Springen naar inhoud

Correctiefactor luchtdruk-waterdruk

• Log in om te kunnen reageren

ych

ych

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2011 - 13:57

Ik vul bijvoorbeeld een drukvat met 37 bar aan water.

hoeveel moet ik de vat vullen met lucht om hetzelfde punt te bereiken.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2011 - 14:52

google eens op Boyle-Mariotte...

ych

ych

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2011 - 08:29

google eens op Boyle-Mariotte...

Heb ik gedaan ;)

Ik zal het uitleggen.

Ik loop stage bij een installateur. ik heb dus de opdracht gekregen om uit te zoeken het testen van een leiding.

Een stalen leiding van 323mm met een wanddikte van 5.6mm, 10 meter.

deze word getest op lekkages met een waterdruk van 37 bar
omdat water in dit geval niet lukt, heb ik voorgesteld om met lucht te testen.

Nu weet ik wel als ik met lucht op 37 bar ga testen, blijft er niks van dat stuk leiding over.

ik heb gegoogled, maar nee

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 juni 2011 - 14:05

Nu weet ik wel als ik met lucht op 37 bar ga testen, blijft er niks van dat stuk leiding over.

Dan blijft er met water op 37 bar ůůk niks van die leiding over. Dus dan begrijp ik het even niet meer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

sirius

sirius

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2011 - 15:28

@Jan:
Volgens mij kan een vat met 37bar aan water veel minder werk verichten (wanneer je hebt opent in normale omstandigheden : 1bar, etc.) dan een vat met 37 bar aan lucht. Dit aangezien water vrij incrompessibel is.

Ik kan me hierom voorstellen dat bij de lucht test een scheurtje resulteert in een behoorlijke explosie.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 juni 2011 - 16:20

sirius heeft gelijk.

Leidingsystemen en drukvaten worden altijd met water getest omdat dan in geval van een lek geen ongelukken gebeuren. Ja, het metaal kan scheuren of een las kan het begeven als het te zwak blijkt, maar er vliegen geen stukken in de rondte wat bij testen met lucht wel kan gebeuren als de boel te zwak zou blijken.

Lucht mag daarom in de industrie niet zo maar gebruikt worden voor testen op 37 bar alleen omdat dat iemand beter uitkomt, daar zijn strenge regels aan gebonden. Welke, dat zou die installateur moeten weten.
Hydrogen economy is a Hype.

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2011 - 18:35

Heb ik gedaan ;)

dan weet je het antwoord ook... met 37x het volume aan water. niet meer, niet minder, niet moeilijk.

omdat water in dit geval niet lukt, heb ik voorgesteld om met lucht te testen.

Waarom lukt water niet? corrosie? voedselnijverheid? lukt olie dan? of een andere vloeistof?

Laatst zijn er op een werf 2 mensen verongelukt door een soortgelijke druktest (wel op een aanzienlijk groter drukvat), die test was dus duidelijk niet volgens de specificaties uitgevoerd. Een klein restvolume lucht ontsnapte daarbij, met voorgenoemde gevolgen.

Waarom juist 37 bar? lijkt mij een niet-standaard waarde, volgens welke specificaties moet dat getest worden? En ik veronderstel dat daarbij direct ook de uit te voeren druktest beschreven zal staan... Zulke zaken doe je niet met de natte vinger, en blijkbaar heeft je stagebegeleider er ook geen flauw benul van aangezien ik direct met beide handen aan de noodrem zou trekken indien een van mijn stagairs een pneumatische test op 37 bar zou voorstellen...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures