Waarom koelt het huis zo langzaam af?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Waarom koelt het huis zo langzaam af?

Ik twijfelde als locatie voor deze vraag tussen Natuurkunde\Thermodynamica en Stromingsleer en Huiswerk, ik merk wel als ik fout zit.

De vraag is kwalitatief, dus niet kwantitatief. Het gaat over warmteoverdracht, het tempo van afkoelen van de woonkamer van mijn huis.

Gisteren was een extreem warme dag. 34 graden Celcius (na nu zijn alle themperatuuraanduidingen in Celcius). De binnenthemperatuur is gisteravond in de woonkamer opgelopen tot 26,5 graden, bovenverdieping 31 graden. (Twee onder één kap huis).

Situatie A

Vandaag is het na enkele regenbuien 16.5 graden. Nu heb ik gedurende 3 uren de buitendeur open staan. De binnentemperatuur is in 3 uur tijd gedaald van 25 naar 24 graden. Deze daling is zo gering dat ik mij er over verbaas. (Het is totaal bewolkt en het regent af en toe, dus in mijn optiek is de stralingswarmte van de zon verwaarloosbaar).

Situatie B

Als ik de situatie vergelijk met een dag in het stookseizoen, met stel:

binnenthemperatuur=19 graden

buitentemperatuur =10.5 graden (eenzelfde temperatuursverschil als in situatie A)

Stel ik zet de verwarming uit en de buitendeur open. Kan ik dan eenzelfde snelle (of in mijn beleving dus: trage) afkoeling verwachten als in situatie A?

Meten is weten, en ik zal dat dus pas in het stookseizoen kunnen doen. Ceteris paribus, dus met eenzelfde geopende deur, geen extra warmtetoevoer. Mijn stookervaring zegt me dat het in Situatie B véél sneller afkoelt in de woonkamer. Bijvoorbeeld tot 15 graden: ongeveer binnen 40 minuten. Misschien wel binnen een half uur. En voor mijn gevoel zéker binnen een uur. Klopt mijn gevoel?

Nu er nog geen metingen in Situatie B zijn is eigenlijk het een gedachtenoefening. Maar ik wil met mijn vraag niet wachten tot de winter, en misschien bespaar ik wel een hoop energie (edit: de energie die ik verlies om de woonkamer weer op 19 graden te brengen) als ik nu al tot een antwoord kom ;)

De vraag: Welk mechanisme, of welke factoren, zouden in situatie B een grotere afkoeling veroorzaken dan in situatie A vandaag.

Berichten: 7

Re: Waarom koelt het huis zo langzaam af?

Ik kom er na wat langer piekeren achter dat ik wat vergeten ben.

In zowel situatie A als in situatie B spreek ik over de luchttemperatuur. De lucht in huis zal in beide gevallen (voornamelijk door convectie) dalen tot de buitentemperatuur.

In situatie B zal de temperatuur van de vaste materie, de bouwmaterialen van het huis en de huisraad, een waarde hebben tussen die van de luchttemperatuur en de buitentemperatuur in.

Dus

Situatie B

lucht binnen 19

lucht buiten 10,5

vaste stof bijvoorbeeld gemiddeld 15 (géén meting, het blijft een gedachtenoefening)

Echter in situatie A, vandaag dus, is de alle warmte opgeslagen in de vaste materie nog niet verdwenen. De vaste materie koelt trager af dan de binnenlucht door convectie. De vaste materie zal een temperatuur hebben die relatief dichter bij de luchttemperatuur binnen is dan in situatie B.

lucht binnen 25

lucht buiten 16,5

vaste stof bijvoorbeeld gemiddeld 22.

In situatie A vertraagt de warmteafgifte van vaste stof aan de binnenlucht de afkoeling meer dan in situatie B.

Er zijn vast een hoop meer variabelen te benoemen, maar de temperatuur van de vaste stof lijkt me in elk geval relevant. Zou de opgeslagen thermische energie in de muren het belangrijkste verschil vormen tussen situaties A en B?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Waarom koelt het huis zo langzaam af?

Ik twijfelde als locatie voor deze vraag tussen Natuurkunde\Thermodynamica en Stromingsleer en Huiswerk, ik merk wel als ik fout zit.
Je zit niet echt fout, maar je vraag past vanwege de complexiteit toch iets beter in het natuurkundeforum. Ik heb het bij deze verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Waarom koelt het huis zo langzaam af?

Als je de deur open zet om de lucht in je huis in een paar uur af te koelen, dan zal dat afkoelen gebeuren doordat een deel van de buitenlucht de plaats in neemt van je kamerlucht. Hoe meer wind of tocht des te sneller zal de thermometer dalen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 7

Re: Waarom koelt het huis zo langzaam af?

Als je de deur open zet om de lucht in je huis in een paar uur af te koelen, dan zal dat afkoelen gebeuren doordat een deel van de buitenlucht de plaats in neemt van je kamerlucht. Hoe meer wind of tocht des te sneller zal de thermometer dalen.
Daar kan ik niets tegen in brengen ;)

Sluit aan bij openingspost: "De lucht in huis zal in beide gevallen (voornamelijk door convectie) dalen tot de buitentemperatuur"



Je hebt gelijk dat het weer niet alleen voor wat betreft de temperatuur maar ook vwb de windsnelheid een rol speelt. Ik wil deze echter uitsluiten in situatie B, zowel wat betreft mijn "stookervaring" als wat betreft het gedachtenexperiment wat situatie B is (totdat ik ga meten).

(motivatie: het is vandaag windsnelheid 3 volgens knmi.nl en volgens de tabel http://www.koninginnepage15.nl/windkrachttabel.html Verreweg de meeste dagen van het jaar wijkt hier in oost NL de windsnelheid niet van af).


Maar het is geen antwoord op:

De vraag: Welk mechanisme, of welke factoren, zouden in situatie B een grotere afkoeling veroorzaken dan in situatie A vandaag.



(Waarbij ik bij grotere afkoeling natuurlijk snellere afkoeling bedoel, maar ik kan niet meer editen)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Waarom koelt het huis zo langzaam af?

De vraag: Welk mechanisme, of welke factoren, zouden in situatie B een snellere afkoeling veroorzaken dan in situatie A vandaag.
Hoe meer wind of tocht des te sneller zal de thermometer dalen.
heel ruw: voor elke kg beton die je 1°C wil laten afkoelen zul je een kuub lucht 1°C moeten opwarmen (en afvoeren).

Een betonvloer in een woonkamer, laten we zeggen 7m x 4m x 0,3m x 2000 kg/m³ betekent 16800 kg beton.

Als je dus je kamer ventileert met lucht van 17°C die met 20°C de ruimte weer verlaat dan zul je 5600 m³ van die lucht moeten laten doorstromen. Dat is 70 x het hele luchtvolume van die kamer verversen. En dat is dan alleen nog maar vanwege de vloer. Muren en plafond zijn er ook nog.

Kortom, zet maar "even" een paar deuren goed tegen elkaar open.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Waarom koelt het huis zo langzaam af?

Waarom komt is de hoeveelheid thermische energie van een kg beton overeen met een kuub lucht?

Voor mensen die toch kwantitatief aan de gang willen met een kwalitatieve vraagstelling: de inhoud van mijn huis is 366 m³, de vloer is van hout en de muren "steens", dwz zonder spouw en ongeïsoleerd :-)

Maar ik ben nog steeds van mening dat we het kwalitatief afkunnen, dus zonder getallen.

Jan van de Velde stelt: er zit "veel" thermische energie in de vaste stof (casco en huisraad).

Echter: ook in situatie A zit er "veel" thermische energie in de vaste stof.

Waarom koelt het nu véél*) minder snel af, bij dezelfde verschil in temperatuur als in situatie B? Vanwaar het grote verschil?



*) update: het is dezelfde dag, dus situatie A, en na 10 uur de buitendeur continue open en een buitentemperatuur van nog steeds 16,5 graden is het binnen nog steeds: 22,5 graden. Bijzonder veel trager dan de afkoeling in situatie B.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Waarom koelt het huis zo langzaam af?

Waarom komt is de hoeveelheid thermische energie van een kg beton overeen met een kuub lucht?
tabellenboekwaarden, die waarden lopen hoogstens 20% uiteen.
Waarom koelt het nu véél*) minder snel af, bij dezelfde verschil in temperatuur als in situatie B? Vanwaar het grote verschil?


simpelweg kwestie van: hoeveel lucht jaag je erdoorheen met welk temperatuursverschil. Grotere luchtsnelheid (en dus waarschijnlijk ook meer luchtwervelingen in de kamer) verkleint bovendien laminaire luchtlagen langs muren en vloeren en verbetert daarmee de warmte-overdracht van muur naar lucht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Waarom koelt het huis zo langzaam af?

simpelweg kwestie van: hoeveel lucht jaag je erdoorheen met welk temperatuursverschil. Grotere luchtsnelheid (en dus waarschijnlijk ook meer luchtwervelingen in de kamer) verkleint bovendien laminaire luchtlagen langs muren en vloeren en verbetert daarmee de warmte-overdracht van muur naar lucht.
Maar daarmee niet simpelweg een antwoord op de vraagstelling, immers: de luchtverplaatsing stel ik in beide situaties van vergelijkbare omvang, zie:
Ceteris paribus
Verreweg de meeste dagen van het jaar wijkt hier in oost NL de windsnelheid niet van af
Blijft:

Waarom koelt het nu véél*) minder snel af, bij hetzelfde (edit: "dezelfde" ;) ) verschil in temperatuur als in situatie B? Vanwaar het grote verschil?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Waarom koelt het huis zo langzaam af?

Nou begin ik pas je probleem te begrijpen.

En nee, er zou geen verschil moeten zijn in de door jou aangegeven situaties. Dus vraag ik me af waarop je baseert dat er een (zelfs groot) verschil zou zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 76

Re: Waarom koelt het huis zo langzaam af?

Ceteris paribus
Zoals je zelf zegt.

Echter zie ik toch 1 mogelijk verschil. Als het heeft geregend is de luchtvochtigheid ruwgezegd 100%, als het winter is (bijv) en er ligt sneeuw is de luchtvochtigheid veel lager, omdat al het water condenseert en neerslaat als sneeuw.

Misschien zit je "verschil" wel hier in?

Reageer