Verdeling bloedstalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Verdeling bloedstalen

Hoi

Ik weet niet hoe ik volgend vraagstuk moet oplossen:

Men heeft 8 VERSCHILLENDE bloedstalen die verdeeld moeten worden over 2 labo's. Bij het verdelen moet elk labo minstens 1 staal krijgen. Op hoeveel verschillende manieren kan men de bloedstalen verdelen?

Er bestaat waarschijnlijk één of andere formule voor die ik vergeten ben ...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Verdeling bloedstalen

Voor welk niveau is deze vraag? Stel eventjes dat er niet 8 stond, maar 3. Zou je het dan kunnen beredeneren hoeveel mogelijkheden je hebt?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 3

Re: Verdeling bloedstalen

Uh, toelatingsexamenniveau. Ik ben een Belg.

6 combinaties:

A - BC

B - AC

C - AB

BC - A

AC - B

AB - C

Voor 8 zijn er wel heel wat meer combinaties, alleen weet ik niet hoe ik dit moet berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Verdeling bloedstalen

Ben je bekend met permutaties, variaties of combinaties? ...

Berichten: 3

Re: Verdeling bloedstalen

Ow, neen. Leren we volgend jaar pas denk ik (ik zit nu in het vijfde en doet dit toelatingsexamen als "kennismaking"). Maar ach, als ik zo één vraag niet kan, is dat uiteraard geen drama ...

Maar we hebben bij het deelvak "structuren" in wiskunde het begrip permutatie wel kort aangehaald, maar dat was heel theoretisch herinner ik me nog.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Verdeling bloedstalen

Tja, ze echt tellen is alleszins niet onmogelijk, wel omslachtiger ;) . Merk hiervoor btw eerst één ding op bij je vb met 3: elke oplossing komt 2 keer voor en bijgevolg was het voldoende om de helft te bekijken.

Zo zou je hier in plaats van alle mogelijkheden van hoe je 7 stalen kunt verdelen in lab1, gewoon kijken op hoeveel manieren je er eentje kunt verdelen in lab1. Dan gewoon omdraaien en je hebt de mogelijkheden om er 7 in lab1 te verdelen. Zie je dit?

Ter illustratie: 7 stalen in lab1, betekent er 1 in lab2. Dus in lab2 heb je volgende mogelijkheden: A, B, C, D, E, F, G, H. Dus op 8 manieren verdeel je 7 stalen over lab1.

Dan vervolgens 6 stalen. Dit betekent 2 stalen in lab2. Dit geeft: AB, AC, AD, AF, AG, AH, BC, BD, ..., GH. Dus ... manieren.

Zo doe je voort.

Nu merk je vervolgens op dat je dit maar moet doen tot 4 stalen in lab1. Immers, 3 stalen in lab1, betekent 5 stalen in lab2. Maar we weten reeds de manieren om 5 stalen in lab1 en 3 stalen in lab2 te hebben. Dus dit moeten we niet meer tellen...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer