Springen naar inhoud

Vierde orde centraal moment

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2011 - 20:47

Ik probeer het vierde-orde centraal moment van de normaalverdeling te berekenen:
LaTeX

En ik zie niet hoe ik daaraan geraak.

Ik moet het volgende dus uitwerken: LaTeX .

Moet dat werkelijk via de integraaldefinitie van de verwachtingswaarde worden uitgewerkt, of kan je dat 'zien', met andere woorden via een 'logische' 'slimme' manier zien?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2011 - 20:54

Hmm, ik ben een beetje in de war... Is het de kurtosis (4-de centraal moment) van de standaardnormale verdeling? Want anders ontbreekt er nog iets ;).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2011 - 21:04

Hm, de kurtosis is toch een geschaald 4e-orde centraal moment? Bij mijn weten is die LaTeX

En bij de standaardnormale verdeling is de standaardafwijking idd 1. Zodat je de noemer niet opmerkt.

Of niet?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2011 - 21:08

Aha okee. Nee dat is okee hoor ;). Ik ben gewoon van centrale momenten nog steeds met de letter mu te noteren :P. Maar dat zal wel mijn fout zijn :P.

Zo op het eerste zicht zie ik helaas geen mooi trucje :P. Maar ik ga er zeker nog even naar kijken... Lukt het gewoon uitrekenen je?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2011 - 21:22

Wel, eigenlijk niet: Ik werk eerst die vierde macht uit, waarbij ik de verwachtingswaarde krijg van de som van enkele termen in X en E[X], met de coŽfficiŽnten van de driehoek van Pascal uiteraard. Nu zou ik zeggen: standaardnormale verdeling: dus E[X]=0. Maar als ik dat doe, krijg ik E[X⁴]. En ik zie niet hoe dat 3 zou zijn...

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2011 - 21:25

Wel, eigenlijk niet: Ik werk eerst die vierde macht uit, waarbij ik de verwachtingswaarde krijg van de som van enkele termen in X en E[X], met de coŽfficiŽnten van de driehoek van Pascal uiteraard. Nu zou ik zeggen: standaardnormale verdeling: dus E[X]=0. Maar als ik dat doe, krijg ik E[X⁴]. En ik zie niet hoe dat 3 zou zijn...

Kun je eens tonen hoe je dat doet? In grove stappen volstaat uiteraard ;).

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2011 - 21:29

LaTeX =...(stel LaTeX , en LaTeX ) LaTeX

Nu zeg ik verder: LaTeX .

is dat voldoende of wordt mijn probleem je al duidelijk?

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2011 - 21:34

Dan veronderstel je een standaardnormale verdeling (of minstens gemiddelde 0, wat toch niet moet?)? Overigens wel opletten: LaTeX . Waarschijnlijk weet je dat wel, maar dat staat er nu wel ;).

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2011 - 21:48

Neen, daar heb je gelijk in: E[X^4] is een vierde-orde ruw moment, E[X]^4 is de vierde macht van een eerste-orde ruw moment. En ik ben inderdaad bezig met dat te berekenen voor de verdeling N(0,1). Dus daar mag ik toch van uitgaan?

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2011 - 21:50

Aha, ik had niet door dat het standaardnormaal was... Dan mag je dat inderdaad ;). Overigens mag je voor het toepassen van Pascal ook gewoon al opmerken dat E(X) = 0 hoor.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2011 - 21:54

Maar E[X^4]=3. Daar geraak ik nog niet aan uit...

Is het zo:

LaTeX

Daar krijg ik geen 3 uit ;)

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2011 - 22:24

Gevonden: invullen van de dichtheidsfunctie (de e-macht).

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2011 - 22:46

Mooi ;)! Proficiat! Zeker geen simpele... Voor een algemene formule (uit handigheid :P): Wolfram (formule 36) (berekening erboven).

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2011 - 22:57

Inderdaad, dat heb ik uitgewerkt, met onder andere partiŽle integratie etc.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2011 - 23:07

Het is inderdaad een heel gedoe. Vrij onelegant. Helaas zie ik niets beters.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures