremofielen niet heel veel info vinden, dus vroeg ik me af of iemand hier verdere informatie over heeft.

Alvast bedankt!

EDIT: ik weet niet of dit in het juiste forum-gedeelte staat

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Toepassing extremofielen

Taq polymerase & Channelrhodopsin zijn voorbeelden, google-ze ;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Toepassing extremofielen

Ik wou net zeggen dat extremofielen lastig te kweken zijn. Nu zijn de voorbeelden van Mrtn zeker goede voorbeelden, hoewel Taq polymerase technisch gezien geen extremofiel is maar wel een enzym van een extremofiel (thermofiel).
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 320

Re: Toepassing extremofielen

Waspoeder proteasen voor was aan hogere temperaturen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Toepassing extremofielen

(..) hoewel Taq polymerase technisch gezien geen extremofiel is maar wel een enzym van een extremofiel (thermofiel).
Een product van een extremofiel beestje is ook een praktische toepassing ;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 9

Re: Toepassing extremofielen

Bedankt! Vooral de suggestie van Mrtn over Channelrhodopsin vond ik erg interessant. Had nog wel een vraagje aan Wouter Wasselink, waarom zijn extremofielen heel veel moeilijker te kweken dan andere bacteriën? Je hoeft toch alleen de extreme omstandigheden na te bootsen waarin ze optimaal gedijen (wat natuurlijk inderdaad niet altijd even makkelijk is)?

Denken jullie trouwens dat een universiteit deze bacterie (Natronomonas pharaonis) bezit en ons er een praktisch onderzoek mee laat doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Toepassing extremofielen

Had nog wel een vraagje aan Wouter Wasselink, waarom zijn extremofielen heel veel moeilijker te kweken dan andere bacteriën? Je hoeft toch alleen de extreme omstandigheden na te bootsen waarin ze optimaal gedijen (wat natuurlijk inderdaad niet altijd even makkelijk is)?
Daar geef je zelf al antwoord op je vraag.
Denken jullie trouwens dat een universiteit deze bacterie (Natronomonas pharaonis) bezit en ons er een praktisch onderzoek mee laat doen?
Natronomonas pharaonis is -precies om de reden hierboven- lastig te kweken. Er zal vast wel een uni zijn die deze Archea heeft, de vraag is echter wat zou je er mee willen doen?

Verreweg het eenvoudigste zou zijn om taq polymerase te pakken en in een PCR verschillende amplificatie temperaturen te testen. Zo leer je ook meteen een van de meest gebruikte technieken in het lab. Doordat dit een dusdanig standaard techniek is, kan je dit bij praktisch elk lab uitvoeren.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Toepassing extremofielen

Denken jullie trouwens dat een universiteit deze bacterie (Natronomonas pharaonis) bezit en ons er een praktisch onderzoek mee laat doen?
Is dat vanwege Halorhodopsin?

Er zijn andere manieren om NpHR te gebruiken maar ik ben bang dat je de spullen daar gewoon niet voor hebt (of kan lenen).

Wat heb je ervan kunnen maken?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 31

Re: Toepassing extremofielen

Dit gaat dan misschien wel niet echt over toepassingen van extremofielen, maar toch ook leuk.

Studenten van de universiteit van Amsterdam nemen deel aan de iGEM competitie, een internationale wedstrijd waarin studenten proberen hun eigen bacteriele 'machine' te maken. Zij gaan proberen een gewone E. Coli psychrofiel, dus koudeminnend te maken. Meer weten?

Reageer