Erfrecht

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Erfrecht

Hoi,

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven over het volgende.

Mijn vader is bijna twee jaar geleden overleden en hij heeft een grote schuld nagelaten. Daarom hebben al zijn nabestaanden die ik ken afstand gedaan mbt zijn testament en nalatenschap.

De gemeente schijnt nu 2 jaar later nog steeds op zoek te zijn naar nabestaanden op wie ze de schulden (en de inmiddels twee jaar huurachterstand) kunnen verhalen en zijn huis is nog steeds ingericht alsof hij nog leeft. Een hele bizarre situatie dus. Wij mogen niet bij het huis komen, omdat wij ons dan 'gedragen' als nabestaanden en daardoor alsnog zijn schulden moeten overnemen. Wie en wanneer het opgeruimd wordt is dus de vraag.

Maar nu is mijn vraag: Mijn oma, die ook afstand heeft gedaan van de nalatenschap van mijn vader, is onlangs overleden en ik moet nu haar nalatenschap wel of niet aanvaarden. Ookal hebben wij beide afstand gedaan ben ik bang dat er toch ergens een addertje onder het gras zit en ik indirect toch met de torenhoge schulden van mijn vader te maken krijg.

Ik durf het bijna niet te aanvaarden, ook omdat de situatie met mijn vader best naargeestig is zo.

Iemand een idee hoe dit werkt? Ben ik veilig om het te aanvaarden of kan ik het beter afwijzen?

Ammy

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Erfrecht

http://www.erfwijzer.nl/beneficiaire-aanvaarding.html
Beneficiaire aanvaarding

Meer schulden dan bezittingen

Oom Karel heeft een ruig leven geleid, en het is best mogelijk dat hij bij zijn overlijden meer schulden dan bezittingen heeft achtergelaten. Zijn erfgenamen kunnen er voor kiezen om de erfenis beneficiair te aanvaarden. Je noemt dit ook wel aanvaarding onder het voorrecht van boedelbeschrijving.

Als er meer schulden dan bezittingen zijn, word je door een beneficiaire aanvaarding niet aansprakelijk gesteld voor de schulden. De schuldeisers moeten tevreden zijn met wat er aan bezittingen is.

Je zou beneficiaire aanvaarding kunnen zien als een middenweg tussen aanvaarding en verwerping. Je aanvaardt de erfenis en tegelijkertijd verwerp je de erfenis als mocht blijken dat er meer schulden dan bezittingen zijn. Wanneer één erfgenaam beneficiair aanvaardt, moet de hele erfenis beneficiair worden afgewikkeld.
Indien jij ZEKER bent dat je oma die erfenis afgewezen had, doen je schulden van je vader niet meer ter zake.

Het eenvoudigste en zekerste is echter één en ander te checken met betrokken Notaris zelf (in zover die hier bij betrokken is).

En bij blijvende onzekerheid kan je "Beneficiair aanvaarden".

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=80287

 
Eric

Berichten: 2

Re: Erfrecht

Ja, ik heb een kopie van haar verwerping bij de rechtbank, dus ik weet zeker dat zij de erfenis van mijn vader verworpen heeft. Dus het is ok om haar erfenis aan te nemen? Of kan het alleen beneficiair?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Erfrecht

Zij is even weinig schuldig inzake de erfenis van je vader, dan jijzelf door jouw afwijzing van die erfenis.

Dus je kan onmogelijk gerelateerde schulden van haar erven.

De keuze tot beneficiaire aanvaarding zou dus alleen gerelateerd zijn als jij twijfels zou hebben inzake de financiële toestand van je oma zelf, los van de erfenis situatie van je vader.
Eric

Reageer