naastebuurprincipe

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

naastebuurprincipe

:shock: Hallo ;)

Ik ben José en ik zit in VWO 5. Ik moet voor wiskunde een praktische opdracht maken, maar nu is het probleem dat over het subonderwerp waar ik het over ga doen => het naastebuurprincipe <= op internet heel weinig te vinden is. Ik hoop dat iemand me hier kan uitleggen wat dit principe inhoud en of er ook oplossingen voor zijn (en zo ja welke). Alvast bedankt

:?:

kus, Jose

oow sorry, misschien moest dit er nog ff bij, ik heb alleen wiskunde A1, dus mag het antwoord niet te wiskundig?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: naastebuurprincipe

Het naastenbuurprinciepe (als je bedoeld wat ik denk) gaat over het bepalen van de kortste afstand tussen verschillende punten. Een voorbeeld is het bezorgen van kranten. Om nu de kortste route te bepalen voor veel punten heb je een flinke computer nodig. Wordt nu het aantal punten meer dan neemt het aantal berekeningen exponentieel toe.

Er zijn algorithmes ontwikkeld die dit vraagstuk snel kunnen uitrekenen maar ik geloof dat hier niet de perfecte oplossing uit komt.

Wat wel goed werkt (maar dus niet de kortste weg opleverd) is bij 1 punt beginnen en dan iedere keer het punt het dichtste bij pakken (zoals je ook op je krantenwijk zou doen).

Re: naastebuurprincipe

@ Jose
maar nu is het probleem dat over het subonderwerp waar ik het over ga doen => het naastebuurprincipe <= op internet heel weinig te vinden is.


Zoek eens onder handelsreizigerprobleem en postbodeprobleem, dat zijn aanverwante zaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: naastebuurprincipe

Is dat niet een filter alghoritme? het gemiddelde wordt genomen van de waarde in kwestie en zijn 2 of 8 naaste buren.

Dit wordt vaak gebruikt bij tekenprogrammas om ze wat diffuser te maken. Dan kun je ook een bepaalde treshhold inzitten, dat zijn dan het aantal naaste buren. Kijk maar bij photoshop, (als je dat hebt) of een andere teken programma. Oh, in het engels is het het nearest neighbor algohritme. (alghoritme is gewoon een wiskundige iteratieve handeling, iteratief is 'steeds opnieuw'.)

Reageer