Springen naar inhoud

Wrijvingskracht bij helling en versnelling


  • Log in om te kunnen reageren

#1

denToffen

    denToffen


  • >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2011 - 09:14

Dag mensen, ik hoop dat er iemand van jullie dit weet, het is voor mijn eindwerk in 2de zit.

situatie:

dozen op een transportband draaien aan constante snelheid en moeten vervolgens een hellend vlak op. Soms moet de transportband versnellen - vertragen en de dozen mogen geen mm bewegen. Ik moet de ideale combinatie hellingshoek - versnelling vinden zodat de doos stabiel blijft.

Ik weet niet goed welke krachten er juist allemaal op werken.
wrijvingskracht dat vermijd dat de doos van de helling afschuift. zwaartekracht, normaalkracht loodrecht op het vlak.
dan is er de kracht t.g.v. de versnelling. de doos versneld mee o.v.w. ze niet wegschuift. mag ik dan al die krachten gelijk stellen aan mxa of zijn er nog andere krachten waarmee ik rekening moet houden.

Dit kan ik het moeilijkste vatten, als er iets onder je voeten versneld vb een loopband dan heb je de neiging achterover te vallen (kantelen). precies of de versnellingskracht omgekeerd werkt op de doos maar toch beweegd de doos versneld vooruit

Iemand raad hiermee?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2011 - 09:23

Dit kan ik het moeilijkste vatten, als er iets onder je voeten versneld vb een loopband dan heb je de neiging achterover te vallen (kantelen). precies of de versnellingskracht omgekeerd werkt op de doos maar toch beweegd de doos versneld vooruit

Iemand raad hiermee?

Dat fenomeen heet traagheid; dat is hetzelfde fenomeen dat je in een scherpe bocht kan voelen. Een lichaam wil zijn bewegingstoestand aanhouden: in beweging blijft in beweging; in rust blijft rust; tenzij je er een kracht op wil laten werken: om te versnellen (=veranderen van bewegingstoestand) heb je een kracht nodig, om te vertragen ook (en die is er op aarde steeds: de wrijvingskracht). Zonder enige weerstand, zou een auto niet vertragen, eenmaal hij rijdt!

Voor de krachten: tip: maak een schets.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#3

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2011 - 09:47

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#4

denToffen

    denToffen


  • >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2011 - 09:54

Allright de kracht die dus optreed is de traagheid, -mxa. Wel, zonder echt te weten hoe ik het moest noemen had ik het zo berekend ;) Is het dan juist als ik zeg dat enkel deze krachten werken op de doos? :

1 wrijvingskracht door de helling en de traagheid. Door de maximaal mogelijke wrijvingskracht te bepalen kan ik de hellingshoek en versnelling berekenen zodat de maximale wrijvingskracht niet wordt overschreden.

De zwaartekracht die ook een rol speelt voor het afschuifen vd doos
de normaalkracht
de kracht -mxa t.g.v de traagheid


al deze krachten optellen volgens zin en grootte en gelijkstellen aan nul en dan zal de doos niet bewegen?

#5

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2011 - 12:05

Als je het over krachten hebt lijkt bovenstaand verhaal er redelijk op.
Er komt echter nog een risico om de hoek kijken, en zonder meer van de doos te weten is daar weinig van te zeggen: kantelen. Maar mogelijk kan dat buiten beschouwing blijven?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#6

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 juni 2011 - 18:01

Zijn de afmetingen van de dozen bekend en de massa van de dozen. ? Is de wrijvingscoefficient tussen onderkant doos en de band bekend?

#7

denToffen

    denToffen


  • >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2011 - 22:24

@ jan, ja de doos wordt ook gecontroleerd op kantelen.

De hoogte en massa ken ik niet exact want die verschillen naargelang het product. mijn doel is gewoon een algemene formule op te stellen.

Ik stuur jullie een pdf documentje met mijn formule en hoe ik er geraakte.

lees en reageer maar gerust indien jullie de tijd hebben. Ik zou graag weten of mijn redeneringen correct zijn ;)

Bijgevoegde Bestanden


#8

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 juni 2011 - 21:17

Ik krijg een foutmelding als ik het .pdf bestand probeer te openen.
Daarom heb ik zelf maar een tekening gemaakt van de situatie.
Probeer nu zelf de formule te vinden , als de doos op het punt staat te kantelen.
scan0011.jpg

#9

denToffen

    denToffen


  • >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2011 - 21:52

hey aaadr,

merci voor de schets. Probeer PDF maar eens te openen hoor, bij mij werkt het zonder probleem.

Ik heb gwn mijn twijfels bij a max. volgens mij moet die in de ander richting worden getekend. De versnelling heeft een tegengesteld effect op de doos. de transportband versneld en de traagheid (-a.m) is dan de kracht tegengesteld aan die versnelling vd transportband?
Akoord of niet akkoord? ;)

#10

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 juni 2011 - 22:33

Ik ben ervan uitgegaan dat de transportband versneld met een zekere versnelling a omhoog.
Als de doos stil op de transportband blijft liggen , dan krijgt die doos dezelfde versnellingsvector als de transportband.
Wat mij bevreemd is dat je de wet van de traagheid wilt toepassen.
De wet van de traagheid is de eerste wet van Newton.
Die stelt dat als de algebraische som van alle krachten die op een voorwerp werken gelijk aan nul is dat dan dat voorwerp in evenwicht verkeerd. Dan is de snelheid van dat voorwerp gelijk aan nul , of de snelheidsvector die op het voorwerp inwerkt is constant ( zowel de grootte als de richting).
-m.a kan toch nooit de wet van de traagheid zijn ?
Misschien is het mogelijk dat 1 van de moderatoren van dit forum je afbeelding in een nieuw bericht kan plaatsen?

#11

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 juni 2011 - 23:08

Misschien is het mogelijk dat 1 van de moderatoren van dit forum je afbeelding in een nieuw bericht kan plaatsen?

Ik kan die PDF ook pijnloos laden en openen, en dat heeft niks met moderatorschap te maken.
Die afbeelding blijkt gewoon gekopieerd uit wikipedia, ter afbeelding van de situatie in het algemeen
pede_fke.png

De geŁploade pdf lijkt een pagina uit een opdrachtdocument. Verdere tekst:
pede_fke2.png
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#12

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 juni 2011 - 23:19

Het probleem zit hem denk ik in het feit dat ik nog werk met acrobat reader5.0
Ik heb geprobeerd om een nieuwe versie te downloaden , maar dat is nog niet gelukt.
Jan, bedankt voor je bericht.

#13

denToffen

    denToffen


  • >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2011 - 08:12

Dag aadr,

via deze link kun je zien waarom ik die wet toepas wikipedia

Ik heb onze formules vergeleken en eigenlijk komen we hetzelfde uit, behalve dat ik niet de wrijvingscoŽfficient gebruikt maar de maximale hellingshoek. Waarom ik het mezelf zo moeilijk heb gemaakt weet ik zelf niet want gewoon mxa toepassen gaat blijkbaar ook ;)

#14

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 juni 2011 - 21:08

Op het moment dat de doos op het punt staat te kantelen om puntA ,dan geldt:
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
Wordt LaTeX groter dan LaTeX dan gaat de doos kantelen.
Als het zwaartepunt van de doos recht boven het kantelpunt A komt te liggen, dan staat de doos op het punt te gaan kantelen.

Veranderd door aadkr, 30 juni 2011 - 21:10


#15

denToffen

    denToffen


  • >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juli 2011 - 22:43

Dag Aadr,

jouw formule houdt geen rekening met de versnelling. Wanneer een lichaam op een helling zit en en die ondervindt plots een versnelling dan gaat het sneller kantelen. Waarom neemt ge die kracht niet op in uw momentberekening?
Verbeter mij als ik fout ben en proficiat met uw pluim ;)





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures