Vitaminepillen

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Vitaminepillen

Misschien een erg vreemde vraag maar schoot door mijn hoofd:

Iedereen, ikzelf ook, neemt wel eens een vitaminepil. Eigenlijk zonder erbij na te denken hoe die eigenlijk gemaakt worden.

1) Hoe worden de vitaminen in de pillen eigenlijk (chemisch) gemaakt?

2) zijn vitaminen in vitaminepillen in structuur anders dan biologische (natuurlijke) vitaminen?

3) zijn vitaminen in pillen "slechter"(minder sterk, van slechere kwaliteit, minder lichaamseigen) dan vitaminen die we uit voedsel halen?

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Vitaminepillen

Gezien het late tijdstip heb ik niet veel zin alle antwoorden op te gaan zoeken nu, maar op je 3e vraag kan ik je vast vertellen dat vitaminen niet lichaamseigen zijn (anders hoefden we ze niet te eten). Gezien de chemisch vrij simpele structuur van vitaminen (voor zover ik ze ken), denk ik dat als vitaminen chemisch gefabriceerd worden exact hetzelfde zijn als die die in de natuur voorkomen en dat ze dus exact hetzelfde functioneren.

Waarschijnlijk is er nog wel iemand die chemisch wat meer onderbouwd is (en wat helderder is dan ik nu ben, na wat glazen gele vitamine-drink) die de vragen helderder kan beantwoorden...
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Berichten: 402

Re: Vitaminepillen

Ik heb een paar jaar geleden op tv gehoord (ik geloof dat het was bij de Nationale Gezondheidstest o.i.d.) dat het gezonder is als je de vitamines gewoon uit je dagelijkse voedingsmiddelen haalt dan als je het uit vitaminepillen haalt. Waarom dat zo is werd echter niet verklaard, dus daar kan ik momenteel ook geen verklaring voor geven. :shock:
Destiny is but a word created by man to accept reality

Berichten: 106

Re: Vitaminepillen

Waarom dat zo is werd echter niet verklaard, dus daar kan ik momenteel ook geen verklaring voor geven.   :shock:
Volgens mij hebben vitaminepillen alleen nut bij mensen met een vitaminetekort. Als je genoeg vitamine kunt halen uit voedsel, dan is het overbodig (misschien in extreme gevallen gevaarlijk) om nog vitaminepillen te gebruiken. Je moet je namelijk realiseren dat alle stoffen giftig zijn, afhankelijk van de dosis. Zelfs vitaminen, die op het eerste gezicht onschuldig lijken, kunnen gevaarlijk zijn bij overdosis.

Uit het Farmacotherapeutisch Kompas:

De naamgeving van de vitamines vindt zijn oorsprong in de gedachte dat ze alle een aminestructuur zouden hebben. Het is gebleken dat dit slechts voor enkele opgaat, bijvoorbeeld voor thiamine (vitamine B1).

Bij de nomenclatuur van de vitamines is men uitgegaan van een alfabetische volgorde, waarbij elk vitamine met één letter werd aangeduid. Later ontdekte men vitamines die net als (het eerstgevonden) vitamine B1 een functie hadden, berustend op inbouw in een co-enzym en die wateroplosbaar zijn. In verband daarmee werden die nieuw ontdekte vitamines in de B-groep ondergebracht.

Vitamine D bleek geen enkelvoudige stof te zijn, maar een hele 'familie' van onderling in structuur en werking zeer verwante stoffen, zodat dit vitamine later 'uiteen' is gevallen in vitamine D1, vitamine D2 etc. Bovendien bleek dat, gezien de stofwisselingsprocessen betrokken bij de activatie en inactivatie van vitamine D en de diverse werkingsmechanismen van vitamine D, dit veeleer gelijkenis vertoonde met een hormoon dan met een vitamine.
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Re: Vitaminepillen

Seg ik wilde even weten: Als je mondhoeken zo droog worden en een beetje schraal en zo'n beetje beginnen te scheuren, je weet wel wat ik bedoel he, dan heb je tekort aan een bepaalde vitamine maar welke? Ik heb het geweten :shock: Dank jullie

Re: Vitaminepillen

voor gekloofde lippen en mondhoeken gebruikt men vitamine B2, 50mg

Re: Vitaminepillen

ok. ik ben al iets wijzer.

Maar hoe "maak" je vitaminen? Ik ben een absolute leek en het lijkt me zo moeilijk om uit chemische stoffen stoffen te maken die voorkomen in de natuur. Waar worden die vitaminen in pillen dan qua stoffen van gemaakt?

Reageer