Vergelijking door punt p

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Vergelijking door punt p

Hoi iedereen,

Ik heb twee opgaven waar ik (helemaal) niet uitkom.

Gegeven een rechte lijn (h) met verglijking 5y-3x=4 en het punt P(2,6). Wat is de vergelijking van lijn (m) door punt P en evenwijdig aan lijn (h)?

Ik moet het richtingscoefficient uitrekenen, maar om delta y en delta x te gebruiken heb je twee punten nodig. Moet ik dan gewoon (0,0) gebruiken? En hoe moet ik de vergelijking 5y-3x=4 gebruiken in deze som?

En ik heb een soortgelijke opgave:

Gegeven een rechte lijn (h) met verglijking 5y-3x=4 en het punt P(2,6). Wat is de vergelijking van lijn (e) door punt P en loodrecht aan lijn (h)?

Hiervan weet ik dat de lijnen loodrecht opelkaar staan wanneer het product van de richtingscoefficienten van beide vergelijkingen gelijk moet zijn aan -1.

Hoe moet ik deze sommen aanpakken?

Groetjes

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vergelijking door punt p

Opg 1. Als ik de volgende vergelijkingen opschrijf:

2x-5y=3

2x-5y=-1

Wat weet je dan? Maak een tekening!

Opg 2 Wat is de rico van de gegeven lijn.

Berichten: 13

Re: Vergelijking door punt p

2x-5y=3

2x-5y=-1

Dat de richtingscoefficient hetzelfde is. En de positie van de lijn alleen omlaag is veranderd.

Om het richtingscoeffient te bereken heb je toch twee punten nodig, mag je dan gewoon (0,0) gebruiken?

dan is a

6-0

___ = 3

2-0

Hoe moet ik dit dan gebruiken bij 5y-3x=4 ? Dat snap ik niet

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vergelijking door punt p

Lauriee schreef:2x-5y=3

2x-5y=-1

Dat de richtingscoefficient hetzelfde is. En de positie van de lijn alleen omlaag is veranderd.

Om het richtingscoeffient te bereken heb je toch twee punten nodig, mag je dan gewoon (0,0) gebruiken?

dan is a

6-0

___ = 3

2-0

Hoe moet ik dit dan gebruiken bij 5y-3x=4 ? Dat snap ik niet
Dat de richtingscoefficient hetzelfde is. En de positie van de lijn alleen omlaag is veranderd.
Heb je een tekening? En je conclusie: de lijnen zijn ... ?

Hoe kan je dit in opg 1 gebruiken

Opg 2. De rico van de gegeven lijn is fout. Kies twee ptn van die lijn. Kan je (0,0) kiezen?

En wat weet je van het product van de beide rico's. Kan je dan de andere rico berekenen.

Reageer