De vvd wil het knmi opheffen

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

De vvd wil het knmi opheffen

De VVD wil het KNMI opheffen. Kamerlid René Leegte van die partij vindt het weerinstituut ‘klimaatpartijdig’ en aan de leiband lopen van CO2-critici. Hij pleit er dan ook voor bepaalde taken die het KNMI uitvoert, aan te besteden.


Het KNMI zou zich blindstaren op CO2 als boosdoener voor de stijging van de temperatuur op de aarde. Het echte probleem is volgens Leegte veel breder. "De temperatuur op aarde schommelt nu eenmaal."


Zonder het verder te onderbouwen stelt hij dat twintig procent van de wetenschappers van het KNMI niet onafhankelijk is. "Dat kan natuurlijk niet voor een instituut dat ieder jaar zestig miljoen euro aan overheidsgeld kost."


Leegte wil het weeralarm en het klimaatonderzoek voortaan aanbesteden. "Meteo Consult kan het doen, maar ook universiteiten of buitenlandse instituten. Zolang ze maar onafhankelijk zijn."


...


Bron: De telegraaf


Lees verder: http://www.telegraaf.nl/binnenland/1010087...en__.html?p=2,1


Deze blunder staat natuurlijk over het gehele internet.

Niet alleen is zijn theorie incorrect, als je het niet eens bent met wetenschappers val je ze aan op de feiten. Je gaat niet met hun inkomsten dreigen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: De vvd wil het knmi opheffen

Ach, eigenlijk vind ik het niet zo vreemd dat het KNMI geprivatiseerd wordt. Zoals in het bericht al staat kunnen andere partijen zoals Meteo Consult precies hetzelfde doen. Privatisering van het KNMI past n.m.m. in lijn met privatisering van NS, PTT, en zo nog veel meer.


Zijn argumenten zijn natuurlijk kul, maar het idee is zo slecht nog niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De vvd wil het knmi opheffen

Ik heb even gewikipediad, en ik vind het toch moeilijk om knmi (een instituut met 500 medewerkers) met Meteo-Consult (een bedrijf met 150 medewerkers) te vergelijken.


Voor de dag tot dag weersvoorspellingen zijn ze misschien wel vergelijkbaar. Maar daar heeft deze VVD-er het niet over. Meteo-Consult heeft van klimaarveranderingen geen kaas gegeten. En ik heb ook liever dat dat in kennisinstituten blijft.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Knmi


http://nl.wikipedia.org/wiki/Meteo_Consult

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: De vvd wil het knmi opheffen

Ik heb even gewikipediad, en ik vind het toch moeilijk om knmi (een instituut met 500 medewerkers) met Meteo-Consult (een bedrijf met 150 medewerkers) te vergelijken.
Het aantal medewerkers is zelden een indicatie van de kwaliteit. Dat het KNMI onbetwist marktleider is, komt natuurlijk doordat het a. al véél langer bestaat, b. het jarenlang een monopolie heeft gehad en c. het gesponsord wordt.

Als de markt op dit punt vrijgegeven wordt zal dit ongetwijfeld veranderen.

Voor de dag tot dag weersvoorspellingen zijn ze misschien wel vergelijkbaar. Maar daar heeft deze VVD-er het niet over. Meteo-Consult heeft van klimaarveranderingen geen kaas gegeten.
Waar baseer je dat op? Via mijn werk (milieuadvies) werken we af en toe samen met Meteo Consult voor het klimaatspecifieke onderdeel. Ook voor enkele cursussen willen we soms wel modules door hen laten verzorgen.


Het echte onderzoekswerk wordt nu inderdaad niet door hen gedaan, omdat hiervoor (mede door KNMI) geen markt voor is.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: De vvd wil het knmi opheffen

Ach, eigenlijk vind ik het niet zo vreemd dat het KNMI geprivatiseerd wordt. Zoals in het bericht al staat kunnen andere partijen zoals Meteo Consult precies hetzelfde doen. Privatisering van het KNMI past n.m.m. in lijn met privatisering van NS, PTT, en zo nog veel meer.


Wat ook al zo'n groot succes is? ;)


Zijn argumenten zijn natuurlijk kul, maar het idee is zo slecht nog niet.


Je kan dat uit ideologische motieven wel vinden, maar vanzelfsprekend is het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: De vvd wil het knmi opheffen

Ik ben over het algemeen tegen privatisering, omdat het publiek er meestal de dupe van wordt (zie de NS), maar in dit geval vind ik het eigenlijk wel een goed idee. Ik zie geen reden waarom de weersverwachtingen en het onderzoek achteruit zouden gaan als het knmi geprivatiseerd wordt.


En mocht dat wel gebeuren, dan zijn er genoeg alternatieven (meteo-consult, universiteiten). Iets wat bijvoorbeeld niet het geval is bij de NS.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Re: De vvd wil het knmi opheffen

Ik ben over het algemeen tegen privatisering, omdat het publiek er meestal de dupe van wordt (zie de NS), maar in dit geval vind ik het eigenlijk wel een goed idee. Ik zie geen reden waarom de weersverwachtingen en het onderzoek achteruit zouden gaan als het knmi geprivatiseerd wordt.


Weersverwachtingen zou misschien nog kunnen, maar klimaatonderzoek heeft grote politieke en economische consequenties. Op de markt moet je leveren waar vraag naar is, en dat is meestal niet de (harde) waarheid maar datgene wat men graag wil horen. Dat de onafhankelijkheid erop vooruit zou gaan wanneer je dergelijk onderzoek de markt op schopt, lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.


En mocht dat wel gebeuren, dan zijn er genoeg alternatieven (meteo-consult, universiteiten). Iets wat bijvoorbeeld niet het geval is bij de NS.


Wie heeft er geld over voor grootschalig onderzoek dat wellicht resultaten oplevert waar men niet op zit te wachten? Het grote geld zal bij privatisering bovendien een flinke vinger in pap krijgen bij de keuze wat wel en wat niet onderzocht zal worden, en wat wat wel en wat niet gepubliceerd zal mogen worden. Kortom: ik heb grote twijfels aan het maatschappelijk en wetenschappelijk nut van dit voorstel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: De vvd wil het knmi opheffen

Het onderzoek / wetenschappelijke deel van het KNMI mag van mij best ingeschoven worden bij een universiteit, de UU is om de hoek.


Maar daar gaat het hier natuurlijk niet om. Hier wordt politieke druk uitgeoefend om de bevindingen van wetenschappers te laten wijzigen. Dat lijkt me niet gewenst: wetenschap die niet genoeg onafhankelijk is heeft denk ik in veel gevallen minder waarde. Als er een andere politiek gaat waaien moeten onderzoekers misschien opeens gaan beweren dat kernenergie onveilig is (of veilig), dat de Islam achtelijk is (of verheven) en dat Willem van Oranje een schoft is (of een heilige).


Wetenschap is niet democratisch, het onderzoekt de feiten en als deze je niet bevallen of tegen de wens van het volk ingaan heb je pech. Als politicus heb je een heel andere taak, namelijk het land (of een ander gebied) besturen. Natuurlijk luister je daarbij naar wetenschappers en als je het niet met hen eens bent dan sla je hun advies in de wind. Als je kennelijk onzeker bent over je gelijk snap ik wel dat je graag wil dat ze het met je eens zijn, maar de onafhankelijkheid van wetenschap is noodzakelijk als het gaat om het weten. Handen af dus!


Enigszins OT, maar op welk forum zouden we dieper kunnen ingaan op bovenstaande en verwante zaken? Er zijn wel meer zaken op het gebied van de (on)afhankelijkheid en betrouwbaarheid van de wetenschap waarover ik van gedachte zou willen wisselen.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: De vvd wil het knmi opheffen

Enigszins OT, maar op welk forum zouden we dieper kunnen ingaan op bovenstaande en verwante zaken? Er zijn wel meer zaken op het gebied van de (on)afhankelijkheid en betrouwbaarheid van de wetenschap waarover ik van gedachte zou willen wisselen.
Dat kan wat mij betreft in het politicologieforum. ;)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer