Combineren van aluminium en staal

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 50

Combineren van aluminium en staal

Hallo

Iemand heeft mij verteld dat het onverstandig is aluminium en staal aan elkaar te verbinden vanwege het elektrisch potentiaal verschil. Er zou dan heel groot risico op corrosie zijn.

Maar hoe zit dat dan met bijvoorbeeld een lager dat in een aluminium blok zit? Dat is ook staal op aluminium.

Ik wil graag een aluminium profiel voorzien van een (RVS) staalen strip om een wiel op te laten lopen.

Aluminium is daar te zacht voor. Ik weet dat ik rekening moet houden met verschil in uitzetten, maar moet ik

ook oppassen voor corrosie?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Combineren van aluminium en staal

Ik veronderstel dat deze vraag en jouw vorige (nylon wielen e.d.) verband houden met elkaar?

Behalve indien je in de petrochemie of de voedselnijverheid werkt zie ik geen toegevoegde waarde aan de meerkost van alu, inox, ... voor loopbanen van kraanwerk (of om het even wat).

Dikwijls wordt gewoon een klodder vet op de loopbanen gesmeerd, en in combinatie met de bewegingen volstaat dit ruimschoots om roestvorming te voorkomen.

Anderzijds heb ik reeds poedercoaten voorgesteld.

Hou het bij de reeds beproefde methodes voor zulke zaken. je gaat meer problemen bijcreëren dan oplossingen te vinden (voor niet-bestaande?) problemen.

lange lengtes alu + staal (al dan niet RVS) = een enorm bimetaal. een veel groter probleem dan galv. corrosie (waarvoor trouwens speciale di-elektrische coatings bestaan).

Alu is nog steeds harder dan nylon, dus daar gaat jouw argument van "te zacht" (contactdruk van hoeveel was het weer? 100 MPa?).

Ik ben wel geen voorstander van alu banen, maar gewoon S235 geverfd is de "standaard"-oplossing van miljoenen toepassingen, dus waarom het niet simpel houden?

en ik moet het eerste lager in een "echte" machine nog zien dat huist in een alu blok, ik spreek niet over bv. een keukenmixer maar over industriële toestellen.

Ik vind hoe langer hoe meer dat praktijktoepassingen in zulke zaken ter plaatse dienen bijgestaan te worden door iemand met kennis ter zake (iemand met een degelijke theoretische kennis en wat jaren ervaring, dus dikwijls een oudere ingenieur), ipv. op een internetforum enkele meningen te vragen en daar dan zulke beslissingen op te baseren. En voor zover ik het correct kan inschatten mis je zo iemand.

Berichten: 50

Re: Combineren van aluminium en staal

king nero schreef:Ik veronderstel dat deze vraag en jouw vorige (nylon wielen e.d.) verband houden met elkaar?

Behalve indien je in de petrochemie of de voedselnijverheid werkt zie ik geen toegevoegde waarde aan de meerkost van alu, inox, ... voor loopbanen van kraanwerk (of om het even wat).
Klopt. Omdat de standaard staal profielen (H-balk en I-balk en zo) volgens de normen nogal krom kunnen zijn overwoog ik om van die aluminium constructie profielen te gebruiken. Die zijn veel en veel rechter.

Het kan geen kwaad meerdere opties te bekijken voordat je een keuze maakt.
king nero schreef:Dikwijls wordt gewoon een klodder vet op de loopbanen gesmeerd, en in combinatie met de bewegingen volstaat dit ruimschoots om roestvorming te voorkomen.

Anderzijds heb ik reeds poedercoaten voorgesteld.
Dan heb je het waarschijnlijk over staal op staal. Kan nylon wel tegen vet? Nylon neemt vocht op. Maar ik weet niet wat het met vet doet. Het poeder coaten vindt ik nog steeds het beste alternatief. Maar hier is de rechtheid van de stalen constructie een lastig punt. Elk keuze heeft zijn voor en nadelen en die wil ik graag goed op een rijtje hebben.
Alu is nog steeds harder dan nylon, dus daar gaat jouw argument van "te zacht" (contactdruk van hoeveel was het weer? 100 MPa?).
Ik vraag het toch even: dus met 100MPa contact druk een nylon wiel op aluminium laten lopen is goed te doen?
Ik vind hoe langer hoe meer dat praktijktoepassingen in zulke zaken ter plaatse dienen bijgestaan te worden door iemand met kennis ter zake (iemand met een degelijke theoretische kennis en wat jaren ervaring, dus dikwijls een oudere ingenieur), ipv. op een internetforum enkele meningen te vragen en daar dan zulke beslissingen op te baseren. En voor zover ik het correct kan inschatten mis je zo iemand.
Daar sla je de spijker op zijn kop. Ik mis inderdaad praktische mechanica kennis, maar ik leer elke dag weer bij.

Ik kom uit de elektronica hoek. Omdat ik ook affiniteit met mechanica heb ben ik een ambitieus mechatronica project begonnen. Bij een nieuw elektronica project ben ik gewend altijd even out-of-the-box te denken. Dan kom je soms op mooie oplossingen. Maar misschien is dat bij mechanica niet de goede aanpak.

Omdat ik wat praktische kennis mis heb ik ook al twee keer een engineering bedrijfje benaderd, maar die konden dit soort vragen ook niet goed beantwoorden. Wat me dan ook erg tegen viel. Ik heb ook een tijdje gezocht naar iemand die me kan adviseren, maar tot op heden niet gevonden.

Als je iemand weet (liefst in de buurt van Nijmegen) dan hoor ik het graag ;)

Bedankt voor je reactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Combineren van aluminium en staal

Ik ben al tevreden dat je het niet verkeerd opneemt.

Dus inderdaad niemand om je te sturen.

Nu je bezig bent over mechatronica, denk ik aan een thuis-projectje? in combinatie met loopbanen een gokje: cnc?

Zie je? zulke informatie kan soms belangrijk zijn in functie van welke antwoorden je wenst.

Een I-profiel kan inderdaad zo krom als wat zijn, maar het verbaast me dat die ingenieursbedrijfjes je dan niet een voorzet hebben gegeven om je keuze wat ruimer te maken. Etiré, of blank-getrokken staal , heeft véél nauwere toleranties. En dat kun je dan nog bijkomend laten slijpen zonder dat het scheeftrekt van de bewerkingen. Dan zit je qua maat op 1-2 micrometer te werken, en een gelijke dikte over de lengte met een variatie van 2-3 micrometer.

Indien nauwkeurigheid je belangrijkste doelstelling is, waarom werk je dan met nylon wielen? trillingsdemping? daar bestaan andere oplossingen voor. Afhankelijk van de toepassing terug, zou ik je afraden om met iets anders dan metalen wielen te werken.

Qua contactdruk, op vol alu gaat dat wel, op geextrudeerde profielen weet ik niet. Die zijn daar ook niet voor gemaakt. Afhankelijk van het doorsnede-profiel en wanddikte moet dat wel lukken.

Nijmegen? ik ga af en toe op bezoek bij Lincoln Electric, en ben daar laatst geweest. Had ik dat geweten had ik zelf wel eens het ding komen bekijken. Ik ben van België, dus verder kan ik je niemand aanraden daar...

Berichten: 50

Re: Combineren van aluminium en staal

king nero schreef:Ik ben al tevreden dat je het niet verkeerd opneemt.

Dus inderdaad niemand om je te sturen.

Nu je bezig bent over mechatronica, denk ik aan een thuis-projectje? in combinatie met loopbanen een gokje: cnc?

Zie je? zulke informatie kan soms belangrijk zijn in functie van welke antwoorden je wenst.
Het is serieuzer dan hobby. Geen Cnc. Maar een nieuw mechanisme voor een motion platform voor een vlieg simulator.
Een I-profiel kan inderdaad zo krom als wat zijn, maar het verbaast me dat die ingenieursbedrijfjes je dan niet een voorzet hebben gegeven om je keuze wat ruimer te maken. Etiré, of blank-getrokken staal , heeft véél nauwere toleranties. En dat kun je dan nog bijkomend laten slijpen zonder dat het scheeftrekt van de bewerkingen. Dan zit je qua maat op 1-2 micrometer te werken, en een gelijke dikte over de lengte met een variatie van 2-3 micrometer.
Ik heb eigenlijk helemaal geen grote nauwkeurigheid nodig. Een paar millimeter is geen probleem. Maar die normen van H- en I-balken zijn echt heel erg beroerd. Op 7 meter mag hij volgens de norm ongeveer 3 cm krom zijn!

Ik zal eens kijken naar die Etiré, of blank-getrokken staal.

Wat wel heel belangrijk is zijn de kosten. Dus slijpen en dat soort nabewerkingen liever niet.
Indien nauwkeurigheid je belangrijkste doelstelling is, waarom werk je dan met nylon wielen? trillingsdemping? daar bestaan andere oplossingen voor. Afhankelijk van de toepassing terug, zou ik je afraden om met iets anders dan metalen wielen te werken.
Inderdaad vanwege demping en ook kosten.
Nijmegen? ik ga af en toe op bezoek bij Lincoln Electric, en ben daar laatst geweest. Had ik dat geweten had ik zelf wel eens het ding komen bekijken. Ik ben van België, dus verder kan ik je niemand aanraden daar...
Jammer.

Reageer