Springen naar inhoud

Haarkleur bij kruising blonde moeder en rode vader

• Log in om te kunnen reageren

Zobenieuwd

Zobenieuwd

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2011 - 11:12

Genetica tijdens biologie is al even (15 jaar) geleden en ik weet niet meer precies hoe het zit. Hopelijk kan iemand mij helpen. Wij zijn benieuwd of we een kindje met rood dan wel blond haar kunnen krijgen. De situatie is als volgt:

Ik (aanstaande moeder): blond haar.
Mijn vader: bruin haar
Mijn moeder: zwart haar
Rood haar in de familie: alleen een achter-achter-neef van moeder, verder niemand dichtbij

Mijn partner: rode haren (niet vaal)
Zijn vader: rode haren
Zijn moeder: bruin haar
In de familie van zijn moeder: al haar 4 broers en zussen zijn bruin, maar 1 van haar zussen heeft twee (niet vaal) rode kinderen (zijn moeder draagt dus het recessieve gen voor rood)

Ik vermoed dat zowel mijn vriend als ik onze haarkleur te danken hebben aan een recessief genenpaar, hij rr en ik bb.
Ook omdat verder niemand bij ons in de familie echt blond is zoals ik. Klopt dit?

En wat is de kans op rood respectievelijk blond haar bij de dochter die we verwachten?
Ik hoop dat iemand ons kan helpen!

Groet,
aanstaande moeder

Veranderd door Zobenieuwd, 29 juni 2011 - 11:13

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juni 2011 - 14:51

Dat is erg lastig te zeggen

Zoals je in deze link kan lezen is het dus niet simpelweg een enkel gen dat de kleur bepaald. Als we uitgaan van het model wat in deze link staat en een aantal aannames doen dan komen we op het volgende uit:

Het gen dat de productie van Eumaline reguleert geven we weer met E (dominant) en e (recessief)
E zorgt voor bruin haar en e zorgt voor blond haar,
Het gen dat Pheomaline productie reguleert geven we weer met P (dominant) en p (recessief)
P zorgt voor de remming van pheomaline productie en resulteert in niet rood haar, p zorgt niet voor remming van pheomaline en resulteert dus wel in rood haar.

Jij heb blond haar. Dat zou betekenen dat je genotype eePp of eePP is
Je partner heeft in jou woorden 'niet vaal, rood haar'. Dit komt er waarschijnlijk op neer dat hij Eepp of EEpp is.

Het maakt niet uit welke gameet van jou afkomstig is het zal altijd e bevatten, daarnaast is er een 50/50 voor P danwel p.
In het geval van je partner kunnen we aannemen dat elke gameet p bevat en er daarnaast een 50/50 voor E danwel e is.

dit komt neer op de volgende mogelijke combinaties
ep x ep = eepp (waarschijnlijk licht rood haar)
ep x Ep = Eepp (donker rood haar)
eP x ep = eePp (blond haar)
eP x Ep = EePp (bruin haar)

Hierbij is EePp het meest waarschijnlijk, jullie kind zal hiervan uitgaande het meest waarschijnlijk bruin haar hebben.
"Meep meep meep." Beaker

Zobenieuwd

Zobenieuwd

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2011 - 09:37

Beste Wouter,
Zeer hartelijk dank voor je uitgebreide en duidelijke uitleg! Ik snap nu weer hoe het zit, al blijkt het ingewikkelde materie! Leuk om te weten hoe e.e.a. bij elkaar gebracht wordt en welke factoren meespelen. Nogmaals dank!
Groet as. moeder :-)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures