Wat is je laatste "(uit)vinding?"

Moderator: Rhiannon

Berichten: 1.816

Wat is je laatste "(uit)vinding?"

Zat een beetje te zoeken waar en onder welk onderwerp ik dit item zou moeten plaatsen en heb het dus maar hier gezet.

Goed iets oplossen en uitvinden is iets wat ik (soms) leuk vind, zolang het praktisch werkt en ik natuurlijk het kan behappen. Het geeft echt een kick, als het dan ook nog werkt en zelfs materiaal beter gebruikt.

Een vb is het volgende.

Paar jaar geleden had ik een decoupeerzaagje nodig die max ca 3 cm lang was, incl uitslag v/d zaag. Het simpelste is natuurlijk eerst te informeren of zoiets te koop is (nee dus!) en als alternatief de gekochte zaag wat in te korten en dat werkt ook wel. Maar toen ik wat oudere zaagjes bekeek, viel al snel op dat die meestal aan de eerste 3 á 4 cm bot en de onderste cm's nog scherp waren. Heb toen die "versleten?" zaagjes aangepast op mijn probleempje en er mbv een haakse slijper een houderprofiel in geslepen. Is zoiets een uitvinding? Ik denk van wel en het loste goedkoop mijn probleem op.

Bepaald geen uitvinding om er miljonair van te kunnen worden, maar spaart wel de beurs en lost een probleempje op.

Ben dus benieuwd of andere leden ook dit soort van kleine uitvindingen hebben gedaan en willen delen met mij.
LiA

Berichten: 156

Re: Wat is je laatste "(uit)vinding?"

Vroeger toen ik klein was vond ik geregeld iets uit, maar dat bleek steeds al te bestaan.

Vreemd genoeg kan ik mij nu niet meer herinneren wat dit zoal was.

Berichten: 1.816

Re: Wat is je laatste "(uit)vinding?"

Dat is jammer Venra.

Vorig jaar kreeg oa ik de vraag of ik een methode wist te bedenken om koper en plastic (PVC ed?) te scheiden. Het ging om elektradraad en dat was al (machinaal) in kleine stukjes gehakt en geplet, zodat koper en plastic al wel los van elkaar was. Het moest een continu-proces zijn voor de vele km elektradraad. De gedachten van de man die dat mengsel had gingen in de richting van een bad met een hoge sg (zoutoplossing), zodat het plastic wel bleef drijven en het koper niet. Echter daar zaten heel veel bezwaren/onzekerheden aan vast, zoals welk zout, vergunning, prijs en roest en verder onderhoud enz. enz. Hoewel het op zich zou kunnen en sg van zoutoplossingen tot bijna 4 kg/liter zijn natuurlijk wel mogelijk.

Heb daar een tijdje over na lopen denken en kwam toen met een bruikbaar en goedkoop idee. Geen idee en nog steeds niet of dat al wordt/werd toegepast, maar bleek wel te werken in een proefopstelling.

Als iemand het interessant vindt, kan ik mijn ideetje wel hier neerzetten.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 197

Re: Wat is je laatste "(uit)vinding?"

Wat is je laatste "(uit)vinding?"

De vraag deed me denken aan een sf-verhaaltje

wat ik jaren geleden 'ns schreef,

met daarin een cruiseschip met een onderwaterdek.

Passagiers konden daar naar beneden het water inkijken,

en ook met onderwatercamera's met her en der beeldschermen ...

Later dacht ik dat zoiets misschien ook wel zou kunnen

met Amsterdamse rondvaartboten.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wat is je laatste "(uit)vinding?"

dergelijke dingen bestaan al. Zelfs een doorzichtige kajak (klik) maar ook andere soorten (wiki)

Dit zou zeker in Amsterdam kunnen, ik betwijfel echter of je ook maar iets gaat zien in dat troebele water behalve misschien af en toe een fietswrak. ;)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1.816

Re: Wat is je laatste "(uit)vinding?"

Vaak zoek je gewoon iets wat werken handiger/slimmer maakt.

Een paar jaar geleden was mijn boorolie op en toch moest ik boren in rvs. Taai spul en zelfs de nitride boren gaven het op na een gat of 6. Heb toen vloeibare driehoekszeep, 50/50 met water, genomen en dat werkte perfect. Later moesten er een paar ramen gezaagd worden in een 4 mm verticale staalplaat op een schip. Ca 50 x 50 cm en op de werf gebruikten ze daar 2-3 bimetaal zaagjes voor, per raam. Heb toen voorgesteld om pure driehoekszeep te gebruiken als smering/koeling en behalve dat je toen maar één zaagje per raam nodig had, ging het ook nog eens sneller en het blijft ook goed zitten en is simpel te verwijderen en milieu ok.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Wat is je laatste "(uit)vinding?"

Door een betere marketingstrategie kunnen bedrijven die folders huis aan huis verspreiden 35% minder folders aanleveren om deze te laten verspreiden met hetzelfde verkoopresultaat. Landelijk praten we dan over een miljoenen besparing, folders en Euro's.

De enige die mij niet leuk meer vinden zijn de verspreiders...
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 197

Re: Wat is je laatste "(uit)vinding?"

dazz schreef:Wat is je laatste "(uit)vinding?"

De vraag deed me denken aan een sf-verhaaltje

wat ik jaren geleden 'ns schreef,

met ...
Ook schreef ik 'ns een sf-verhaaltje met daarin

zonnezeilen boven straten.

Het klimaat in die toekomst werd warmer en warmer,

en die zonnezeilen waren handig omdat de schaduw wat

verkoeling kon geven,

en vanwege de energie die ermee kon worden opgewekt.

En het was handig om te voldoen aan toenemende vraag

naar airconditioning ...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Wat is je laatste "(uit)vinding?"

Drie jaar geleden besloot ik wat beter zichtbaar te zijn op de fiets in het donker (aangezien mijn fietslampje het nogal vaak begaf); glow-in-the-dark fiets "gemaakt".

Helaas moet je volgens de wet nog wel een werkend fietslampje hebben, maar nu ben ik wel van alle kanten goed zichtbaar! Ideaal met uitgaan en/of als je fietslampje het toch begeeft! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 1.816

Re: Wat is je laatste "(uit)vinding?"

Eigenlijk hoor je altijd even om je auto te lopen, bijv. om te kijken of alle lichten het wel doen. Maar hoe controleer je je remlichten? Dat kan natuurlijk electronisch, maar ik heb toen 2 glasvezelkabeltjes genomen en dat werkt perfect.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 197

Re: Wat is je laatste "(uit)vinding?"

Waarom bestaat er geen Nobelprijs voor beter onderwijs?

(Volgens mij kan Einstein ook wat dit betreft interessant zijn ...)

---

Sinds een tijdje heb ik een keyboard in huis

en nou vraag ik me al een tijdje af, gewoon,

bestaat zoiets ook voor linkshandigen?

Om het mezelf makkelijker te maken om piano te leren spelen

maakte ik een strookje voor boven de toetsen,

met de noten er op.

Waarom is zoiets niet "normaal," om piano te leren spelen?

Gebruikersavatar
Berichten: 62

Re: Wat is je laatste "(uit)vinding?"

Hallo,

Ik denk graag na over hoe de mens met simpele gebruiksvoorwerpen het leven gemakkelijker zou kunnen maken.

Je moet is een keer proberen om iets nieuws te bedenken ....valt nie mee!

Laatst heb ik mijn platte tv op de slaapkamer die aan de schouw hangt vanwege ruimtegebrek voorzien van een antieke

sierlijst.

Als we geen tv kijken staan de klaprozen van monet in beeld of soms een open haardvuurtje..

Geeft een heel mooi effect.

Kan er alleen niks mee want het is een aanpassing op een bestaand ontwerp.

Maar ik dacht wel leuk om hier even te delen.

Misschien breng ik iemand anders hiermee op een idee.

Groetjes

Hiddo.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Wat is je laatste "(uit)vinding?"

Wat dachten jullie van deze wedstrijd?

Laat het even weten als jullie volgend jaar bij de uitgekozen 61 kandidaten zitten hè? ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 62

Re: Wat is je laatste "(uit)vinding?"

Mooi die lichtgevende strook op die hidjab ,i.p.v een knalgele/oranje strook met reflectoren is het ornament een goed idee.

Ik weet nog een idee voor een aanpassing aan een hidjab,wat dacht je van een onzichtbare ?

Of een met zonnepanelen die je dmv een accu thuis kunt afladen aan het net.

Berichten: 24

Re: Wat is je laatste "(uit)vinding?"

De kruipruimte onder mijn huis is koud en heel vochtig.

Door de koude krijg ik in de winter mijn woonkamer niet prettig warm. Het kan 40 graden worden maar de vloer blijft onaangenaam koud.

Of ik moet gaan isoleren of ik moet de kruipruimte warmer maken.

Ik heb gekozen voor het laatste maar dan door gebruik te maken van warmte die er toch al is.

In de zomer wordt mijn kruipruimte verwarmd met de warmte van buiten.

De kruipruimte heeft aan beide zijden van het huis ventilatiekanalen en als het aan de zuidkant warmer is dan in de kruipruimte gaan 2 ventilatoren de warme lucht van buiten naar binnen blazen. Aan de noordkant van het huis verlaat de koude en vochtige lucht de kruipruimte. Op dit moment is de temperatuur van de kruipruimte 20 graden en is nog nooit zo warm geweest. Het huis voelt behaaglijk aan.

In de winter zal de temperatuur buiten eerder kouder dan warmer zijn dus de ventilatoren zullen dan niet veel draaien, maar...

In de winter staat de kachel aan en de mechanische ventilatie zal die kostbare warmte buiten het dak brengen, zonde toch?

Daarom heb ik een systeem er bij gebouwd. In de kruipruimte staat een afzuiger die de lucht vanonder het keukenblok weg zuigt en dat de kruipruimte in blaast, 24 uur per dag alleen in de wintermaanden.

De normale afzuiging gaat aan als er gedoucht wordt of als er gekookt wordt of als het toilet gebruikt wordt.

Ik hoop op deze manier met de afvalwarmte de vloer van de huiskamer aangenaam warm te houden terwijl er toch geventileerd wordt.

Jack Marotick

Gesloten