Berekening massaprocent

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Berekening massaprocent

Bij de opgave
Een staal heeft een massa van 9 gram en bevat oxaalzuur.

Dit staal wordt getitreerd met een 22,5 ml NaOH met een concentratie van 4M.

De reactievergelijking tussen NaOH en oxaalzuur is als volgt:

2NaOH + HOOC-COOH --> NaOOC-COONa + 2H2O

Bereken de concentratie van oxaalzuur in het staal in massaprocent.
Voor de berekening van massaprocent kan ik me herinneren dat men de massa van de opgeloste stof (hier oxaalzuur dus) moet delen door de totale massa van de oplossing en die uitkomst te vermenigvuldigen met 100.

Alleen ondervind ik problemen bij het bepalen van de totale massa van de oplossing. Uit de formule c=n/v berekende ik het aantal mol om dit dan om te zetten naar gram. Maar ik kan maar geen juiste uitkomst vinden.

Kan iemand me helpen ?

(ik vond voor de totale massa iets van 12,6g maar dit lijkt me niet te kloppen...)
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 299

Re: Berekening massaprocent

Je moet eerst berekenen hoeveel mol NaOH je gebruikt hebt voor de titratie. Daarmee kan je berekenen hoeveel mol oxaalzuur er initieel aanwezig was m.b.v. de reactievgl.

De totale massa is hier 9 gram omdat je staal 9 gram is. Je zoekt hier hoeveel massaprocent oxaalzuur er in je staal zit dus als je weet hoeveel gram oxaalzuur er in je staal zit deel je dit door die 9 gram en heb je je uitkomst.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Berekening massaprocent

Je berekent dus eerst het aantal mol NaOH mbv de formule n=c.v

Zo vind ik dat er 0.09 mol NaOH is weggereageerd. Omdat de vergelijking staat dat 2mol NaOH zal reageren met 1 mol oxaalzuur, zal er dus maar 0.045mol oxaalzuur wegreageren ?

Voor de berekening naar gram met de formule m=n.M vind ik dan 4.05 gram.

Het massaprocent van oxaalzuur zou dan moeten gelijk zijn aan 4.05gram/9gram*100 = 45%

Deze oplossing staat echter nergens tussen de antwoordmogelijkheden... Er moet dus nog ergens een fout in mijn werkwijze zitten.

Kan iemand me helpen deze te vinden aub ?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 299

Re: Berekening massaprocent

Vreemd, volgens mij is het ook 45%. Dan is ofwel de opgave fout, ofwel zie ik iets over het hoofd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Berekening massaprocent

Die 45% klopt op basis van deze gegevens. Ik ben wel benieuwd naar wat dan wel de keuzemogelijkheden zouden zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Berekening massaprocent

Had ergens miskeken bij de antwoorden. 45% staat wel degelijk bij de mogelijke antwoorden.

Sorry voor het misverstand en bedankt voor de hulp ! ;)
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Reageer