Begin van de jaartelling

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1.116

Begin van de jaartelling

Discussie afgesplitst vanuit dit topic.

Ligt er aan wat je als referentie neemt. Wanneer start een eeuw en wanneer eindigt deze? Is het eerste jaar in onze jaartelling het jaar 0 of het jaar 1?

Berichten: 400

Re: Begin van de jaartelling

Dat is het jaar 1, het is dan ook het eerste jaar. Het jaar 0 bestaat niet. Voor het jaar 1 komt het eerste jaar voor Christus, en dat is het jaar -1.

edit: Het is blijkbaar toch iets genuanceerder http://nl.wikipedia.org/wiki/0_(jaar), maar 'officieel' begint de 21e eeuw pas met het jaar 2001.

Berichten: 1.116

Re: Begin van de jaartelling

Bronvermelding?

Berichten: 400

Re: Begin van de jaartelling

Zie edit hoger. In de eeuwen ervoor werd ook altijd de overgang gevierd op 1 januari 1901 / 1801. Aan de andere kant, als iedereen collectief beslist om het anders te doen... Nu het is wel vrij algemeen zo aanvaard en bekend om te beginnen met het jaar 1 (is logischer als je aan 'tellen' denkt, en ik heb het zelf nooit anders geweten, de viering van het jaar 2000 als nieuw millennium werd (bij ons thuis toch) gewoon als de viering door de 'commerce' van de 2 vooraan als gevolg van de komst van het nieuwe millennium het jaar daarop beschouwd, dus 'fout' kan je dat niet noemen, want het klopt dat het met de komst van een nieuw millennium te maken heeft). Idem voor decennia. Enkel astronomen hanteren om gemakkelijker te kunnen werken blijkbaar een jaar 0000, dat dan wel 1 voor Christus is. Een opdeling in decennia en eeuwen is daar echter niet echt relevant veronderstel ik. Ander voorbeeld: in de weerkunde rekent men ook met decennia lopende van ...1 tot en met ..10. Voor geschiedkundigen zal wel hetzelfde gelden denk ik. Mijn kinderlijke telintuïtie noemt 1-10 liever het eerste tiental en 11-20 het tweede tiental dan 0-9 en 10-19.

Reageer