boeken fysica

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 181

boeken fysica

Een kleine schets van mezelf:

Ik ben een scholier uit het vierde jaar latijn wiskunde, volgend jaar wetenschappen wiskunde. Ik ben tot in de finale van de JWO (junior wiskunde olympiade) geraakt (waar ik geen speciale extra prijs heb gewonnen). Ik wil later naar een universiteit waar ik dan ofwel burgerlijk ingenieur, ofwel "pure" fysica (zeer veel fysica en veel wiskunde + "kleine" bijvakken) wil volgen. Ik heb dan ook een interesse in fysica. Die is wel al langer, maar sinds de proclamatie van de JWO, waar we onder andere een boek ("logicomix") hebben gekregen, is het laat ons zeggen "sterk gegroeid".

Ik ben naar de bib geweest en ben nu "fysica in een notendop" aan het lezen. Daarna komt "Einstein's geesteskind". Maar ik vrees dat ik dan weinig of geen boeken meer zal vinden die leesbaar zijn voor iemand die een zeer sterke interesse heeft in fysica en logica, maar qua leerstof wel nog maar op niveau 4e middelbaar zit. Extra vereiste voor de boeken:

- Ik wil geen studieboeken, met oefeningetjes en dergelijke, want dan werkt het boek toe op die oefeningen, en worden de interessante dingen (info over belangrijke formules, logische redeneringen en experimenten (met hun uitleg), info over de vinders van die belangrijke formules, logische redeneringen en experimenten) weggelaten.

- Ik wil geen boeken die gaan over leerstof die ik al gezien heb, m.a.w. niets waarvan 90% ook in ofwel richtlijnen 2e graad secundair onderwijs, ofwel in "fysica in een notendop", ofwel in "Einstein's geesteskind" staat.

- Taal: Nederlands.

Kan jij mij helpen om interessante boeken te vinden over het enorm belangrijke en boeiende fysica? Post dan:

titel:

auteur:

onderwerp:

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: boeken fysica

De boeken teleportatie en toeval van Anton Zeilinger.

Beide gaan over quantummechanica en in het bijzonder teleportatie. Ik heb ze gelezen toen ik in mijn 4e zat, en hoewel ik ze af en toe opnieuw heb moeten uitlenen om het nog eens op te zoeken (enkele dingen had ik toch niet helemaal beet) zijn ze beiden bijzonder interessant. Ik weet echter niet meer of ik vooraf al iets over quantummechanica wist of niet, in ieder geval, zeer toegankelijk.

Bij mij hebben ze mijn wereldbeeld toch 100% veranderd en ben ik blij dat ik nu begrijp waar ze over gaan, ook al studeer ik nu toch geen fysica.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: boeken fysica

317070 schreef:De boeken teleportatie en toeval van Anton Zeilinger.

Beide gaan over quantummechanica en in het bijzonder teleportatie. Ik heb ze gelezen toen ik in mijn 4e zat, en hoewel ik ze af en toe opnieuw heb moeten uitlenen om het nog eens op te zoeken (enkele dingen had ik toch niet helemaal beet) zijn ze beiden bijzonder interessant. Ik weet echter niet meer of ik vooraf al iets over quantummechanica wist of niet, in ieder geval, zeer toegankelijk en erg interessant.

Bij mij hebben ze mijn wereldbeeld toch 100% veranderd en ben ik blij dat ik nu begrijp waar ze over gaan, ook al studeer ik nu toch geen fysica.
Het topic is wel niet door mij gestart, maar ik zag je post en had een vraagje daarbij :P . Beiden zien er echt wel superinteressant uit om te beginnen ;) . Maar ik vroeg mij af of er een "beste" volgorde was in ze lezen? Ik studeer Wiskunde en heb dus wel wat kennis van kwantum, maar geen erg diepe. Op basis van de beschrijving denk ik niet dat volgorde echt uitmaakt...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: boeken fysica

Het topic is wel niet door mij gestart, maar ik zag je post en had een vraagje daarbij :P . Beiden zien er echt wel superinteressant uit om te beginnen ;) . Maar ik vroeg mij af of er een "beste" volgorde was in ze lezen? Ik studeer Wiskunde en heb dus wel wat kennis van kwantum, maar geen erg diepe. Op basis van de beschrijving denk ik niet dat volgorde echt uitmaakt...
Ik was ook aan het nadenken erover. Maar ik wist niet goed meer welkeen welkeen was. Als je al wat voorkennis hebt zou ik beginnen met teleportatie, en dan pas toeval. Indien niet misschien beter beginnen met toeval.

Teleportatie beschrijft in feite de volledige opbouw van het experiment die aantoont dat ons universum niet traditioneel-deterministisch KAN zijn, vanaf basis-verzamelingenleer tot conclusie. Het volledige boek gaat grotendeels over dat ene experiment en de opbouw hoe men tot de conclusie komt, maar schitterend in jip-janneke taal uitgelegd, zonder de minste schade te doen aan de logica.

Toeval is ook jip-janneke, maar gaat over wat meer verschillende onderwerpen en is wat vager. De ideale inleiding tot QM, lijkt mij. Maar na het lezen van teleportatie ga je bij het lezen van toeval denk ik nog meer vat hebben op hoe fundamenteel dit de wereld verandert, terwijl het zonder teleportatie misschien wat ver-van-mijn-bed is.

Beide boeken bevatten echter een uiterst minimum aan wiskunde (denk 10 formules per boek). Alles is in woordenlogica.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 181

Re: boeken fysica

317070 schreef:Ik was ook aan het nadenken erover. Maar ik wist niet goed meer welkeen welkeen was. Als je al wat voorkennis hebt zou ik beginnen met teleportatie, en dan pas toeval. Indien niet misschien beter beginnen met toeval.

Teleportatie beschrijft in feite de volledige opbouw van het experiment die aantoont dat ons universum niet traditioneel-deterministisch KAN zijn, vanaf basis-verzamelingenleer tot conclusie. Het volledige boek gaat grotendeels over dat ene experiment en de opbouw hoe men tot de conclusie komt, maar schitterend in jip-janneke taal uitgelegd, zonder de minste schade te doen aan de logica.

Toeval is ook jip-janneke, maar gaat over wat meer verschillende onderwerpen en is wat vager. De ideale inleiding tot QM, lijkt mij. Maar na het lezen van teleportatie ga je bij het lezen van toeval denk ik nog meer vat hebben op hoe fundamenteel dit de wereld verandert, terwijl het zonder teleportatie misschien wat ver-van-mijn-bed is.

Beide boeken bevatten echter een uiterst minimum aan wiskunde (denk 10 formules per boek). Alles is in woordenlogica.
Ik zoek eigenlijk eerder ofwel (mini-)cursussen op het internet, ofwel boeken die je vindt in bibs, want op regelmatige basis is het niet vol te houden om dure boeken alsmaar te kopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: boeken fysica

Ik zoek eigenlijk eerder ofwel (mini-)cursussen op het internet, ofwel boeken die je vindt in bibs, want op regelmatige basis is het niet vol te houden om dure boeken alsmaar te kopen.
Beide zijn boeken die je in iedere degelijke bibliotheek terugvindt, hoor. ;) Het zijn allebei nog bestsellers geweest.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: boeken fysica

Ook is het vaak mogelijk via de Openbare Bibliotheek (tegen een kleine extra betaling) boeken uit andere bibliotheken te lenen.

Berichten: 181

Re: boeken fysica

Beide zijn boeken die je in iedere degelijke bibliotheek terugvindt, hoor. ;) Het zijn allebei nog bestsellers geweest.


Sorry, maar titels als "toeval" spreken mij niet bepaald aan.

Ook suggesties van boeken zonder voorkennis over quantumfysica, elektromagnetica, mechanica,... (over alle grote delen van de fysica, maar wel delen die nu nog altijd fysica genoemd worden, dus geen biologie, chemie,...)?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: boeken fysica

Moeten het nederlandstalige boeken zijn? Nu, voorts is afgaan op een titel zelden een goed plan hoor. Als het inderdaad in een bib te verkrijgen is, kun je het eens gaan bekijken. In de bib is dat toch gratis. Als je wetenschappelijke boeken koopt, leest, gaat het volgens mij meer om inhoud dan "aanspreken".
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 181

Re: boeken fysica

Moeten het nederlandstalige boeken zijn? Nu, voorts is afgaan op een titel zelden een goed plan hoor. Als het inderdaad in een bib te verkrijgen is, kun je het eens gaan bekijken. In de bib is dat toch gratis. Als je wetenschappelijke boeken koopt, leest, gaat het volgens mij meer om inhoud dan "aanspreken".
Nee, maar ik bedoel: "toeval". Het woord alleen al: ik heb een hekel aan het woord "toeval", en vermijd het dan ook: ik zal niet zeggen: "ik ben toevallig iemand tegengekomen", ik zal het proberen op een andere manier te verwoorden, al was het maar om het woord "toeval" niet uit te spreken.

En ja, nederlandstalige boeken.

by the way, leuk onderschrift:p

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: boeken fysica

Hmm, ja, voorkeuren hè :P .

Het nederlands maakt je "zoekgebied" natuurlijk meteen vrij klein. De minicursussen hier op het forum werken. Wat je wsl in een bib ook wel vindt, is "Natuurkunde voor Dummies". En het bestaat wel degelijk ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Re: boeken fysica

Nee, maar ik bedoel: "toeval". Het woord alleen al: ik heb een hekel aan het woord "toeval", en vermijd het dan ook: ik zal niet zeggen: "ik ben toevallig iemand tegengekomen", ik zal het proberen op een andere manier te verwoorden, al was het maar om het woord "toeval" niet uit te spreken.


In de natuurwetenschap heeft men zich eeuwen tegen "het toeval" als onderdeel van de werkelijkheid verzet, maar na de kwantummechanica is dat wel een stuk lastiger geworden. Als je kan bewijzen dat het exacte moment (niet de kans) waarop een radioactief atoom vervalt op iets anders dan toeval berust, kan je de Nobelprijs gaan ophalen. ;)

Berichten: 181

Re: boeken fysica

Drieske schreef:Hmm, ja, voorkeuren hè :P .

Het nederlands maakt je "zoekgebied" natuurlijk meteen vrij klein. De minicursussen hier op het forum werken. Wat je wsl in een bib ook wel vindt, is "Natuurkunde voor Dummies". En het In de natuurwetenschap heeft men zich eeuwen tegen "het toeval" als onderdeel van de werkelijkheid verzet, maar na de kwantummechanica is dat wel een stuk lastiger geworden. Als je kan bewijzen dat het exacte moment (niet de kans) waarop een radioactief atoom vervalt op iets anders dan toeval berust, kan je de Nobelprijs gaan ophalen. ;)
Maar toeval is geen wetenschap. "Geloven in" is godsdienst, wetenschappen moeten onderbouwd zijn met (in het beste geval) bewijzen, zo niet experimenteel.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: boeken fysica

Mss hier eens kijken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 181

Re: boeken fysica

Mss hier eens kijken?


Thx, ga ik zeker lezen.

Reageer