Bereiding van aspirine - reactievergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Bereiding van aspirine - reactievergelijkingen

1. Theoretisch mogelijke massa opbrengst aan aspirine

C7H6O3 : C9H8O4

1 : 1

7*12,01 + 6*1,008 + 3*16 : 9*12,04 + 8*1,008 + 4*16

5*(180,54/138,118) = 6,52 gram

2.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

3. Triviale namen:

Reactievergelijking 1: salicylzuur + azijnzuuranhydride + zwavelzuur + water  ??

Reactievergelijking 2: ?? + ethanol + water  aspirine + ??

Systematische namen:

Reactievergelijking 1: 2-hydroxybenzoëzuur + acetyl acetaat + ?zwavelzuur? + water  ??

Reactievergelijking 2: ?? + ethanol + water  2-(acetyloxy)benzeencarbonzuur + ??

4. Welke nevenreacties treden er op?

5. Herkristallisatie: Wat is het, en waarom?

Wat is herkristallisatie?

Herkristallisatie is een zuiveringstechniek die in organische synthese veel wordt toegepast. Om een onzuivere stof te zuiveren lost men deze op in een oplosmiddel, meestal bij een verhoogde temperatuur, omdat de oplosbaarheid dan groter is. Na een hete filtratie, om de niet oplosbare onzuiverheden te verwijderen, laat met de verzadigde oplossing afkoelen, zodat een onverzadiging optreedt. Dit leidt tot vorming van neerslag en kristallisatie. Ten slotte filtreert men de ontstane kristallen af en wast ze met een beetje zeer koud oplosmiddel om de laatste resten oplossing te verwijderen. De rest van de oplossing wordt weggegooid of teruggewonnen door destillatie.

Waarom hebben we dat in deze proef gebruikt?

Nadat reactievergelijking 1 opgetreden was hebben we de bovenstaande vloeistof zoveel mogelijk af gepipetteerd. Het neerslag hebben we opgelost in ethanol en verwarmt zodat het goed oploste. Daarna voorzichtig af laten koelen en in de centrifuge gestopt.

6. Waarom zou men bij sommige experimenten meerde herkristallisaties uitvoeren?

7. Waarom hebben we zwavelzuur toegevoegd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Bereiding van aspirine - reactievergelijkingen

[moderator] Het is niet echt duidelijk wat van bovenstaande de bedoeling is? Doe daar eerst wat aan. Heb je vragen over een deel van het bovenstaande, stel die dan duidelijk (en geen 20 tegelijk aub) en vermeld erbij wat je zelf al bedacht. [/moderator]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Bereiding van aspirine - reactievergelijkingen

Ik heb zelf al een heleboel geprobeerd, dit kun je zien!

Wat ik niet weet zijn de vraagtekens en de antwoorden op vraag 4, 6 en 7

mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Bereiding van aspirine - reactievergelijkingen

Ik heb zelf al een heleboel geprobeerd, dit kun je zien!
prima, maar daarover zijn kennelijk geen vragen meer dan?
Wat ik niet weet zijn de vraagtekens en de antwoorden op vraag 4, 6 en 7
kijk, nou komen we verder. Alleen als we op al die verschillende vragen door elkaar ingaan wordt dit topic een onontwarbaar kluwen.

Laten we beginnen met vraag 2, die hangt overigens samen met vraag 7. (zoals eigenlijk alle vragen emt die reactievergelijkingen samenhangen.

Het syntheseproces van aspirine kun je op honderden plaatsen opgooglen. Ik vond op wikipedia bijvoorbeeld het plaatje hieronder.

Het blijkt dat dat water en die zwavelzuur eigenlijk alleen verwarring scheppen in jouw versie van de reacties die optreden. (het rode komt van mij)
aspirine.png
aspirine.png (13.39 KiB) 1461 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer